Personligt

Outsider bryter ny mark

Med målet att förändra en traditionell bransch är hon en av Sveriges mest intressanta serieentreprenörer just nu. Vi har mött Susanne Najafi, som gjort ett rekordår med sitt riskkapitalbolag BackingMinds.

Susanne Najafi
Serieentreprenören Susanne Najafi står bakom sju bolag, bland annat hyllade riskkapitalbolaget BackingMinds som hon driver tillsammans med Sara Wimmercranz.

Du får inget gratis här i livet. Susanne Najafi fick orden inpräntade i sig tidigt: hon var en underdog. Hennes föräldrar hade flytt från Iran och hamnat i Rinkeby, vilket innebar annorlunda förutsättningar. Att hon i dag är en av våra största serieentreprenörer, med sju bolag och utmärkelser från såväl Kungen som svensk och internationell press i ryggen samt ena hjärnan bakom framgångsrika riskkapitalbolaget BackingMinds förklarar hon med den där inetsade meningen.

– Jag förstod tidigt att jag behövde hitta min egen väg, berättar hon när vi möts över video en tidig förmiddag.

Susanne Najafi

Susanne Najafi

Född: 1981

Bor: Stockholm.

Gör: Serieentreprenör och medgrundare av venturekapitalbolaget BackingMinds.

Familj: Man och två barn.

Gör helst utanför jobbet: lever ett båtliv, gejmar och spanar in börsen.

Karriär i korthet: Började på Oriflame, gick till Procter & Gamble, blev serieentreprenör och startade sju bolag, grundade 2016 investmentbolaget BackingMinds tillsammans med Sara Wimmercranz.

Utmärkelser: Blev utsedd till Årets Pionjär 2019 av H.M Konung Carl XVI Gustaf och Stiftelsen Internationella Företagare. Har utnämnts till en av näringslivets 125 mäktigaste kvinnor av Dagens Industri flera år i rad, Årets mest inflytelserika investerare 2018 av Veckans Affärer och Sveriges hetaste techentreprenör 2018 av Dagens Industri.

Förebilder: Mina föräldrar och Sara Wimmercranz, de inspirerar mig varje dag.

Dold talang: Kan allt om Pokémon, vilket uppskattas på barnkalas.

Lektyr på nattduksbordet: Tidningar med djupgående reportage, jag älskar att grotta ner mig i olika aktuella ämnen.

Bank: Nordea Private Banking, Stockholm.

Susanne Najafi har varit uppe hela natten. Hon brukar förvisso sällan lägga sig före två och gå upp när barnen väcker henne vid sju, men i natt kom en oförutsedd situation upp framåt småtimmarna och då var det bara att ta tag i den.

– Entreprenörskap handlar om att lösa problem. Jag förväntar mig att minst tio saker går snett varje dag. Annars undrar jag vad som är fel och om vi inte utmanar oss tillräckligt.

Medan det senaste året varit omskakande för många bolag har Susanne Najafis och Sara Wimmercranzs BackingMinds slagit rekord. Det, tack vare strategin att hitta exceptionella bolag och entreprenörer som andra blundat för. Ta Vivallabaserade fintechbolaget Transfer Galaxy, som erbjuder ett slags swish för utlandsbetalningar, till exempel.

– De riktar sig till invandrare, vilket är en helt bortglömd målgrupp. Framför allt under pandemin har Transfer Galaxy vuxit markant, många fler har velat skicka pengar till sina släktingar och gått över till digitalt när de fysiska kontoren stängts ner. I dag har bolaget 65 anställda och deras säkra plattform har över hundratusen kunder.

Ännu ett bolag som vuxit kraftigt det senaste året är healthtech-bolaget Dynamic Code, som utvecklar och säljer hemtester för sjukdomar baserat på DNA-teknik. Förra våren tog bolaget fram Europas första CE-märkta covid-19-test som en officiell partner till Folkhälsomyndigheten.

– Vi såg det för flera år sedan: både sjukvården och de digitala vårdgivarna – alla kommer att behöva diagnostik på distans.

Bakom Dynamic Code ligger 54-åriga Anne Kihlgren, som tidigare verkat på en statlig myndighet.

– Branschen såg inte den typiska entreprenören: en man på runt 25–30 år med techbakgrund. Men vi såg inget annat än potential och investerade i Dynamic Code redan för fem år sedan. I dag är det ett miljardbolag. Det visar tydligt på vad branschen missar, säger Susanne Najafi och tillägger:

– Vi förlorar fem biljoner per år, 3-6 procent av globalt BNP, för att bolag startade av kvinnor inte kommer fram. Fördomar är det dyraste som finns i vår bransch.

En annan dyrbar förlust kan man göra om man inte förstår paradigmskiftet vad gäller hållbarhet, där konsumentens medvetenhet är den största drivkraften, menar Susanne Najafi. Hon nämner TrusTrace, som arbetar med spårbarhet i såväl klädesplagg som livsmedel. Medan få såg affärspotentialen investerade BackingMinds 10,5 miljoner i bolaget 2019.

Susanne Najafi
Entreprenörskap handlar om innovation – och tålamod. ”Jag förväntar mig att minst tio saker går snett varje dag”, säger hon.

– Vi kan se att i två av tre fall påverkar företagets klimatarbete ett köpbeslut. Därför har TrustTrace haft ett otroligt år. Hållbarhet är det smartaste du kan investera i.

Sömnlösheten till trots är det oundvikligt att se passionen i Susanne Najafi när hon berättar om investeringarna.

– Det här är inte ett jobb, det är en mission. Jag drömmer om att förändra en traditionell bransch och på så sätt skapa ett bättre samhälle. Då hjälper det att vara en underdog och orädd för att ta vägar som ingen annan trampat på.

Inställningen, liksom vinnarskallen, bottnar i uppväxten.

– Min pappas pedagogik var motsatsen till curlande. Jag fick aldrig höra när jag gjorde något bra och vi tävlade om allt. Det minsta som förväntades var alla rätt på proven. Det väckte en tävlingsinstinkt i mig – att jag skulle visa honom.

Första klivet ut på arbetsmarknaden, under studier på Handelshögskolan, var på Oriflame, där Susanne Najafi som 22-årig trainee etablerade skönhetsbolagets första kontor i Teheran. Därefter verkade hon på konsumentjätten Procter & Gamble, bland annat som produktchef i Norden och marknadschef för Mellanöstern och Asien. Karriären gick spikrakt uppåt i flera år. Tills hon bröt nacken i en skidolycka.

Susanne Najafi
Susanne Najafi brinner för att förbättra världen – ett sätt är att se till att investeringar blir mer demokratiska.

Rådgivaren Jessica Wetterborg, Private Banking Stockholm, om Susanne Najafi.

”Susanne är en stor inspirationskälla för mig och en otroligt driftig entreprenör. Hon tar sig för och vågar och vet att ingenting kommer gratis. Att hon brinner för det hon gör går inte att missa. Hon delar med sig av sina idéer och berättar gärna om alla de intressanta bolagen som Backing Minds investerar i.

Det är en stor förmån att få jobba som rådgivare till Susanne, som är en otroligt ödmjuk och varm person men som ändå utmanar mig och är tydlig med vad hon vill och vad målet är.”

– Jag förstod först inte hur illa det var utan meddelade jobbet att jag skulle vara tillbaka om några dagar.

Men när insikten landade om att hon varit en millimeter från att ha blivit förlamad från midjan och nedåt eller dö ringde väckarklockan.

– Jag började ifrågasätta vad jag gjorde med mitt liv. Jag lever ju och har alla möjligheter att förverkliga mina drömmar, vad finns det att förlora? Så jag ringde och sa upp mig från sjukbädden. Naturligtvis sa jag inget till mina föräldrar, inte förrän långt senare.

Drabbad av ingenting-är-omöjligt-tanken tillbringade Susanne Najafi sjukhustiden åt att analysera olika affärsmodeller. Hon var då 28 år och bestämde sig för att hon skulle omsätta 100 miljoner före hon fyllt 30 år. När hon en dag läste att staten skulle sälja av apoteken var första steget dit givet. Apotek kunde hon inget om, men hon hade identifierat att e-handel var här för att stanna och växa. En såld lägenhet och ett Nordealån senare var Susanne Najafi ägare till två apotek.

– De blev inte min bästa affär, men erfarenheten jag fick var ovärderlig. Jag insåg att allt handlar om att förstå vad kunden vill ha och när.

Att se konsumentens röst som värdefull data och använda det i varje beslut förklarar Susanne Najafi som drivkraften och vägvisaren till de ytterligare sex bolag hon grundat. Likaså varför hon nådde 100 miljoners-målet bara ett år efter hon fyllt 30 med sitt e-handelsbolag Unity Beauty Group, sedermera Eleven, som kom att bli ett av Nordens största e-handelsbolag inom skönhet. 2015 sålde hon sin del för att hon hade fått en ny, spännande vision.

Några år tidigare hade Susanne Najafi nämligen suttit vid samma finalbord som Sara Wimmercranz under VD- och Grundarpokern. Liksom Susanne hade Sara grundat ett e-handelsbolag, Footway.

– Jag blev helt blown away och tänkte, vem är hon? Jag kunde sitta tyst i 16 timmar och läsa av, räkna kort och analysera. Sara pratade rakt in i folks huvuden, det fascinerade mig. 

Susanne Najafi
En allvarlig skidolycka förändrade livet för Susanne Najafi. Från sjukhussängen ringde hon och sa upp sig från jobbet som marknadschef på Procter & Gamble för Asien och Mellanöstern.

BackingMinds

Grundat: 2016 av Susanne Najafi och Sara Wimmercranz.

I portföljen: Tio portföljbolag, däribland Transfer Galaxy, Dynamic Code och nu senast Bricknode. I portföljen finns flera miljardbolag av snabbväxande startups inom techbranschen.

Investerare: Bland offentliggjorda investerare finns H&M:s Karl-Johan Persson, Cristina Stenbeck, Oriflame-familjen af Jochnick, syskonen William och Selma Olsson, arvtagare till Stena Line och Collector Bank-grundaren Lena Apler.

Mycket förenade dem: tävlingsinstinkten, värderingarna samt visionen om en förändring i investeringsbranschen och samhället. Så när duon 2016 startade BackingMinds – det första riskkapitalbolaget i Europa grundat av endast kvinnor – var det både för att bryta ny mark och göra affärer.

– Vi tittade på en mängd data och det var som att hitta ett arbitrage på marknaden. Plötsligt såg vi möjligheter att förändra hela systemet och samtidigt maximera avkastning genom att investera i entreprenörer och affärsidéer som den traditionella riskkapitalbranschen bevisligen missade.

Förmiddagen går mot lunch och för Susanne Najafi fortsätter en späckad dag, även om hennes dygn består av många vakna timmar.

– Jag hämtar barnen nästan varje dag och vill umgås med min man och vänner på kvällar. Egen tid har jag på natten. Då hinner jag tänka klart tankarna och det är ofta då de kreativa lösningarna kommer till mig.

För i henne ekar fortfarande de där inpräntade orden som ger henne kämpaglöd. Men nu är de inte bränslet till att överbevisa pappa, utan världen.

– Mitt största mål är att förbättra samhället genom att demokratisera investeringar. Nu ska vi skala upp vår strategi och ta klivet ut i Europa. Och även om jag är långt ifrån klar, så har det hänt att jag hört min pappa skryta om mig i telefon till sina vänner, skrattar hon.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Mikael Sjöberg

Publicerat 26.03.2021