Orientexpressen: På spåret igen
Nu återuppstår den mest klassiska av tågrutter: Orientexpressen. Från och med nästa år kan du – äntligen – resa med klass och stil från Paris till Istanbul igen. I de nyrenoverade vagnarna möts odödlig design och modern komfort.
Cigaretter i munstycke, smala mustascher, vita linnekostymer, frasiga klänningar och champagne. I genren ”legendariska tåg” finns ingenting som kan konkurrera med Orientexpressen.
Den ursprungliga Orientexpressen såg dagens ljus i Paris under 1880-talet, när resor hela vägen till dåvarande Konstantinopel, dagens Istanbul, började säljas. Från början fanns det inte järnväg hela sträckan, så de resande fick byta mellan tåg, båt och hästdroska. Men 1889 kördes det första tåget som kunde åka hela vägen mellan Paris och Konstantinopel.
Ond bråd död
Bakom succén stod den belgiske affärsmannen Georges Nagelmackers, som tidigt insåg värdet av att satsa på lyx och komfort. Resenärerna häpnade över att inredningen mer såg ut som ett bättre hotell än ett tåg, och att maten höll högsta klass. Orientexpressen var som störst under 1930-talet, när nästan 2 300 vagnar trafikerade linjen.
Då skrevs också boken som verkligen gjorde den odödlig: Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie. I boken tvingas tåget stanna under ett kraftigt snöfall i de jugoslaviska bergen. På morgonen hittas en av resenärerna mördad – och Hercule Poirot får lösa fallet.
När nu Orientexpressen återuppstår i sin klassiska sträckning, Paris–Istanbul, kommer förhoppningsvis mord att undvikas. Men allt annat är som man förväntar sig. Lyxen är återupprättad, med träpaneler, sammetssoffor, läderdetaljer och vita linnedukar. Bakom inredningen står den franske stjärnarkitekten Maxime d’Angeac, som tidigare bland annat ritat inredningen till en rad ytterst exklusiva, klassiska kryssningsfartyg. Inspirationen till Orientexpressens inredning har han tagit från litteraturen – han är själv en ivrig boksamlare. I hans bibliotek finns bland annat originalutgåvor av just Agatha Christie.
Generöst med utrymme
Företaget bakom återlanseringen, franska hotell- och turismkoncernen Accor, beskriver de 17 vagnarna som ”platser för resor, möten och överraskningar” och som erbjuder en ”teatralisk dekor”.
Senast Orientexpressen trafikerade originalrutten var 1977.
Längs rutten kommer Accor att öppna en rad exklusiva hotell i de största städerna. För även om hytterna på tåget är bekväma och rymligare än på de allra flesta sovtåg, kan en hotellnatt kännas skönt efter några dygns tågresa.
Men vill man verkligen försäkra sig om att sova så gott som möjligt på tåget, ska man absolut boka den mest exklusiva hytten: presidentsviten. Med sina 55 kvadratmeter tar den en hel vagn i anspråk, och har sin egen ingång.
Men komforten i de andra hytterna är långt ifrån dålig. Varje hytt har en bekväm soffa som på kvällen omvandlas till en rymlig säng, som är hela 1,4 meter bred. Alla som sovit i en ordinär sovkupé vet att skillnaden är milsvid.
Fakta / Orientexpressen
När: De första resorna mellan Paris och Konstantinopel började säljas 1883. Sex år senare, 1889, fanns det järnväg hela vägen. Med uppehåll för de två världskrigen trafikerades sedan sträckan till 1977. Därefter har namnet Orientexpressen använts av olika resebolag för en lång rad sträckor i Europa. Men inte förrän nu kommer hela sträckan att trafikeras igen.
Hur: De sjutton vagnarna som nu renoveras är alla från 1920- och 1930-talen. Den tidstypiska atmosfären bevaras, men alla moderna bekvämligheter finns.
Kostnad: Exakt när de första biljetterna släpps är inte känt. Enligt Accord kommer priserna att börja på cirka 3 000 euro, det vill säga lite drygt 34 000 kronor.
Bilder: Maxime d'Angeac/Orient Express/Accor och bildkälla escapetravel.se
Publicerat 27.11.2024