Ordlek tar internet med storm
Egentligen handlar det bara om att klura ut ett ord. Men på några månader har det digitala spelet Wordle blivit en viral snackis med miljontals spelare – och har även gjort skaparen stormrik. Nyligen köpte den anrika tidningen The New York Times spelet för ett hemligt, sjusiffrigt belopp.
Brukar du skrolla igenom Twitter? Har du också sett inläggen med gul-grön-gråa rutor och undrat över vad det handlar om? Svaret är Wordle, det Mastermind-liknande spel som på kort tid blivit hjärngympa för miljontals människor.
Upplägget är beroendeframkallande enkelt: Varje dygn publiceras ett nytt, dolt ord på fem bokstäver. Spelare har sex chanser på sig att gissa det, genom att skriva in förslag.
I sociala medier kan spelare sedan skryta om huruvida de lyckades gissa rätt på fjärde försöket, eller till och med på tredje.
En kärleksgåva
Wordle har hittats på av den walesiske, New Yorkbaserade mjukvaruingenjören Josh Wardle, ursprungligen som en kärleksgåva till hans korsordsintresserade flickvän Palak Shah. Under pandemin löste de två ofta olika ordpussel och stavningsutmaningar hemma i lägenheten i Brooklyn. Men i bakhuvudet bubblade den prototyp till Wordle som John Wardle skapade redan 2013, då han jobbade för innehållssajten Reddit. Genombrottet kom när han under pandemin insåg det geniala i att deltagare bara får spela en gång per dygn.
– Det skapar ett sug efter mer, berättar han för The New York Times.
Wordle, som så klart anspelar på skaparens efternamn, blev snabbt en succé bland hans närmaste. I oktober fattade Josh Wardle därför beslutet att öppna spelet för allmänheten. Tre månader senare hade över två miljoner hängivna spelare hittat till hans sparsmakade och annonsfria hemsida, berättar han för tekniksajten Tech Crunch.
Då hade även The New York Times fått upp ögonen för Wordle. Den sista januari meddelade tidningen att den köpt spelet för ett sjusiffrigt belopp och att det skulle vara gratis att spela även i fortsättningen.
Spelsatsningar i tiden
Förvärvet beskrivs som viktigt för tidningen, som satt det ambitiösa målet att varje engelskspråkig person som vill förstå världen ska bli prenumerant. Spelsatsningar som Wordle och stavningsutmaningen Spelling Bee ingår i den strategin, betonar ledningen i ett uttalande.
Josh Wardle, som till vardags är ingenjör på konstkollektivet Mschf, säger sig vara nöjd med att just The New York Times tagit över spelet. Detta eftersom tidningens korsord var en viktig inspirationskälla när han utvecklade det. Men han understryker vikten av att Wordle fortsätter att vara lättillgängligt, att deltagare inte behöver registrera sig eller ladda ner en app och att det bara tar några minuter att delta.
– Människor uppskattar att det finns något online som enbart är roligt. Något som inte försöker göra något konstigt med din data eller påverka din uppfattning, säger han.
Publicerat 28.02.2022