Personligt

Nyckel till Brasilien 

På en semester i Rio, efter att ha lämnat vd-posten på Hitta.se, upptäckte entreprenören Joakim Pops en ny affärsidé. Nu driver han miljardbolaget Webrock Ventures som tar svenska startups till Brasilien.

Joakim Pops
Raka spåret till Brasilien. Med Webrock Ventures har entreprenören Joakim Pops skapat en ”motorväg” för framgångsrika svenska startup-bolag som vill till jättelandet i Sydamerika.

Rio de Janeiro, i början av 2014. Joakim Pops har precis lämnat Hitta.se efter två år som vd på företaget. Hemma i Stockholm renoveras lägenheten, på kontot finns det pengar och i kalendern är det blankt. Nu befinner han sig ensam i världens femte största land, i staden med kilometerlånga vita stränder och funderar på vad han ska göra härnäst. 

– Jag tog några footvolley-lektioner på stranden men annars gick jag mest runt i flip-flops och badbyxor och lät tankarna få ta tid. Jag pratade knappt med någon. 

Att han snart skulle föda en ny affärsidé tvivlade han inte på.

Joakim Pops
Från Spray via Webtraffic och Hitta.se till egna miljardbolaget Webrock Ventures. Joakim Pops visste att en ny affärsidé väntade på honom när han lämnade rollen som vd på Hitta.se.

Joakim Pops

Familj: Flickvän, mamma och bröder

Yrke: Medgrundare och vd i Venture Studio bolaget Webrock Ventures.

Motto: ”Det är roligare att säga ja.”

Lektyr på sängbordet: Afghanerna av Åsne Seierstad. Att titta in i en helt annan värld är intressant.

Dold talang: Jag kan flyga segelflygplan.

Förebilder:  Erik Alenius, han är smart och genomtänkt. Fler borde prata med honom. Och så Elon Musk förstås, han är svårslagen.

Fritidsintressen: Umgås med vänner och familj, resa till nya platser, läsa, träna, köra båt, vara i skärgården och trädgårdsarbeta.

På sin bucket list: Det vore kul att åka med på en rymdresa.

Bank: Nordea Private Banking, Stockholm.

– Jag har alltid haft det i mig. Alltid kollat runt hörn, lyft på stenar och provat att mixa affärsmodeller. Att skissa på en idé, förverkliga den och sälja den är något jag triggas av.

Drygt tio år tidigare hade han varit med och grundat Webtraffic som blev ett av de största nätverken för internetannonsering i Norden. Mediekoncernen Schibsted förvärvade bolaget efter två år men Joakim Pops var kvar som vd och hann tolvdubbla bolagets omsättning innan han värvades av Hitta.se. Första jobbet kom dock med den stora internetvågen i slutet av nittiotalet, på det då blomstrande dotcombolaget Spray. Även om bubblan sprack ett par år senare kom flera av dem som jobbade på Spray att bli framgångsrika entreprenörer. 

Motorväg till Sao Paulo

Joakim Pops ser hur det svarta kaffet bleknar av mjölken. Det är tidig morgon när vi möts på ett kontor på Östermalm i Stockholm. Utan fönstren står träden nakna i den kyliga novemberluften, men i tanken befinner vi oss i Brasiliens tropiska värme. 

– Ibland måste man ge saker tid, för om man väntar så flyter det ofta upp något. Och det gjorde det. Den som ”flöt upp” där i Rio var Patrik Axelsson. Någon sa att vi borde träffas. Vi hade sprungit på varandra 15 år tidigare, men vi kände inte varandra.

Joakim Pops
Pendlar mellan Stockholm och São Paulo. I Sverige möter Joakim Pops blågula entreprenörer, i Brasilien etablerar han och kollegan Patrik Axelsson nya bolag tillsammans med dem. Marknaden är enorm, Brasilien har 215 miljoner invånare.

Efter att ha börsnoterat Gymgrossisten hade Patrik Axelsson flyttat till Rio med sin familj för att påbörja något nytt. En het dag i Leblon möttes de två, beställde in varsin juice och jämförde anteckningar.

– Vi var ju båda gamla techentreprenörer och det visade sig att vi hade samma tankar: Inom teknik mognar Sverige oftast tidigare än Brasilien. Kan man skapa en motorväg mellan Stockholm och Sao Paulo? Samarbeta med techbolag som gjort framgång i Sverige och etablera något liknande i Brasilien? I landet bor 215 miljoner människor, vi kände knappt några av dem – det fanns mycket att göra.

Tio portföljbolag

Snart hyrde de ett kontor, gav bolaget namnet Webrock Ventures och lärde känna marknaden. Affärsidén var tydlig: de ska ta svensk teknik till Brasilien genom att grunda nya bolag i landet tillsammans med svenska techbolag som ligger i framkant i Sverige. Webrock Ventures tillsätter en partner lokalt på kontoret i Sao Paulo och hittar synergier med andra bolag som de gör liknande resa med.

Joakim Pops
Nätläkarna Vibe och Doc-doc och fintechbolaget Lara. Joakim Pops miljardbolag Webrock Ventures har ett tiotal portföljbolag, varav flera är verksamma inom hälsa och fintech.

– De svenska bolagen tycker att det är en vinst att vi har nyckeln till Brasilien, att vi har koll på allt som är svårt, plockar upp notan och tar ansvar för genomförandet. För oss är vinsten att göra det tillsammans med bolag som redan gjort alla misstag, fått alla barnsjukdomar och lärt sig hur de ska lyckas. På så sätt får vi en startup på steroider i Brasilien.

Han ställer ner kaffemuggen på bordet.

– Svårigheten som entreprenör är att komma på något tidigt, bygga upp det snabbt och hitta rätt product market fit. Med vår modell sparar man otroligt mycket tid och pengar och därmed risk så vi har en enorm fördel mot den lokala konkurrensen. Det finns ett mognadsarbitrage och det är det som är kärnan. 

I dag har Webrock Ventures ett tiotal portföljbolag där flera är inom health-tech och fintech, såsom nätläkarna Vibe och Doc-doc och fintechbolaget Lara.

– Vi vill möjliggöra, framför allt för de 100–150 miljoner brasilianare som tillhör medelklassen, att få tillgång till kvalitativ vård för rimliga priser. Det finns en massa effektvinster i den senaste tekniken. AI gör exempelvis att man kan prata med doktorn direkt via Whatsapp, vilket är fantastiskt. 

Joakim Pops
Entreprenören Joakim Pops ser jobbet som en hobby och gör egentligen ingen skillnad på arbete och fritid. Men han gillar att vara på lantstället i Stockholms skärgård och pyssla med pelargoner, elda och klippa gräs.

Webrock Ventures

Webrock Ventures är en så kallad Venture Studio som grundades 2018 av Joakim Pops och Patrik Axelsson. Affärsidén är att skapa värde genom att starta nya bolag tillsammans med redan fram­gångsrika svenska teknikbolag och bygga upp dem i Brasilien. Det nya företaget använder det svenska bolagets kunskap och teknik och Webrock Ventures kontaktnät, pengar, kunskap och förankring i den brasilianska marknaden. Portföljen är byggd på två strategiska­verksamhetsområden: Tech Ventures, som ska öka netto­tillgångs­värdet i investerings­portföljen och Brazil Finance Group, som bygger upp stora kredit­portföljer inom sektorer såsom hälsa, lån till små och medelstora företag för att generera stabila kassaflöden och utdelningar till aktieägarna. Webrock Ventures har cirka tio portföljbolag och där finns bland annat Qred Brazil, FinanZero och Cardo Health. Senast värderades Webrock Ventures till 1,1 mdr kr.

Störst i Brasilien

Ett skolexempel på Webrock Ventures affärsstrategi är Lendo-kopian FinanZero, som man lanserade 2016. I Sverige var lånjämförelsesajter ganska etablerat med flera liknande aktörer på marknaden vid den här tiden, men i Brasilien fanns ingen – digitala banktjänster var nästan obefintliga.

– Poängen för användaren är att den får en transparens i marknaden, kan sänka sin ränta och få bättre villkor. I Brasilien ger den möjligheten en ännu större effekt eftersom räntorna där är skyhöga. Bankerna är otroligt lönsamma. Värdeerbjudandet var uppenbart.

Brasilienmarknaden visade sig vara svältfödd.

– FinanZero är nu den största kreditmarknadsplatsen i Brasilien för konsumentlån med en miljon kreditansökningar i månaden och över 70 anslutna banker. Men det tog några år att bygga upp. Från början visste bankerna knappt vad online-marknadsföring var. När det sedan slog igenom 2018 var vi väl positionerade.

Möjligheternas land

I dag fördelar Joakim sin tid mellan Stockholm och Sao Paulo. 

– Jag älskar att cykla till vårt lilla kontor på Nybrogatan. När jag är här har jag ofta möten med framgångsrika svenska entreprenörer och det är nästan alltid samma profil på dem: två killar mellan 28 och 35 år. De har byggt upp något framgångsrikt och är precis i ett läge där de vill förändra världen och bli rika. Det är då jag träffar dem och säger: ’Vad tror ni, ska vi bygga ett bolag tillsammans i Brasilien?’

Joakim Pops
Entreprenören Joakim Pops pluggade först psykologi och ekonomi på Stockholms universitet. Sedan tog lusten till företagande över och han läste en ekonomutbildning på Handelshögskolan. I dag driver han miljardbolaget Webrock Ventures i Brasilien med kollegan Patrik Axelsson.

Tänker de då, varför Brasilien?

– Ja. Framgångsrika svenska entreprenörer gör nästan alltid en plan för Norden och Europa. Är man riktigt duktig tar man sig vidare till USA. Under tiden finns det 215 miljoner brassar som också vill ha den där tjänsten eller produkten de kommit på.
Tillvaron i Sao Paulo skiljer sig markant från den i Stockholm.

– Det är en 22-miljonersstad och en helt annan dynamik. Det är folk överallt, trafik och där tar jag inte cykeln. Min grundarkollega har en elcykel, men det är väl 50/50 att han överlever om dagarna, skrattar Joakim.

Med utsikt över staden breder Webrock Ventures ut sig på ett 400 kvadratmeter stort kontor.

– Folk kommer med bussar och tunnelbanor, säljer och ringer i klockor. På Stockholmskontoret har vi seniora partners som också spenderar mycket tid i Brasilien, men det är i Brasilien som den operativa delen av verksamheten pågår. Den kontrasten är rätt cool.

Ett liv där det ständigt händer något passar Joakim Pops rätt bra. Nyfikenheten har alltid varit hans motor. Han växte upp i Danderyd, läste psykologi och ekonomi på Stockholms universitet, men kände sig dragen till företagande, vilket gjorde att han gick MBA-programmet på Handels. 

– Jag har alltid provat saker, sagt mer ja än nej. Det finns en nära livet-känsla i att satsa på något utan att veta hur det ska gå. Det är klart att det är läskigt, men det är också spännande och kul och man känner sig otroligt levande. Det ger mig en mening. 

Joakim Pops
”Det är roligare att säga ja”. Entreprenören Joakim Pops följde sitt motto när han mötte kollegan Patrik Axelsson under en semester i Brasilien.

Du fyllde nyss 50 år, är det något du reflekterar kring?  

– Jag trivs med min ålder. Det enda problemet med att bli äldre är att slutet kommer närmare. 

Tänker du på slutet?

– Ja, jag tycker det är en stark drivkraft till att hinna göra saker. Att förvalta livet. Om det inte fanns ett slut så skulle jag kanske gå upp halv nio i stället för halv åtta. 

Jobbet är en hobby

Vid sidan om jobbet söker han avkoppling genom träning och att vara i Stockholms skärgård.

Private Bankings rådgivare Jessica Wetterborg om Joakim Pops:

”Joakim är en mycket driftig och modig entreprenör som vet att inget kommer gratis. Att han brinner för Brasilien och Webrock går inte att missa.

Det är otroligt inspirerande och en stor förmån att få vara rådgivare till Joakim som är en mycket positiv, ödmjuk och varm person men som ändå utmanar mig och alltid öppnar upp för intressanta diskussioner.”

– Där kan jag ladda upp, ta hand om mina Mårbackapelargoner, klippa gräs, såga, släpa upp saker i skogen, bada bastu och elda. Det är väldigt skönt. 

Men jobbet är som en fritidssyssla, poängterar han.

– Det är som ett jättestort pussel och det kommer nya bitar hela tiden. Eller som en tv-serie: vi har alla karaktärerna i och runt bolaget och varje dag kommer ett nytt avsnitt.

Och i nästa säsong, för att tala tv-seriespråk, undersöker man möjligheten att notera Webrock Ventures.

– Vi har byggt upp en jättefin plattform och har en bra portfölj som är väl positionerad. En del av portföljen är utdelningsbolag så att vi kan bli självförsörjande på dem. Det är en bra setup, ler han medan vi avrundar.

 – Det tar en stund att bli bra på saker. Nu är vi bättre, effektivare och snabbare än vad vi någonsin varit. Så det ska bli väldigt spännande och roligt framöver. 


Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Publicerat 26.11.2023