Nu öppnar Frantzén i Marbella
Björn Frantzéns krogimperium fortsätter att växa. I slutet av maj slår mästerkrögaren, som hittills belönats med sex Guide Michelin-stjärnor, upp dörrarna till sin tredje Astoria-restaurang. Den här gången i svenskparadiset Nueva Andalucia i Marbella.

– Till ganska nyligen har jag haft ett hus där, så jag kan Marbella väldigt bra. Plus att där finns väldigt många svenskar. Dessutom är det en härlig plats att jobba på, framför allt om man är golfnörd, säger Björn Frantzén, nyss hemkommen från sin restaurang i Dubai.
Hur är förutsättningarna för att driva restaurang i Marbella?
– Det som förvånade mig mest är vilka fantastiska råvaror de har. De är bättre än på Rivieran i södra Frankrike. Helt fantastiska. Det är väldigt inspirerande att ha tillgång till den kvaliteten och utbudet under hela året.

Finns någon råvara som sticker ut?
– Nej, nästan allt är bra. Helt fantastiskt nötkött. För att inte tala om iberico-grisarna. Fisk och skaldjur hämtas från både Atlanten och Medelhavet. Och då Marbella ligger på samma breddgrad som Los Angeles får man alltid helt färska grönsaker och bär.
Just breddgraden och det varma vädret kommer att vara en betydande faktor när menyn ska komponeras. Även om konceptet från de två andra Astoria-restaurangerna känns igen är upplevelsen anpassad efter läget vid Medelhavet.
– Det blir lite lättare mat. Lättare såser, mer vinaigrette och lätta buljonger. Grillad fisk med buljong som man spräcker med tryffel och olivolja och någon god lagrad sherryvinäger. Massor med örter, grillade grönsaker och en sallad. Man behöver inte så mycket mer. Men självklart är det Astorias DNA hela vägen. Klassikerna är med.
Premiären i Marbella är inte det enda som händer i det frantzénska krogimperiet. Förutom de trestjärniga krogarna Frantzén i Stockholm och Zén i Singapore, driver Frantzén Group sex andra restauranger i bland annat London, Bangkok och Dubai. Till våren är det dags för ytterligare en invigning, den här gången i Stockholm.
– Jag kan inte säga så mycket än så länge. Men jag kan åtminstone avslöja att restaurangen kommer ligga väldigt centralt. Och namnet hänger ihop med vad vi ska servera – det kommer att bli ett modernt steakhouse.

Var är Frantzén Group om tio år? Hur många restauranger har det blivit då?
– De senaste åren har vi i den här branschen blivit extremt luttrade av pandemi, krig och det ena med det andra. Det finns ingen master plan om att öppna 40 krogar om si eller så många år. Vi koncentrerar oss på nuet. Om det känns rätt så kör vi. Men vi har ingen brådska.
Bildkälla: Threads @bjornfrantzen
Publicerat 30.04.2025