Factfulness

Nu kastar vi loss!

Sol, vind och vatten. Nu är båtsäsongen här – och det svenska båtlivet står starkt, trots höga räntor och inflation. Vi pratade med Hanse Thorslund, chef för Båtmässan Allt för sjön om elektrifiering, trender och flytvästar…

Segelbåt i skärgården
En avskild skärgårdsvik helt för sig själv – det är vad många drömmer om inför sommaren. I Sverige finns över 60 000 öar att lägga till vid. Foto: Shutterstock

För många är våren synonym med att förbereda sjösättningen: det ska filas, putsas och mekas. Allt för att ögonstenen – vare sig det är en liten plastbåt, en mahognydröm eller en skinande daycruiser – ska vara redo för sommarens äventyr.

Sverige är ett av världens mest båttäta länder. Den långa kusten, alla tusentals öar, holmar, kobbar och skär och de långa sommarkvällarna gör vårt land extra lämpat för båtliv. Här finns över 60 000 öar att lägga till vid, och vår kust är sammanlagt 2 700 kilometer lång. Till det kan tilläggas våra 95 000 sjöar (fler än Finland!). Inte konstigt att en tredjedel av alla vuxna svenskar uppger att de åker fritidsbåt minst en gång per år.

Hanse Thorslund
Hanse Thorslund är chef för Båtmässan och själv passionerad seglare. Han ser att det svenska båtintresset står starkt. Foto: Båtliv/Gustav Morin.

Hanse Thorslund, chef för båtmässan Allt för sjön och passionerad seglare (”jag har gjort 33 Gotland runt”) berättar att båtlivet och båtkulturen står sig starkt i Sverige – men att det blir svårt att slå rekordåren 2020–2022.

– Då såg vi en konstant tillväxt. Pandemin gjorde att nästan ingen reste utomlands och många såg till att komma ut på sjön. Inget smittade ju där! Så båtmarknaden blev lite dopad under de åren kan man säga. När sedan 2023 kom, med höjda räntor och inflation, då bromsade det in rätt rejält.

Så hur ser du på båtåret 2024?

– Jag tror det kommer att hämta sig lite. Folk har härdat ut och förmodligen kommer både räntor och bränslepris gå ned. Allt det här kommer nog göra att fler kommer kunna unna sig den där båten man drömt om.

Men precis som inom bilbranschen står båtägandet inför ett paradigmskifte: behöver man ens äga en båt?

– Delningstjänsterna av båtar blir fler. Med hjälp av dem kan du ha tillgång till en båt under säsongen för kanske 20 000–30 000 kronor per år, vilket är betydligt mindre än om du äger en båt. Dessutom väljer allt fler att hyra eller chartra en båt de veckor man vill vara på sjön. Då slipper du alla bekymmer med att lägga i och ta upp båten, serva den och ha en båtplats.

Candela c8 båten
Elektrifieringen växer även inom båtvärlden, och det blir allt vanligare med laddplatser. Men de allra flesta motordrivna båtar är fortfarande fossildrivna. Foto: Candela.

Vilka trender ser du i båtvärlden?

– Dels elektrifieringen. Många är nyfikna, eftersom man vill undvika fossila bränslen och kanske har en elbil. Problemet är bara att elbåtarna byggs i så små serier att de blir väldigt dyra. Det är en liten men växande del av marknaden.

– Dels att de exklusivare båtarna, som kostar över en och en halv miljon, blir fler och fler på bekostnad av de mindre båtarna. De är helt enkelt mer lönsamma att tillverka, och de som har råd med dem bekymrar sig inte över att bolånet blivit dyrare. Så försäljningen av dyrare objekt kommer nog att öka.

Steget in i båtvärlden kan verka stort för de som ännu inte har någon båt. Men kan man tänka sig en begagnad segelbåt är priset så högt som man kan tro, menar Hanse Thorslund.

– Det finns enormt många segelbåtar i Sverige. Du kan få en duglig och fräsch segelbåt för 50 000 kronor i dag, om du är beredd att rusta upp den litegrann. Och att få hamnplats har blivit mycket lättare. Det är inte alls samma tryck på dem längre.

segelbåt i skärgården
Sverige och övriga länder i norden är väldigt båttäta. I Sverige har en av 13 vuxna svenskar tillgång till någon typ av båt. Foto: Shutterstock.

• Det finns cirka 865 000 sjödugliga fritidsbåtar i Sverige, vilket är cirka 13 vuxna svenskar per fritidsbåt.

• Drygt 75 procent av svenska fritidsbåtar är småbåtar eller dagstursbåtar, utan möjlighet att övernatta i båten.

• Under högsäsong (maj–september) används båtarna i genomsnitt 19,6 dagar.

• 36 procent av båtägarna är medlem i någon klubb eller förening som är relaterad till båtar.

kvinnlig seglare med flytväst
Om du vill vara säker på sjön finns det framför allt en sak du ska tänka på: bär flytväst. Foto: Shutterstock.

• 2023 omkom 21 personer till sjöss, samtliga inom fritidsbåtlivet.

18 av dem var män. 6 saknade flytväst.

• 2023 gjorde Sjöfartsverket 1 017 sjöräddningar, vilket är 8 procent färre än 2022. Den vanligaste orsaken var maskin- eller propellerhaveri.

motorbåt i stockholm
I dag behöver man inte äga en båt för att kunna njuta av skärgård, hav och sjö. Antalet delningstjänster blir fler och fler. Foto: Skipperi.

Skipperi

Sveriges största båtdelningstjänst. Har en egen flotta med båtar som medlemmar får hyra, men förmedlar även privatuthyrning av båtar. Finns i Stockholm och Göteborg.

MySea

Finns endast i Malmö. Har ett begränsat antal båtar som medlemmar kan hyra.

Nautilus Boat Club

Finns endast i Stockholms skärgård. Erbjuder båtuthyrning och abonnemang.

Precis på samma sätt som när det gäller elbilar, är eldrivna båtar fortfarande dyrare än andra båtar. Foto: X Shore.

• Candela och X Shore är två ledande svenska tillverkare av eldrivna båtar.

• Eldrivna båtar blir vanligare, men är fortfarande betydligt färre än bränsledrivna motorbåtar.

• De kan oftast laddas med de eluttag som finns i hamnar, men snabbladdare är mer ovanligt. Solceller på båten kan också hjälpa till att ladda batterierna.

• Elbåtar är fortfarande betydligt dyrare än vanliga motorbåtar, men det finns en rad modeller för under en miljon kronor.

Publicerat 02.04.2024