Ekonomi

Nu blickar golfvärlden mot Augusta

Säkraste vårtecknet i golfvärlden? Andra veckan i april spelas alltid mytomspunna Masters på Augusta National i Georgia, en tävling som i runda tal årligen omsätter en bit över 200 miljoner dollar.

Masters. Golfare och caddies på Augusta
Publikbiljetterna till Masters på Augusta National i Georgia i USA är minst sagt åtråvärda. Det är inte ovanligt att biljetter går i arv i familjer. Foto: Shutterstock
Golfspelare Bobby Jones på amerikanskt frimärke

Atlantaadvokaten och golflegenden Bobby Jones grundade 1934 Masterstävlingen på Augusta National i Georgia.

Att det är svårt att säkra publikbiljetter och att så få spelare som 88, bjuds in bidrar till den exklusiva air som råder runt Masters. En tävling som grundades 1934 av Atlantaadvokaten Bobby Jones, som 1930 vann Grand Slam som amatör, och av många fortfarande betraktas som kanske den störste genom tiderna i golfsporten – sorry, Jack (Nicklaus) och Tiger.

Under sin storhetstid förärades Bobby Jones två gånger med så kallade ticker tape parades i New York, då miljontals människor gick ut för att hylla honom när han färdades i öppen kortege genom staden.

Här är en snabbguide till pengamaskinen US Masters som i år spelas mellan 7 och 10 april:  

Försäljning: Till skillnad från många andra jätteevenemang säljer Masters enbart sina produkter på plats, under turneringen – inte via webben. Och Masterspubliken har visat sig vara köpstark. Försäljningen av muggar, kepsar, minnesplaketter och annat beräknas årligen uppgå till 50 miljoner dollar (vilket motsvarar hisnande 850 000 dollar i timmen). 2020 och 2021 gjordes dock vissa pandemiundantag, då tilläts personer som hade biljetter att handla produkter på nätet.

Masters. Keps

Den shoppingsugna publiken på Masters på Augusta National handlar årligen kepsar, t-shirts, muggar och annat för tiotals miljoner dollar.

Biljetter: Ett pandemifritt år brukar omkring 40 000 publikbiljetter, även kända som ”badges”, bjudas ut till fyradagarstävlingen. Med en prislapp på 325 dollar ger det omkring 13 miljoner dollar i intäkter. Lägg därtill omkring 150 000 plåtar à 65 dollar till träningsrundorna före turneringen, vilket ger ytterligare knappt 10 miljoner dollar. Och de 2 000 specialbiljetter till Berckmans Place, som ligger nära det femte hålet, ger ytterligare klirr i kassan på 12 miljoner dollar.

Biljetterna är mest eftertraktade. Sitter du på en sådan har du goda möjligheter att sälja den dyrt i andra hand – men blir du påkommen stryks du för all framtid ur biljettrullorna. Därför går också många biljetter i arv.

Förfriskningar: Biljettpriserna till Masters har gått stadigt uppåt de senaste åren men att köpa öl, snacks och mackor under turneringen är fortfarande billigt. Trots att det finns smörgåsar för under 20 kronor landar intäkterna från den hungriga publiken ändå på omkring 8 miljoner dollar.

Hål 11 och 12 på Augusta Masters
Intresset för golf – och därmed också den prestigefyllda Masterstävlingen på Augusta National - har ökat dramatiskt under pandemiåren. Foto: Shutterstock

Tv-rättigheter: Möjligen den felande länken. Masters skulle kunna tjäna enorma pengar på att sälja tv-rättigheter och ta in sponsorer för sändningarna. Men alltsedan det amerikanska tv-bolaget CBS började sända tävlingen 1956 har man varit den traditionen trogen. Uppgörelsen innebär att man går ungefär plus minus noll på tv-sändningarna – men samtidigt slipper lämna över kontrollen till en sponsor. CBS säljer förvisso reklamtid, men bara så mycket att det täcker kostnaderna för sändningen. En mindre intäkt, omkring 25 miljoner dollar, kommer dock från de internationella tv-rättigheterna.

Prispotten: De 88 tävlande gör upp om lite drygt 12 miljoner dollar, där vinnaren får 2,1 miljoner dollar.

Publicerat 30.03.2022