Nöjesmaskinen
Per Sundin, vd på Pophouse, har en förkärlek för att driva stora förändringar. Nu är han i full färd med att rita om kartan för svensk underhållningsindustri – från ABBAs comeback till ett nytt kulturcentrum i Stockholm.
Högt upp i en Hötorgsskrapa med utsikt över Stockholms centrala delar sitter Pophouse vd Per Sundin och visar framtidens nöjesliv på sin laptop. Det är stora ord, men långt under honom, till och med under Sergels torgs berömda plattor, tar ett ny sorts kulturhus form. En framtida publikmagnet vid namn Space. Bygget är i full gång och invigning planeras till sent i november.
– Titta här, säger Per Sundin och pekar: Här ett gaming center med plats för över 400 deltagare och här en arena för e-sport och musik, här ett content creation center med studios för allt från podcasts till video, här ett Avicii Experience center med museum… det ska helt enkelt bli en fysisk mötesplats för den digitala generationen.
Samtidigt, etthundranittio mil bort i London, pågår bygget av den arena som ska härbärgera en riktig världsnyhet: Abbas comeback. I dagarna har den gamla popgruppen blivit ung på nytt och släppt nya låtar inför en storögd musikvärld och på arenan i London ska i vår avatarer, eller ”Abbatarer”, framföra bland andra dessa tillsammans med ett tiomannaband. Arenaägare? Pophouse, förstås, som också är störste investerare i ABBA Voyage.
– Björn och Benny frågade i ett möte om vi tyckte att det var en bra idé om dom spelade in ny musik till showen, förklarar Per Sundin och säger att han aldrig glömmer Eurovisionfinalen i Brighton 1974 som han såg på tv hemma hos mormor och morfar.
Per Sundin är också enormt imponerad att hela Abbanyheten kunde hållas hemlig så länge.
– Det är otroligt, säger han, Abborna spelade in ungefär 25 låtar på Filmhuset i februari 2019. Det var kanske 200 personer med i produktionen och alla har hållit tyst. Respekt!
Pophouse Entertainment Group är den just nu mest expansiva upplevelsesaktören i landet. Bolaget, vars huvudägare är Abba-Björn Ulvaeus och Conni Jonsson, innehar redan de ur underhållningsperspektiv vitala delarna av Djurgården: Cirkus, Hasselbacken inklusive Hasselbacken hotell, Abba The Museum och Pop House Hotel. Ytterligare expansionsplaner ute på de gamla kungliga jaktmarkerna är i skrivande stund sjösatta men inte helt offentliga.
– Ska man ha Disney som förebild, och det tycker jag vi ska ha, så är Djurgården vårt Disneyland, säger Per Sundin.
Men Djurgården är Djurgården och Stockholms city något helt annat. Med Space, mitt i stans själva nav, kommer Pophouse inte bara nå en ny generation, man gör det genom nytt innehåll – nya kulturyttringar för en ny publik. Runt ritningarna och modellerna på hans laptopskärm framträder mycket riktigt också en rad loggor för rätt unga och mycket framgångsrika techföretag som i samarbete med Pophouse frontar Space. Många av dem har sin bakgrund i nedladdningskulturen under 00-talet.
– Det som hände med svensk kulturkonsumtion hade sin grund i sossarnas hem-pc-reform och bredbandsinitiativ, säger Per Sundin. Den förde med sig att Sverige blev det mest och snabbast uppkopplade landet I världen – och när kidsen tog över familjens kraftfulla och snabba datorer blev vi det land med i särklass mest illegalt nedladdad film och musik. Kazaa kom härifrån, Pirate Bay kommer de flesta ihåg. Det var enorma värden som bara försvann.
Per Sundin lär i alla fall inte glömma. Under de här åren var han vd för musikjätten Sony Music. De kunde se hur försäljningssiffrorna slog i botten samtidigt som lyssnandet sköt i höjden – på gratis musik. Varken regering eller opposition tyckte att man kunde göra något åt saken – ”vi kan inte kriminalisera en hel ungdomskultur” – krisen för musikbranschen var ett faktum och Per Sundin blev den världsomspännande Sony Music-koncernens sämsta vd. Allt han gjorde under en period var att göra sig av med folk.
”Programmering är om något framtidens yrke men i skolan får de aldrig lära sig det – däremot syslöjd och träslöjd – och en massa unga har inte föräldrar med datorer hemma.”
– Men så vände det. Lagliga alternativ med fungerande affärsmodeller slog igenom, som Spotify, marknaden växte enormt och plötsligt var jag världens mest framgångsrika musikbolagschef, säger han och skrattar.
Per Sundin menar att ”music is always the frontrunner of change”, och det första att förvandlas när tekniken tar ett nytt kliv.
– Musiken var först med att bli digital, säger han. Där kunden och inte avsändaren, som ett skivbolag, hamnade i centrum. Och allt det som hände i musiken har sedan hänt i andra sammanhang, ta vad du vill: böcker, bank, tv, film, tidningar, dagligvaruhandel. Frågan är: vad kan man lära sig av detta?
Det Per Sundin lärde sig av erfarenheterna i den stora branschomvandlingen – att omskapa hela ekosystemet för såväl produktion som distribution av musik – gjorde honom till den perfekta värvningen för ett bolag som Pophouse när det ska växa åt alla håll samtidigt. Och detta precis när nästa skifte var på väg inom upplevelseindustrin.
– Jag har varit vd här i två år och vi har gjort om affärsplanen tre gånger redan, säger han med ett snett leende. Pandemin har förstås dränerat oss på pengar men våra ägare är långsiktiga och uthålliga. Deras synsätt är ”våga växa mer” och det har vi visat genom att bland annat just förvärva Perfect Day Media, Sveriges största podcastbolag.
– Det här skapar en trygghet att fortsätta på den inslagna banan men också att utvecklas mer. Vi vill vara ett powerhouse för idéer, idéer att skapa underhållning av. Därför satsar vi nu jättemycket på förvärv av immateriella rättigheter – att investera, äga och skapa själva.
Att Abba går ut på scenen som avatarer är ett bra exempel på vilka nya möjligheter, och krav, dagens underhållningsaktörer står inför. Det är nya plattformar och nya format mer eller mindre dagligen. Ytterligare en sak som kommer att ske på Sergels Torg är Space Academy, och nu rätar Per Sundin på ryggen, detta betyder mycket för honom:
– Vi bjuder in massor av unga som får pröva på programmering, berättar han. Det bygger på logik och inte matematik som du måste memorera och ingen vet i dag om de har talang för detta eller inte. Programmering är om något framtidens yrke men i skolan får de aldrig lära sig det – däremot syslöjd och träslöjd – och en massa unga har inte föräldrar med datorer hemma.
– Så vi ser det här som inte bara en prova på-utbildning utan som ett sätt att ta socialt ansvar, framför allt för unga killar som löper störst risk att hamna snett innan de ens har hunnit fundera på ett yrke.
Det är inte precis första gången som Per Sundin är chef för verksamheter som dyker ned i nya vatten. I själva verket kan man säga att det är det enda han har gjort: han var underhållningschef på TV 4-gruppen, han var vd för Sony Music som sedan blev Sony BMG, vd på Universal Music och nu alltså vd på Pophouse. Det är inte en bekväm karriär, utan samtliga bolag har när Sundin varit där befunnits i kraftiga branschomvandlingar, som det brukar heta, nära nog krig. Vad är det som ständigt drar honom dit?
– Haha, det har jag aldrig tänkt på men det stämmer ju. Och innan det där, som mycket ung, sålde jag skivor på postorder... Jag vet inte, men jag har alltid varit intresserad av underhållning kombinerat med entreprenörsidéer och då har jag hamnat i gränslandet mellan underhållning och digital utveckling.
– Och så försöker jag nog hitta tävlingsmomentet i vad jag än gör fortsätter han. På TV 4 sålde jag ju ingenting men då var det tittarsiffror jag tävlade med i stället. Varje morgon kollade jag. Jag måste ha något att mäta mig emot, hela tiden.
Men du har också varit chef överallt, ofta högsta chefen. Är du en vd-typ från grunden?
– Jag har nog alltid varit en ledartyp, ja. Jag var lagkapten för fotboll- och basketlag som ung, jag har tyckt om att bestämma helt enkelt. Men också att utvecklas som ledare, att lära mig av misstagen och att våga att ta beslut. Man ska ha klart för sig att många vill ha en ledare, vill att någon annan står längst fram, som lyssnar och sen tar beslut.
Vilken var din position som fotbollsspelare?
– Mittmitt. Jag blev värvad från Gimonäs i Umeå till Ope, Jämtlands bästa klubb på den tiden, och jag spelade faktiskt mot Djurgården i division 1 norra (nuvarande Superettan, red:s anm.).
– Det var här borta på Stockholms Stadion, minns jag, säger Per Sundin och blickar drömskt österut från sitt jättefönster i Hötorgsskrapan.
Djurgården, Stockholms Stadion… Pophouse? Säg aldrig aldrig.
Text: Niklas Wahllöf Foto: Mikael Sjöberg
Publicerat 08.09.2021