Nätet? Nej, tack!
Är du trött på att synas på nätet? Startupen Dold Adress hjälper dig med att ta bort bilder och privat information som ligger ute för allmän beskådan. Nu ska deras anonymitetstjänst bli global.
På 90-talet och 00-talet hette det att ”informationen vill vara fri”. Det kanske den vill – men vill du det? Känner du dig trygg med att din adress, ditt telefonnummer, semesterbilder, föreningsengagemang och allehanda andra uppgifter florerar fritt på nätet?
Allt fler vänder sig mot detta.
– Säg att du har ett fotoalbum hemma med bilder på familj och vänner. Vill du att vem som helst ska komma hem till dig, slå sig ned i soffan och titta i det albumet? Jag vill inte det, och det beror inte på att jag har några statshemligheter i albumet, säger Filip Landgren, en av grundarna till DoldAdress.
DoldAdress grundidé handlar om att alla har rätt till en rimlig anonymitet. I dag kan du hitta nästan alla svenskars namn, adress och telefonnummer på nätet. Att ta bort sig själv från alla sajter är krångligt och tidsödande. Ett abonnemang på DoldAdress löser det problemet åt dig. De ser kontinuerligt till så att den information du inte vill visa tas bort från nätet.
– Målgruppen är bred. Det är allt från väldigt unga personer till politiker i Lidingö, kända musiker och äldre personer i Borlänge. Den genomsnittliga åldern är 35 år. Vi ser att intresset ökar hela tiden, berättar Filip Landgren.
Sverige är ett extremt land i det här avseendet. Här är det mer regel än undantag att personlig information läggs ut på nätet utan att personen i fråga tillfrågas. Filip Landgren bodde i Storbritannien i flera år och berättar att inställningen är väldigt annorlunda utanför Sverige.
– Det märkte jag när jag studerade. Utbytesstudenter som jag träffade här i Sverige strimlade sina dokument bara för att det fanns personnummer på dem. De vågade inte ens slänga dem i soporna. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra det.
Kunderna strömmar till
DoldAdress har funnits i ett drygt år och har redan fått ordentligt med kunder. Filip Landgren vill inte avslöja exakt hur många, men antyder att det är över 10 000. Finansieringen i pre-seeden uppgick till ”några enstaka miljoner”. Nu siktar man globalt och kommer att ta in nytt kapital inom kort.
– Vi har redan flera tusen kunder utanför Sverige. Vi står precis i begrepp att lansera en tjänst globalt, som är ungefär som DoldAdress, fast med annat namn och lite enklare funktionalitet.
Affärsmodellen ska vara densamma som för DoldAdress: ett abonnemang som förnyas kontinuerligt och som finns i olika nivåer.
– Det kommer vara en löpande relation. Vi ska vara som en liten hjälpare som hela tiden jobbar i bakgrunden.
Text: Kalle Dixelius
Publicerat 28.01.2025