Personligt

När allt flyter

Uppväxten i ett entreprenörshem väckte Emelie Olssons lust att driva eget. Sedan hon tog över Scampi år 2015 har hon nära nog tredubblat omsättningen och ställt om verksamheten till att bli klimatpositiv.

Ett slumpartat möte i Tulum i Mexiko gjorde att Emelie Olsson kunde köpa badmodemärket Scampi.

I efterhand verkar Emelies Olssons förvärv av badmodemärket Scampi närmast ödesbestämt. För sex år sedan firade hon jul tillsammans med maken Robert i Tulum, Mexiko. En dag på stranden kom hon att tänka på ett gammalt drömprojekt. Badmodemärket Scampi som startades på 1980-talet hade åldrats med sina grundare och tappat de unga kunderna. Emelie, som jobbat på modeföretag som Filippa K, J.Lindberg och Peak Performance, hade länge kastat sina blickar på bolaget och till och med träffat ägarna och lagt bud. Men de var inte intresserade.

Nu började tankarna på hur hon skulle kunna väcka liv i varumärket mala igen. Även Robert konstaterade att det var synd att det inte blivit av. Emelie bestämde sig för att ta en ny kontakt när de väl var tillbaka i Sverige igen.

Men så hände det sig samma kväll i Tulum att de gick på restaurang. Emelie hörde några prata svenska några bord längre bort och insåg med en chock att det var Scampis ägare med familj som satt där. Hon gick fram och hälsade och fick veta att ägarna var på väg att sälja företaget, men att den tilltänkte köparen inte var intresserad av att utveckla den nuvarande verksamheten. Emelie bad om, och fick, ytterligare ett möte i Stockholm. Hennes presentation om de möjligheter hon såg för varumärket fick ägarna att tänka om och året efter köpte hon alltså Scampi.

Salta dagar. Emelie Olsson är uppvuxen nära havet och trivs allra bäst på familjens sommarställe i Stockholms ytterskärgård.

Emelie Olsson

Bor: Åre. Tillbringar somrarna i Stockholms ytterskärgård.

Utbildning: Fil kand företagsekonomi vid Stockholms universitet. Textil materiallära vid Högskolan i Borås.

Karriär: Arbetat inom Filippa K, Ralph Lauren, J.Lindeberg, Peak Performance, med flera.

Familj: Maken Robert och två barn, fyra respektive två år.

Dold talang: Fick rollen som Wilma i tv-serien Skärgårdsdoktorn, men föräldrarna sade nej. Liten roll i Bergmans Trolösa.

Bästa businessrådet: ”Gå på magkänsla!”

Bank: Nordea Private Banking Stockholm

– Jag tror verkligen att det var meningen. På sätt och vis har jag nog tagit med mig det i mitt sätt att driva företaget. Jag har gjort stora förändringar på kort tid och skulle nog ha varit mer försiktig om övertagandet hade skett på ett annat sätt, säger hon.

Sedan hon tog över har Emelie nära nog tredubblat omsättningen och ställt om verksamheten för att göra den klimatpositiv. Från och med kollektionen 2020 bidrar Scampi aktivt till att bromsa den globala uppvärmningen genom att klimatkompensera för mer utsläpp än vad företaget genererar.

När hon ser tillbaka, tror Emelie, att det var uppväxten nära havet som väckte hennes starka engagemang. Och det är också i den miljön vi träffar henne, på familjens sommarställe långt ute i Stockholms ytterskärgård. Flacka klippor reser sig ur havet bevuxna med vindpinad grönska. Huset är en hälsingegård som flyttades hit 1967. Maken Robert, designer på Haglöfs, fixar på tomten. Barnen, två och fyra år, är på förskolan på grannön Möja.

– Jag har alltid känt en enorm kärlek till havet. Sedan har jag precis som alla andra i min generation sett hur vi har förstört naturen, inte minst på grund av  de problem som modebranschens produktion åstadkommer.

Samtidigt som Emelie Olsson tog över Scampi fick hon och maken Robert deras första barn. ”Jag har inte varit mammaledig en enda dag, men har ändå varit med barnen jämt.”

En anledning till att hon blev intresserad av Scampi var att bolaget hade tillverkning i Europa. Plaggen sys i Portugal och materialet är italienskt.

– Min vision från första början var att göra Scampi hundra procent hållbart. Och jag hade tur. I samma veva som jag tog över lanserade Carvico, den leverantör som Scampi alltid jobbat med, ett helt nytt återvunnet nylonmaterial. Till skillnad från andra återvunna fibrer var den dessutom mycket starkare än den ursprungliga fibern, berättar hon.

Emelie bestämde sig för att för att rakt av byta till det nya materialet i all produktion, ”i stället för att som en smart person prova i en del av kollektionen”, skjuter hon in. För varje baddräkt som företaget producerar återvinns omkring 300 gram nylonskräp, främst från gamla fiskenät som driver runt i haven.

Scampi är Emelies första egna bolag men drömmen att driva eget har funnits länge. Som liten såg hon sina föräldrar sätta sig mitt emot varandra vid skrivbordet när hon och hennes bror gick och la sig. Pappa Leif Almstedt var en av grundarna av riskkapitalbolaget Ledstjärnan och mamma Birgitta Almstedt var inredningsarkitekt med världen som arbetsfält. Att driva ett eget företag, förstod Emelie tidigt, innebar mycket arbete men också stor frihet.

– Jag har sett hur mycket glädje som har funnits i deras arbete. Det har väckt en längtan i mig att själv göra någonting som jag verkligen brinner för. Vår uppväxt var ett flöde av liv och arbete och det har format min bild av hur man kan leva med familj och företag. Pappa har hjälpt mig analysera verksamheten, både inför förvärvet och nu när vi bygger Scampi. Han är ett fantastiskt stöd och det är väldigt kul att jobba ihop.

Nya möjligheter. Coronakrisen har gjort att försäljningen rasat i butiken, men samtidigt har webbförsäljningen ökat.

Som entreprenör har hon agerat snabbt och beslutsamt. Utmaningen var att behålla de befintliga kunderna och samtidigt hitta en ny kundgrupp.

– Många sa att det inte skulle vara möjligt. Men jag är övertygad om att det går. Det handlar om att produkten ska vara tillräckligt bra. Jag tror också många gör misstaget att göra en produkt för en alltför smal målgrupp. Det blir exkluderande, säger Emelie.

På kort tid blev hon också tvungen att lära sig vara ägare, vd, designansvarig och arbetsgivare med tre anställda.

Hur är du som chef?

– Jag skulle säga att jag är väldigt äkta. Jag hade inte en aning om hur man förväntas vara som vd så jag körde bara på. Med facit i hand har det blivit väldigt bra. De anställda har blivit nära vänner. Jag har varit öppen och släppt in alla medarbetare i verksamheten vilket gör att de känner sig delaktiga i resan. Det är unga tjejer som har vuxit enormt mycket sedan vi började.

Samtidigt som Emelie tog över Scampi fick hon och Robert sitt första barn. Det var, för att uttrycka det milt, en hektisk period.

– Vad gör man? Jag vill ha både barn och företag så det var bara att köra på. Jag har inte varit mammaledig en enda dag men ändå varit med barnen jämt. Att få barn mitt i allt gick fint. Och det var bra för familjen, vi har varit lika mycket föräldrar båda två.

”Nästa steg är att bygga ett globalt varumärke. Jag har en väldigt tydlig bild av vad jag vill göra. Om jag får en bra magkänsla för något så kör jag på det. Då finns det ingen anledning att vara långsam.”

Innan barnen kom hade Emelie och Robert flyttat från Stockholm till Åre för att kombinera jobbet med ett friare liv närmare naturen. I september i fjol åkte de till Bali och planerade att stanna ett år under Roberts föräldraledighet. Men coronapandemin gjorde att de blev tvungna att åka hem i förtid.

Rådgivaren Lena Norberg, Nordea Private Banking Stockholm, om Emelie Olsson:

Emelie är en aktiv och driftig entreprenör med stor erfarenhet, som gillar utmaningar. Hon har utvecklat och moderniserat ett traditionellt bolag till helt nya dimensioner utifrån dagens fokus på hållbarhet, kvalitet och e-handel.

Emelie utmanar även mig till att skapa nya lösningar för att hon ska kunna nå sina mål och det gör det extra kul om jag kan bidra till utveckling och framgång. Med hennes höga ambitioner kommer det bli spännande att följa utvecklingen.

För Scampi, som för så många andra, har pandemin fört med sig stora utmaningar. Försäljningen i den egna butiken har gått ner kraftigt samtidigt som webbförsäljningen har ökat. Lyckligtvis har produktionen inte påverkats än så länge.

– Jag är alltid lite för tidigt ute med saker och den här gången var det tur. Jag hade precis hunnit lägga vår order när producenten stängde.

En direkt följd av pandemin är att företagets digitala utveckling snabbats på. Emelie har lagt en större del av marknadsbudgeten på att driva trafik till hemsidan och även satsat mer på nya marknader som Tyskland och USA än hon hade gjort om det inte varit för det nya coronaviruset.

– Nästa steg är att bygga ett globalt varumärke. Jag har en väldigt tydlig bild av vad jag vill göra. Om jag får en bra magkänsla för något så kör jag på det. Då finns det ingen anledning att vara långsam.

Så vad är du mest stolt över hittills i resan med Scampi?

– Att jag har lyckats blåsa nytt liv i varumärket och att det gick snabbare än jag trodde. Först och främst handlade det om att uppdatera kollektionen och det visuella uttrycket. När jag såg att det togs emot väl blev nästa steg att utveckla den digitala biten. Efter två kollektioner visste jag att vi hade lyckats.

Text: Anders Bergmark Foto: Peter Cederling

Publicerat 26.05.2020