Med andra ögon
Han är tech-pionjären som ligger bakom mobilversionen till ett av världens mest spelade mobilspel. Nu är Tommy Palm en del av en ny revolution med AR- och VR-spelstudion Resolution Games. Han menar att inget kommer bli sig likt igen.
Novemberdimman ligger som ett täcke över Stockholm. Vi är högt upp i Hötorgsskrapan närmast Sergels torg – samma lokaler som Johan Staël von Holsteins Icon Medialab huserade i under slutet av 90-talet, då det blev det första svenska internetkonsultbolaget att gå till börsen. Några år senare var Tommy Palm en av dem som kom hit för att köpa loss det före detta miljardbolagets datorer i dess konkursutförsäljning. Men trots att it-bubblan sprack, så var skiftet ett faktum: internet hade gjort entré och allt höll på att förändras. Nu är det på väg att hända igen, menar Tommy Palm, som precis släppt blicken från den disiga himlen och satt sig i sin kontorsstol. Och det kommer ske genom VR (Virtual reality) och AR (Augmented reality) – en slags digital värld i verkligheten.
– På samma sätt som internet förändrade mycket när det kom, står VR och AR för en stor förändring, fast på ett mycket mer omvälvande sätt. Det är en jätterevolution som håller på att hända, även om vi bara är i begynnelsen, säger han och poängterar att spelbranschen är en viktig del av den:
– Det vi spelutvecklare gör är grunden till det som kallas för metaverse, vilket är som en uppdaterad version av internet. Vi skapar virtuella rum, karaktärer och interaktioner – en mycket mer involverande version av internet. Och det kommer att förändra allt.
Tog in 25 miljoner dollar
Tommy Palm är en av de tech-pionjärer som brutit ny mark och ofta varit före sin tid. Långt innan smartphone gjorde han spel för mobiloperatörer som Tre och Nokia, kanske som en uppvärmning, för att sedan ta spelet Candy Crush Saga från webben till mobiltelefonen 2012, vilket är det sjätte mest inkomstbringande mobilspelet genom tiderna (2021 hade det 255 miljoner användare). Och många år före de flesta av oss hade hört orden virtual reality var Tommy Palm redan inne i den datorsimulerade verkligheten.
– Jag testade VR i början av 90-talet. Då satte man på sig en arkadmaskin och hjälm, och jag kände direkt att det kommer bli enormt stort. Dataspel var på framfart och det var inte svårt att inse att jättehäftiga science fiction-upplevelser inne i spelen skulle gå hem. Men det tog mycket längre tid än vad jag någonsin kunde ana.
För åtta år sedan startade han sitt femte bolag, VR-spelstudion Resolution Games, med en hel del is i magen.
– Vi tog in 50 miljoner i kapital och jag sa till investerarna redan från början att det kommer ta tid. Nu är vi närmare 200 personer och har varit lönsamma de senaste fem åren. Såväl förra året som i år har vi nästan dubblat vår omsättning.
Pandemin gav helt klart spelbranschen en skjuts.
– Rent generellt ökade spelindustrin under pandemiåren, men framför allt digitaliseringen. Senaste kapitalrundan tog jag in 25 miljoner dollar via videomöten från mitt vardagsrum, det var oerhört skönt att slippa resa. Men hade folk haft fler hårdvaror hemma, såsom VR-headset, hade vår del av branschen haft betydligt större framgångar. Tekniken måste bli mer lättillgänglig.
Tillfälligheternas spel
Om dimman inte varit så tjock hade man kanske kunnat se Saltsjön härifrån. För där, på andra sidan sjön, i en villa på Djurgården, bor Tommy Palm med sin fru och fyra barn. Framgångarna har gjort honom ekonomiskt oberoende och att bo bra är något han värderar.
– Pappa tutade i mig tidigt att det är viktigt att tjäna pengar och att vara rik. Jag vet inte om jag tycker det längre, men det ger oerhört mycket frihet. Det hjälper att man själv kan lägga in pengar om det saknas en slant i någon satsning.
Men det var varken företagande eller pengar som lockade Tommy Palm till spelindustrin, det var fascinationen för datorer och dess möjligheter. Och vem vet vad som hänt om han inte hade fått en Commodore 64 i tolvårspresent. Eller om kompisen Martin inte hade suttit bakom sin Amiga 500 ett par hus bort. Martin lärde Tommy att programmera och det dröjde inte länge förrän tonåringarna hade skapat sitt första spel.
Knappt 15 år senare, då internetboomen slagit till och it-bolag som Johan Staël von Holsteins såg en lavinartad tillväxt, satt Tommy i föreläsningssalen på KTH och kunde inte vänta längre. Han hoppade av och 1999 startade han sitt första bolag, Jadestone.
– Det var ett guldrush-tillfälle, det fanns sådan vansinnig brist på folk som kunde bygga webbsidor. På Jadestone höll vi på med internetspel och testade mobilspel, men det fanns inga bra distributionskanaler – vi var tvungna att sälja in dem direkt till telekombolagen och det var inte särskilt lukrativt.
2009 lanserades App Store och helt nya dörrar öppnades. Men Jadestone hade börjat gå mer åt att göra spel för bettingsajter, vilket inte alls intresserade Tommy Palm. Han och kollegan Alexander Ekwall köpte därför ut mobildelen från företaget och startade Fabrication Games, för att enbart satsa på mobilspel.
100 miljoner användare
På skrivbordet ligger Dataspelsbranschens rapport för 2022, vilken vittnar om att svensk dataspelsindustri är i en stark tillväxtfas. När Tommy Palm var på en konferens i samband med släppet av samma rapport 2011 träffade han grundarna till King – datorspelbolaget som köpte upp det då treåriga Fabrication Games och ville att Tommy skulle göra Candy Crush Saga mobilvänligt.
– Efter ett år hade spelet nästan hundra miljoner aktiva användare dagligen, jag hade aldrig varit med om något liknande.
Godisspelssuccén gjorde att King såldes till amerikanska speljätten Activision Blizzard för drygt 50 miljarder kronor 2015, men då hade Tommy Palm redan gått vidare. Han hade börjat se potentialen i VR och startat Resolution Games. Men han är inte ensam om att tro på den virtuella världen.
– Alla stora giganter inom tech, som Meta, Microsoft och Google satsar helhjärtat på metaverse och har förstått att det är en revolution som pågår. Bara att Facebook bytt namn till Meta säger något om det.
Vad är grejen med VR och AR?
– Själva grundidén är att göra allt i livet mer effektivt. Med ett par glasögon som är fullt medvetna om din omgivning och var du är kan du få en påminnelse när du är i affären om att du snart har slut på mjölk, för det registrerade sensorerna i glasögonen tidigare när du öppnade kylen.
Inom spelbranschen tror Tommy Palm att så kallade multiplayer-spel, att i realtid umgås med andra i virtuella världar, är här för att stanna. Något han själv brinner för.
– Du kan exempelvis spela basket med en kompis fast du är hemma i ditt vardagsrum. Det blir både socialt och du rör på dig, vilket man kanske i första hand inte förknippar spelande med.
Han ger klockan en snabb blick. Dagarna är späckade och minutiöst planerade. En punkt på dagens schema är design för ett nytt spelprojekt. Jo, trots att han är vd händer det att han jobbar operativt.
– Efter 20–30 år i branschen har jag mycket dyrköpt erfarenhet som är svår att hitta hos andra, därför är jag gärna involverad lite extra i vissa projekt. Dessutom tycker jag att det fortfarande är väldigt kul att designa.
Det finns bara en utmaning: att hinna med allt.
– Att balansera tiden mellan familj och jobb har varit det svåraste under resan med Resolution Games. Jag är inte alltid världens bästa familjefar, men jag försöker vara närvarande när jag är hemma, även om jag inte alltid lyckas.
En fjärdedel av sin tid tillbringar han i USA, där Resolution Games är som störst och har ett av sina tre kontor. Men när han väl är hemma försöker han dra med tonårsdöttrarna på joggingturer, trösta småbarnen som kan vakna om nätterna och ge sig ut i träsnipan. Nästan varje kväll avslutar han i gaming-rummet tillsammans med sin fru.
– Det är jättebra parterapi! Man får utmana sig själv, får ett adrenalinpåslag och man behöver ta snabba beslut.
Dimman har avtagit och från hörnfönstret syns stadens konturer allt mer. Över två decennier har gått sedan Tommy Palm kom till den här lokalen för första gången. Fyra bolag, en mängd mobilspel och betydligt fler nya upptäckter senare hoppas han att fortsätta i samma takt, länge.
– Om tio år är jag nog fortfarande i teknikframkanten. Jag tror nämligen att det finns utrymme att skapa ett jätteföretag inom det vi håller på med.
Så du har inte funderat på att lämna allt och bara leva gott på dina framgångar?
– Nej, det är jag helt ointresserad av. Jag hoppas jag alltid kommer att fortsätta vara nyfiken och hålla mig ajour, det är både nyttigt och kul. Min plan är att jobba tills jag blir 95. Vi får se om jag klarar det.
Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund
Publicerat 02.11.2022