Ekonomi

Louis Vuitton väljer väg

En koffert, eller kanske en skattkista, full av framtida, exklusiva överraskningar.
Lyxväsktillverkaren Louis Vuitton tar steget in i nästa generations webb med en begränsad upplaga av så kallade NFT:er.
Priset? 460 000 kronor.

En dörr till Louis Vuittons värld. Så marknadsför den exklusiva väsktillverkaren sin satsning på NFT:er. Bild: Louis Vuitton

Sommarens haussade lansering skedde inom ramarna för Louis Vuittons projekt Via, det latinska ordet för väg. Det anspelar på att det finns en särskild rutt till produkter och upplevelser för en utvald elit – och är en nyckeltrend bland varumärkeskopplade NFT:er, noterar Vogue Business.

Dörr till LV-världen

En NFT, en non-fungible token, är ett slags digitalt certifikat som ligger på en icke-utbytbar del av en blockkedja. Det kan visa på ägarskap av bland annat digitala konstverk, men används nu alltmer av varumärken som tillverkar fysiska produkter.

Ett digitalt ägarbevis och en produkt. Den som köper Louis Vuittons NFT Treasure Trunk får lyx i både digital och fysisk form. Bild: via Facebook/Louis Vuitton

I Louis Vuittons fall säljs en begränsad upplaga av några hundra NFT:er som kallas Treasure Trunks (ungefär skattkiste-koffertar). Dessa fungerar som en portal in i väsktillverkarens värld, de ger ägaren insyn i nya produkter och lanseringar. En digital koffertägare erbjuds även att köpa digitala nycklar för dessa, skriver tidskriften Forbes.

Till skillnad från Gucci och Adidas siktar Louis Vuitton, som grundades i Paris 1854, inte främst på metaverse med sina NFT:er. Väsktillverkaren är stadigt förankrat i den fysiska världen, varje NFT eller digital nyckel är knuten till en fysisk produkt som skickas till ägaren.

Nya tider. Varje digital nyckel är knuten till en fysisk produkt som skickas till köparen. Bild: Louis Vuitton.

Konst för mångmiljonbelopp

De digitala koffertarna binds till ursprungsköparen och säljs i nuläget enbart i USA, Kanada, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Japan och Australien. Men bolagets övriga digitala nycklar kan säljas på andrahandsmarknaden som ”vanliga” NFT:er – och då följer den fysiska produkten med.

Med initiativet visar Louis Vuitton återigen på sin innovationskraft och förmåga att omfamna nya marknader.

Hittills är det mest digital konst och udda objekt, till exempel källkoden till det som kom att bli det moderna internet (www), som sålts med NFT:er. Men dessa har slagit rekord på rekord på auktionshusen. Konst-NFT:er har de senaste åren gått för summor värdiga Pablo Picasso eller Andy Warhol. Den digitala konstnären Mike ”Beeple” Winkelmanns verk The First 5 000 days klubbades till exempel för över 69 miljoner dollar på Christies.

Publicerat 25.07.2023