Kvinnor höjer försäljningen
Nya start-ups kämpar ofta med försäljningen. Men nu har forskare i Sverige och Nederländerna kommit fram till ett säkert sätt att öka försäljningen med i snitt 45 procent: ta in en kvinna i styrelsen.

Jämställdheten i svenska företagsstyrelser är det lite si och så med. Enligt Almi är endast 16 procent av drygt 122 000 svenska aktiebolags styrelser jämställda, det vill säga lika många kvinnor som män.
När forskare vid Jönköpings universitet och Erasmus University i Nederländerna analyserade över 47 000 nystartade bolag, var resultatet tydligt: företag som grundats av män och som leddes av män, höjde sin försäljning markant om de tog in minst en kvinna i styrelsen.

Lucia Naldi, professor i företagsekonomi vid Jönköpings universitet.
Allra tydligast blir det i företag som har startats och drivits av enbart män, men som sedan får minst en kvinna i styrelsen. Anledningen är lite oklar, men Lucia Naldi, professor i företagsekonomi och en av forskarna bakom studien, tror att kvinnor i allmänhet har en annan inställning till rekrytering och arbetsmiljö.
– Kvinnor som väljs in i styrelser hos startups värnar om arbetskraften och kulturen. Det bidrar bland annat till att bolaget attraherar nya talanger att vilja jobba på företaget. Det är extremt viktigt för unga bolag att kunna anställa de bästa medarbetarna, säger hon till BreakIt.
Hon medger dock att sambandet inte är bevisat i och med studien. Men korrelationen är stark.
– Vi kan förstås inte säga att det är den enda anledningen – flera andra faktorer kan också ha påverkat försäljningen. Men i vår analys kontrollerar vi en rad sådana faktorer, och även när vi tar hänsyn till dem kvarstår ett tydligt samband, säger Lucia Naldi.
Studien bekräftar många andra forskningsrapporter. Bland annat visar en studie från Almi att företag vars styrelser är jämlika och jämställda har högre omsättning och lönsamhet.

Ojämlikhet i svenskt näringsliv
• I de största svenska börsnoterade företagen är 36,6 procent av styrelsemedlemmarna kvinnor. Inom hela EU är den siffran 33,8 procent. Högst andel kvinnor i börsnoterade styrelser har Frankrike med 46,1 procent.
• Endast 10 procent av börsnoterade företag har en kvinnlig styrelseordförande.
• 19,2 procent av svenska vd:ar i svenska onoterade aktiebolag är kvinnor. I börsnoterade företag är samma siffra 10 procent.
Publicerad 23.04.2025