Konsten att tänka
utanför boxen
Nordeas erbjudande för kunder med mycket stora förmögenheter – Family Office – leds sedan i höstas av Josefine Isaksson. Målsättningen är högt ställd. De närmaste fem åren siktar Josefine och hennes kolleger på att dubbla affären.

Hon visar oss tillrätta i Nordeas luftiga lokaler i centrala Stockholm. De stora fönstren släpper in det bleka februariljuset. Utanför kämpar Kungsträdgården för att inte se allt för grå ut i senvintern.
Josefine har kanske den tuffaste (och mest svåruttalade) titeln man kan tänka sig: Head of Ultra High Net Worth, ett internationellt begrepp för det som erbjuds inom Nordea Family Office.
– Jo, visst höjer folk lite på ögonbrynen när jag berättar vad mitt jobb innebär. Förmögenhet, speciellt den här typen av förmögenhet, är spännande. Men i grunden handlar det om klassisk ”banking”. Vi hjälper kunderna med deras kapitalförvaltning, vardagsärenden, förbereder kunden för olika händelser i livet och mycket annat, med ambitionen att överträffa kundernas förväntningar i allt vi gör.

Josefine Isaksson
Ålder: 38 år.
Familj: Maken Joakim och barnen Hugo, 8 år, och Stella, 3 år.
Bor: I ett egenritat hus på Ekerö utanför Stockholm.
Intressen: ”Jag gillar att träna, just nu står löpandet för största delen av träningen, men jag försöker få till ett och ett annat tennispass. Sedan betyder min familj och vänner väldigt mycket. Jag älskar att omges av vänner – gärna i samband med en härlig middag och ett gott glas rött.”
Lyssnar på: ”Jag älskar musik och har nästan alltid musik på i bakgrunden hemma. Jag har en bred musiksmak men lyssnar lite extra på hitsen från min uppväxt på 80- och 90-talen.”
Läser: ”Eftersom jag är så intresserad av människor läser jag ofta biografier, nyligen läste jag Angela Merkels biografi Frihet och näst på tur står Bill Gates Källkod.”
Skillnaden är en enda: Josefine Isakssons kunder har minst ett par hundra miljoner kronor i placerbart kapital, vilket är den nedre gränsen för att få tillgång till Nordeas Family Office.
Vad är folk nyfikna på?
– Vilka behov kunderna har, hur de lever och vad vi som bank gör för dem. Sedan är man nyfiken på vilka de är, men det kan jag såklart inte avslöja. Banksekretessen är extremt viktig och något vi håller hårt på.
Rollen som chef för Ultra High Net Worth är relativt ny för henne, hon tillträdde i höstas. Men redan innan dess hade hon mer erfarenhet än de flesta av kontorsjobb. Hennes pappa drev ett företag som jobbade med lojalitetsprogram och kundklubbar.
– Mitt första sommarjobb var hos honom. Det var väldigt basic: vika papper och stoppa i kuvert och hjälpa till att slå in grejer. Och frankera kuvert – herregud vad jag satte fast frimärken.
Nordea kom in i hennes liv nästan lika tidigt. Hon började arbeta på Nordeas bankkontor vid Odenplan i Stockholm medan hon pluggade till ekonom.
– Jag tyckte att det var fantastiskt. Det var väldigt kul. Jag fick lära mig den dagliga affären, hjälpa folk att betala räkningar, arrangera spartävlingar, öppna bankfack och så vidare. Något helt annat än vad det är i dag.

När det öppnades en möjlighet att söka in till Nordeas traineeprogram för handlargolvet, kände hon direkt att ”det här är något för mig”.
– Jag har alltid varit intresserad av samhället, ekonomifrågor och hur marknaden rör sig. Det var flera hundra sökande så jag var väldigt ödmjuk för att jag kanske inte skulle få platsen. De tog in några få personer och jag var en av dem, vilket jag såklart blev själaglad för.
Sedan dess har hon varit Nordea trogen. Efter avslutat traineeprogram jobbade hon på handlargolvet i fem år, framför allt med räntor mot större bolag. Därefter blev det naturligt att gå över till det som då hette storkundsenheten och som numera heter Midcorp Stockholm, där kunderna är bolag som omsätter från 1 till 7,5 miljarder kronor.
– Jag var senior kundansvarig, drev kundteam och försökte överträffa kundens förväntningar. Mina motparter var oftast CFO, VD och ägare. En drivkraft har alltid varit att vara en viktig länk i företagets tillväxtresa och att bli deras strategiska partner, vilket ofta var både utmanande och tillfredsställande.

Det var till och med så roligt att hon så småningom blev chef för Midcorp-avdelningen. Därifrån är steget inte stort till den nuvarande tjänsten, som chef över rådgivarna för de mest förmögna kunderna.
Berätta om jobbet!
– Mitt jobb handlar väldigt mycket om att vara en möjliggörare för teamet. En dag kan variera väldigt mycket. Det kan vara en komplex kreditförförfrågan som behöver handläggas med hög prioritet, hjälpa en ägare i samband med en börsintroduktion eller diskutera ett arvskifte. Det handlar om att vara med i kundens alla skeenden i livet. Sedan får man aldrig glömma de mjuka värdena: att känna sig värdefull och viktig. Det är viktigt för mig att både mina medarbetare och kunder känner detta varje dag.
Många av kunderna har byggt upp sin förmögenhet under många år, men det händer också att en kund får en stor summa pengar på ett bräde. Det kan handla om någon som gjort en exit eller fått ett större arv. Ett scenario många drömmer om: helt plötsligt är du förmögen. Väldigt förmögen.

Vad gör det med en människa att plötsligt bli så förmögen?
– Det är väldigt individuellt. Jag tror inte att speciellt många har som konkret mål att bli förmögna. Oftast har man byggt upp en framgångsrik verksamhet och då blir pengarna ett bevis på att man gjort något bra, att man lyckats. Jag tror egentligen att den stora framgången är den resa man gjort med sitt bolag, att man har gått från fem miljoner till fem miljarder i omsättning. Det stora intresset är inte att förvalta pengarna. Det är där kommer vi in i bilden.
Hur nära kommer man sina klienter?
– Mycket nära. Ofta i alla fall. De vill ju att förmögenheten ska finnas kvar i generationer, så det blir ofta väldigt personligt. Speciellt när vi pratar arvsfrågor och testamenten. Vi vill alltid ha en personlig relation, men ibland har ju familjen ett eget family office, som agerar mellanhand.

Händer det att du bli avundsjuk på deras förmögenhet?
– Nej, jag tänker inte på det sättet. Jag är väldigt tillfreds med att ha en familj som mår bra, ett hus att bo i och fantastiska vänner. Jag har aldrig drivits av pengar på det sättet. Jag drivs av att få personer runt omkring mig att må bra, att lära mig nya saker och att göra saker lite bättre varje dag.
En av de där nya sakerna hon lärt sig är det hus där hon bor med sin familj. Huset har hon och maken Joakim ritat själva, från grunden. Det är byggt i lösvirke, det vill säga bräda för bräda. Inga stora, förproducerade moduler. Allt är precis som de ville ha det.
– Det har alltid varit en dröm att få skapa något eget, att få vara delaktig i varje beslut. Allt från golvet i köket till att skapa en trädgård som passar oss.
I trädgården finns också en pool, vilket var viktigt för en före detta simmare. Hon berättar, inte helt utan stolthet, att hon gjorde ett av testerna för att bli kustjägare som tonåring och klarade att simma femtio meter under vattnet.

– Jag ville ju inte bli kustjägare, men det var spännande att utmana sig själv. Känslan när det känns som att lungorna ska sprängas, men man vet att det är halva sträckan kvar och man fortsätter simma. Det kommer jag aldrig att glömma.
Än i dag händer det att hon börjar dagen med en kopp kaffe och några längder i poolen.
– Närhet till vatten har alltid gett mig både lugn och avkoppling.
Det behövs nog i och med de ambitiösa målsättningarna för Family Office: de närmaste fem åren ska affären dubblas. Både genom att få befintliga kunders kapital att växa och att få in nya kunder.
Vad kan Nordea erbjuda som andra banker inte kan?
– Nordeas storlek är en av våra största styrkor. För varje kund skapar vi ett skräddarsytt team av handplockade experter från bankens främsta kompetensområden, allt för att möta individuella behov och önskemål på ett optimalt sätt. Att vara kund hos oss innebär mer än bara finansiell rådgivning – det är en helhetsupplevelse av förstklassig expertis och personlig service. Men till syvende og sist handlar det om människorna som gör skillnaden för våra kunder. Vi har ett väldigt erfaret team som har ställts inför många olika frågeställningar genom åren och är duktiga på att tänka utanför boxen.
Text: Kalle Dixelius Foto: Viktor Fremling
Publicerat 26.02.2025