Innovation

Kommunicera med dina glasögon

Facebook och Ray-Ban lanserar smarta glasögon.

Tjej med Ray-Ban Stories

Alla minns Google glasses. De första smarta glasögonen som kom 2013 mottogs först med nyfikenhet, men det dröjde inte länge innan de som bar dem blev utskrattade – och kallades ”glass holes”. Bättre lycka hoppas Facebook på när man tillsammans med Ray-Ban lanserar smarta glasögon.

– Om vi ska bli bäst i klassen, varför inte börja med en ikonisk båge som människor redan älskar, säger Mark Zuckerberg i en lanseringsvideo.

Med glasögonlinjen Ray-Ban Stories, som liknar klassiska Wayfarers och ska kosta från 299 dollar, ska man kunna lyssna på musik, ta bilder och videor och tagga dessa med röstkommandon och ta samtal. Och det ska vara annonsfritt.

Augmented reality-effekten, där virtuella föremål ser ut att dyka upp i ens synfält, uteblir dock. Facebook sa 2020 att man var fem till tio år från att lansera ”äkta” AR-glasögon.

– Men vi har länge trott att glasögon kommer att vara en viktig del av nästa datorplattform, säger Zuckerberg i videon.

Kille med Ray-Ban Stories

Bilder: EssilorLuxottica

Publicerat 03.01.2022