Klockren satsning
Många har drömmar som unga. Få gör verklighet av dem, ännu färre tjänar pengar på dem. Men Johan Holsner och Alexander Bendz har rott sin dröm i hamn: ett eget klockmärke.
Allt började 2015, när de två barndomsvännerna pluggade.
– Vi var väl inte superstimulerade och vi kände båda att det fanns tid över. Vi hade var sitt eget bolag, hans sysslade med produktdesign och mitt med fotografering. Så vi frågade oss själva vad tyckte var intressant. Svaret var klockor. Det kanske var lite naivt av oss men vi kände mest att ”hur svårt kan det vara?”, säger Alexander Bendz.
Passion och ungdomlig naivitet kan räcka långt, vilket de snart fick erfara. De drog nytta av det då ganska nya fenomenet crowdfunding – och fick till sin förvåning projektet finansierat till 270 procent.
– Då förstod vi att vi var något på spåren. Vi började designa och sälja klockor, i början bara batteridrivna och de sålde ganska bra. Men 2018 tog det en annan vändning, när vi gjorde ett samarbete med Sjöräddningssällskapet och designade en mekanisk klocka som såldes till förmån för dem.
Blackwater SSRS Edition, som klockan heter, blev en omedelbar succé. Den såldes i en begränsad upplaga om bara 300 exemplar som snabbt tog slut. I dag betingar den höga andrahandspriser bland samlare.
– Andrahandspriserna på dem är 200 procent dyrare än vad klockan kostade att köpa från oss. De har visat sig vara en bra investering helt enkelt.
Så har det fortsatt. I dag har Tusenö tre klockkollektioner: Windseeker, Blackwater och Shellback, som alla finns i olika varianter. Priserna ligger mellan 7 000 och 15 000 kronor per klocka och de allra flesta säljs till kunder utanför Sverige.
– Mestadels är det pålästa och medvetna kunder, som gjort sin research och är genuint intresserade av klockor. Klocknördar helt enkelt, precis som vi.
Hur ser du att Tusenö utvecklas i framtiden?
– Dels vill vi bli det självklara svaret när man frågar folk vilka svenska klockmärken det finns. Dels vill vi göra en varumärkesresa där vi rör oss uppåt i exklusivitet och pris. I dag kan vi kvalitetsmässigt jämföra våra klockor med klockor i 50 000-kronorsklassen. Men vi vill behålla vår stilrena design och inte bli extrema som vissa andra märken blir.
Hur menar du med extrema?
– Vår tanke med varumärket är att våra klockor ska kunna passa oavsett tillfälle och rikta sig till en bredare målgrupp, fast med små, diskreta detaljer i klockan. När man tittar ner på handleden ska man småle lite för sig själv.
Bilder: Tusenö
Publicerat 27.12.2024