Innovation

Johan utmanar golfbolls­jättarna

Varje år slås det bort 300 miljoner golfbollar. Den svenske entreprenören Johan Ronnestam har tagit upp kampen med de amerikanska golfbollsjättarna och lanserat ett eget svenskt märke. Omöjligt uppdrag? Nej, Johan menar att det finns plats på marknaden för en uppstickare.

Johan Ronnestam på golfbanan
När Johan Ronnestam hittade en golfboll i skogen fick han idén: utveckla en egen boll.

– Om man skulle hindras av att marknader känns mättade, då skulle ingen kunna starta någon ny verksamhet. Det fanns ju elbilar från BMW när Tesla började bygga sina. Och Nike har gjort skor i evigheter, ändå kommer det hela tiden nya märken och modeller. Det är en fråga om positionering och om att hitta en ny målgrupp.

Johan Ronnestam utmanar etablerade globala golfjättar som Titleist, Bridgestone och Callaway med en egen boll (Hitpin) i premiumsegmentet men till ett betydligt lägre pris.

Johan Ronnestam på golfbanan
Golfbollar är egentligen den perfekta produkten för en producent: kunderna slår aktivt bort dem och behöver alltid nya.

Johan Ronnestam

Titel: Entreprenör, varumärkesstrateg och kreatör.

Bor: Täby, i Stockholm.

Bästa boken: Meditations i modern översättning av Gregory Hays.

Bästa filmen: The right stuff, 1983.

Dold talang: Vispar en rätt bra bearnaisesås.

Första jobbet: Truckförare på IKEA.

Udda intresse: Talar indonesiska.

Min devis: Kreativitet är motsatsen till rutin.

Bolag: Utöver Hitpin Golf är han också grundare och delägare i Baux (ljudabsorbenter) samt delägare i Geil (intimvård).

– Jag är 53 år gammal och det brukar ta 10 år att bygga upp ett företag. Jag kände att det var dags för ytterligare en entreprenörsresa innan det är dags att gå i pension. Och att det skulle vara perfekt att hålla på med något man älskar. Jag brukar kalla mina bolag för att de ska vara cocktailpartybolag. Man ska kunna gå på en fest med goda vänner och berätta om sitt bolag och vara stolt över det. Är inte produkten bra så vågar man inte det.

Reklamare i grunden 

Johan Ronnestam blev egen företagare för snart 25 år sedan. Dessförinnan kom han från reklambyråvärlden. Kunderna var stora varumärken som Nike, Microsoft och Nokia. Han lämnade för att starta eget och vann konton som Adidas, Omega, H&M, Redbull, BMW, Absolut Vodka, Swatch och IKEA.

När hans andra dotter föddes ville han frigöra mer tid för familj och sina hobbys – skidåkning, surfing och golf. Därför avvecklade han reklambyrån.

– Jag kände att tiden inte räckte till. Jag ville fokusera mer på min familj och mig själv. Så jag satte ihop mindre team för olika kunder och såg till att vara ledig på somrarna. Jag kunde alltid hämta och lämna på dagis och göra saker jag tyckte var kul.

vy över en golfbana
Hur många miljoner kronor i golfbollar ligger under vattenytan runt Sveriges alla golfbanor?

Och det här med golfbollar, hur gick det till?

– När jag började spela golf igen efter en längre paus hittade jag en Vice-boll i skogen, ett tyskt bollmärke. Det blev en liten aha-upplevelse, jag tänkte att detta kanske jag också skulle kunna göra. Det blev starten för Hitpin.

Miljardmarknad

Den globala marknaden för golfbollar värderades 2022 till 1,31 miljarder dollar med en förväntad tillväxt på drygt 5 procent årligen fram till 2030.

I dag finns det tecken som tyder på ett minskat golfintresse bland unga i västvärlden. Dock har den nya indoor-marknaden med simulatorer och Toptracer-installationer på många träningsanläggningar banat väg för en ny och yngre målgrupp.

Johan Ronnestam siktar på just en sådan ung målgrupp.

Hitpin ska vara en prisvärd golfboll i premiumsegmentet – unga spelare ska ha råd att köpa en kvalitetsboll.

– Jag har alltid varit väldigt värderingsdriven i allt jag gjort. Jag vill att unga spelare ska ha råd att spela på en boll byggd på bra teknologi. Jag känner själv att det svider när jag ska köpa ett dussin toppbollar för 600 kronor. Så en drivande faktor var att ta fram en boll som kan säljas till ett lägre pris men med kvalitet och premiumegenskaper.

Även om han inte vill kännas vid påståenden om mättade marknader så medger Johan att det varit tuffare än han trodde att ta sig in.

– Att hitta rätt fabrik har varit en större utmaning än att penetrera marknaden. Nu har vi funnits i tre år och har en riktigt bra boll. Det är många som har hört talas om oss men det tar ett par år innan folk vågar lägga sina pengar på någonting helt nytt. Det gäller att hålla i och orka.

Om han lyckas så har han den perfekta affärsidén – för vad ska man annars tycka om en produkt som inhandlas av konsumenter som omedelbart försöker slå den så långt bort från sig själva som möjligt. Ofta ut i skogen eller ner i ett vattendrag.

Fore!


Text: Tommy Jeppsson Foto: Hitpin

Publicerat 23.08.2024