I döda kändisars sällskap
Snart kan du se James Dean i uppföljaren till Return to Eden. I vår uppträder Elvis igen, för första gången på 45 år. AI kan återuppväcka de döda.
Sörjer du att inte kunna se en ny film med Gösta Ekman, Margareta Krook eller Michael Nyqvist? Att inte kunna höra Cornelis Vreeswijk eller Monica Zetterlund spela in nytt material?
Snart kan det bli verklighet. Tack vare AI kan sedan länge döda skådespelare och artister leva igen. Och inte bara i form av hyllningsalbum och restaurerade filmer. Med teknikens hjälp kan man se fram emot att se nya filmer, lyssna på nya låtar och nya inläsningar från gårdagens stjärnor.
Ett exempel är tjänsten ElevenLabs, som nyligen har ingått samarbeten med James Deans, Judy Garlands, Laurence Oliviers och Burt Reynolds dödsbon. Tanken är att man med hjälp av tjänsten kan få vilken text som helst uppläst av någon av de legendariska skådespelarna. För att översätta det till svenska förhållanden skulle du mycket väl kunna få din nästa ljudbok uppläst av Margareta Krook eller Hasse Alfredsson.
Ett annat exempel är den kommande uppföljaren till den klassiska filmen Return to Eden som just nu produceras. I den kommer James Dean att återuppstå, i form av en digital kopia. Som Travis Cloyd, grundare och VD på WolrdWide XR som producerar uppföljaren, säger:
– Antingen kan du anställa en skådespelare, eller så kan du skapa en digital människa av James Dean med teknikens hjälp.
Elvis showar igen
I praktiken går det till så att man tar allt rörligt material som finns tillgängligt och kör det genom en AI för att skapa en digital kopia. Därefter finputsas den digitala James Dean-kopian med body-doubles, röstinspelningar och annat. Slutresultatet är imponerande (eller skrämmande) likt en levande James Dean, komplett med sorgsna sängkammarögon.
Till våren är det premiär för Elvis Evolution. Då kommer man kunna se The King uppträda för första gången på mer än 45 år. Under den mer än två timmar långa showen kommer publiken till och med att få känna dofterna och luftfuktigheten från Elvis barndom i Mississippi. Men den stora utmaningen har varit att fånga världshistoriens kanske största sångare och den scennärvaro som gjorde honom odödlig. Det berättar Andrew McGuinnes, grundare och VD för Layered Reality, som producerar showen.
– Det är inte något slags fabrikation eller ett verk av en digital konstnär. Det kommer från hans verkliga framträdanden, hans verkliga ansiktsrörelser, hans verkliga röststruktur, säger han.
Det här är naturligtvis spännande för alla fans och entusiaster – men det är också goda nyheter för de släktingar som förvaltar de avlidnas rättigheter. Nu kan de plötsligt tjäna pengar på ett helt annat sätt än tidigare. Tidigare har man beräknat att värdet av en kändis immateriella rättigheter minskar med ungefär tio procent per år. Nu finns det helt andra möjligheter.
Men alla är inte nöjda. Många hävdar att det är en övergående trend, och att inget egentligen kan ersätta levande artister och skådespelare.
Jeff Jampol, som är manager för avlidna artister som Janis Joplin och The Doors, ser AI som en modefluga i stil med non-fungable tokens, NFT:
– Jag kan inte lägga något i Jim Morrisons mun som han aldrig har sagt. Det skulle vara en förfalskning.
Text: Kalle Dixelius
Publicerat 30.10.2024