Framtiden är elektrisk
Det är väl bara att byta ut bensinmotorn mot en elmotor? Nej, det är inte fullt så enkelt. I varje fall inte när det gäller motorcyklar. Men en svensk uppstickare är på väg att bli en riktig framgångssaga.

Elektriska motorcyklar låter som en självklar idé. Att fossildrift är på väg ut är alla överens om, och till skillnad från fordon som lastbilar och lastfartyg väger motorcykeln lätt. Allt verkar upplagt för succé. Eller?
Både ja och nej. Så sent som vintern 2024 gick storsatsande italienska Energica i konkurs. De grundades 2011 och hade långtgående samarbeten med motorsportorganisationerna FIS och MotoGP och med huvudkontor i motorsportmeckat Modena. Siktet var inställt på att utveckla elmotorcyklar för både tävlingsbana och landsväg. Fast räkenskaperna gick inte ihop, trots starka investerare och tillskyndare, som amerikanske före detta pratshowvärden Jay Leno.

Elektriska motorcyklar
Vad: I stället för förbränningsmotor drivs mc:n av en elektrisk motor.
Hur: En el-mc kan fulladdas på cirka två timmar. Batteriet räcker sedan i cirka sex timmar, beroende på temperatur och körsätt.
Utmaning: Motorcyklar är lätta och små, batterier är tunga och skrymmande. Att kombinera det är svårt, och en av anledningarna till att företag som Energica fick problem.
Det svenska företaget Cake, som grundades 2015, fick en liknande utveckling. Mellan 2019 och 2021 var Cake ett av de mest lovande start up-företagen i Sverige och deras mycket profilerade elmotorcykel fick stor uppmärksamhet internationellt. Men efter lågkonjunktur, batteribränder och svårigheter att få in nytt kapital gick företaget i konkurs 2024. Varumärket köptes upp av norska Brages Holding.
Men i Sverige finns ett nytt positivt exempel: Stark. I stället för att sikta på tävlingsbanan eller landsvägskörning, har Stark ett tydligt fokus, nämligen motocross- och endurocyklar. Deras senaste modell, endurocykeln Varg EX, fick mycket positiva recensioner i facktidningar som Bike.

Nyligen kunde Stark presentera ett anmärkningsvärt bra resultat. Under april levererade de sin högsta omsättning någonsin, strax över 200 miljoner kronor och med ett resultat på runt 30 miljoner kronor.
– Detta kommer knappt två år efter våra första kommersiella försäljningar – anmärkningsvärt snabbare än ledande aktörer inom elfordon och mer i linje med tillväxttakten hos världens mest framgångsrika teknikföretag, säger Anton Wass, vd och huvudägare för Stark i ett pressmeddelande.
Stark grundades 2020 och har hittills tagit in cirka 1,4 miljarder kronor i externt kapital.
Publicerad 24.07.2025