Ekonomi

Exklusiv service

Det har gått sju år sedan Nordea Private Banking började bygga en specialtjänst som riktar sig mot landets allra mest förmögna. Här ger Johanna Petersson, chef för Family Office & Special Clients, en personlig inblick i en fantastisk framgångsresa, ett eget sätt att arbeta och varför sneakers är populärast på kontoret…

Johanna Petersson
Johanna Petersson, chef på Family Office & Special Clients, en avdelning som hon var med och grundade 2014.

Handen på hjärtat, säger du någon gång ”stopp, nej det här klarar vi inte”?
Johanna Petersson skrattar över frågan och svarar sedan efter lite funderande:

– Jag vet faktiskt inte, men med vårt nätverk och kontakter kan vi nog faktiskt lösa det mesta. I vårt uppdrag gäller det ju att kunna tänka utanför boxen. Det är själen i vår verksamhet.

Men innan vi fördjupar oss i vad Johanna och hennes medarbetare kan åstadkomma, låt oss börja den här historien i rätt ände.

Målgruppen för Family Office & Special Clients är de som på bankspråk kallas för Ultra High Net Worth. För att kvalificera sig hit ska man ha minst 500 miljoner kronor i kapital.

– Jag var med och drog igång avdelningen 2014. Dessförinnan hade jag jobbat med kapitalförvaltning på Erik Penser Bank, men så fick jag höra talas om den här tjänsten och eftersom jag längtade efter att verka i ett större sammanhang blev jag direkt intresserad, berättar Johanna.

Rekryteringsprocessen som gjordes var lika lång som grundlig.

Johanna Petersson
Från 0 till 35 miljarder i förvaltat kapital på sju år. Johanna Petersson kan se tillbaka på en rekordsnabb utveckling.

Johanna Petersson

Bor: Vasastan i Stockholm.

Utbildning: Nationalekonom och civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg.

Karriär: 15 års erfarenhet inom Wealth Management, främst inom private banking.

Förebild: Min farfar, en småländsk entreprenör.

Läser just nu: Horisonten finns alltid kvar av Jonna Bornemark. Fick den i julklapp av min tidigare manager Håkan Axelsson, som valde att gå i pension i julas. Håkan är fantastisk på att förstå affärer.

Favoritapp: Diverse nyhetsappar, smått beroende att ha koll på omvärlden och såklart Picsmart som är familjens entreprenörsbolag i matbranschen, suveränt bra om man gillar snabba, hållbara och personliga matleveranser.

Dold talang: Om jag inte vore i finansbranschen skulle jag vara i dansbandsbusinessen, sjöng och spelade gitarr under studietiden för att dryga ut studiekassan.

– Till slut stod det mellan mig och en man som heter Jacob Brögger. Vi hade sinsemellan helt olika profiler, men som tur var valde Nordea att satsa på oss bägge två.

Sedan starten 2014 har Family Office & Special Clients vuxit organiskt och förvaltar i dag cirka 35 miljarder kronor. Totalt är man åtta handplockade medarbetare: Från erfarna rådgivare med nationell och internationell kompetens till strategiska och taktiska investeringsexperter. Alla har de i sin tur tillgång till egna specialistnätverk.  Men verksamhetens DNA är densamma som för sju år sedan.  

– Runt varje kund sätter vi samman ett skräddarsytt team med noga utvalda kompetenser, allt för att kunna matcha behov och specifika önskemål. Men att vara kund hos oss innebär så mycket mer än att bara få strategisk och taktisk rådgivning. Vi öppnar upp våra nätverk med intressanta aktörer både i Sverige och utomlands. Och om en kund vill köpa onoterade aktier så scoutar vi intressanta bolag. På så vis är vi en facilitator för affärer, och skulle vi hitta en lösning utanför Nordea som är bättre så väljer vi den. Det går inte att vara protektionistisk i den här businessen.

Ett driv och en inställning som har funnits där sedan allra första dagen då Johanna och Jacob Brögger började jobba ihop.

– Jag hade lång erfarenhet från finanssidan, och hade utbildat mig både till nationalekonom och civilekonom på Handels i Göteborg, medan han kom från entreprenörshållet. Det blev en ”perfect match”. Dessutom har det varit avgörande för oss att vi har haft förstående chefer som gett oss fria händer att utveckla verksamheten, vilket ger utrymme för ibland okonventionella lösningar. Jag minns ett möte en gång med en ny kund som vi träffade och skrev avtal med på nyårsafton för det fanns ingen annan tid i almanackan. Den entreprenörsandan har vi fortfarande kvar i teamet. När man brinner för något så känns jobbet väldigt lätt.

Johanna Petersson
För att vara bli kund hos Johanna Petersson och Family Office & Special Clients gäller det att ha en förmögenhet på minst 500 miljoner kronor.

Hur ser ett typiskt upplägg ut med en kund?

– Det går inte att generalisera, alla har olika bakgrund och målsättningar. Det viktiga är att det finns en samsyn runt risk och avkastning, man ska aldrig behöva ta mer risk än vad man behöver. Här fungerar vi som en strategisk diskussionspartner. Vi researchar, tar fram analyser och bakgrundsmaterial, och hjälper våra kunder att skapa en trygg situation utifrån hur deras liv ser ut. Vi skräddarsyr rapportering, kostnadslösningar och använder vårt nätverk. Det finns ingen mall, mer än att vi ska underlätta för kunderna och öppna upp för nya affärsmöjligheter.

Det senaste året har på alla sätt och vis varit väldigt speciellt, hur har ni hanterat coronapandemin?

– Även om man i kristider naturligtvis måste tänka taktiskt runt investeringar så försöker vi inte tajma marknaden. Allting vi gör vilar på en långsiktig grund. Vi brukar internt säga att ”vi ska inte göra våra kunder rika, vi ska se till att de förblir rika”. Därför behöver vi aldrig hetsa med högriskgrejer.

Hur jobbar ni mot andra avdelningar inom Nordea?

– Vi är en egen enhet men vi är helt beroende av samarbeten och använder hela bankens expertis. I och med Nordeas storlek är detta såklart en jättefördel. Säg att en kund är intresserad av att investera i en specifik hållbarhetsfond, då ordnar vi ett möte direkt med förvaltarna. Samma sak om någon är intresserad av en diskretionär portfölj eller om det finns intresse av att köpa ett specifikt papper. Men vi kan också gå utanför banken. Vi är agila och snabba på att anpassa oss.

Gruppbild
Här är kärnan i Family Office & Special Clients, från vänster: Mattias Bunner, Tobias Gustavsson, Michael Rundlöf, Charlotta Grethes, Johanna Petersson, Albert Olofsson, Michael Livijn och Gunnar Jönsson.

”Det handlar om att kunna ge service i alla delar av livet, och naturligtvis allt som rör kundens totala samlade förmögenhet: onoterade aktier, bolagsägande, kapitalförvaltning, fastigheter… Vi tar ett helhetsansvar gentemot kunden och dennes familj.”

Vilket är själva andemeningen för ett Family Office, eller hur?

– Exakt. Det handlar om att kunna ge service i alla delar av livet, och naturligtvis allt som rör kundens totala samlade förmögenhet: onoterade aktier, bolagsägande, kapitalförvaltning, fastigheter… Vi tar ett helhetsansvar gentemot kunden och dennes familj. Men vi kan också vara behjälpliga när det gäller vardagsfrågor. Det kan vara att ordna en specialistläkare eller för den delen om någon plötsligt skulle behöva köpa ett flygplan…

Men om jag inte har behov av fullt så mycket hjälp och redan har en rådgivare, går det ändå att hitta ett samarbete?

– Absolut, så kallade ”Single Office-lösningar” blir allt vanligare i Europa och börjar också komma till Norden. Då har kunden en egen ekonomisk rådgivare eller ett helt team runt sig sedan tidigare, men är ändå intresserad av ett samarbete med oss. Återigen, vi är bra på att ta fram skräddarsydda lösningar.

Johanna Petersson
Inget upplägg är det andra likt: Johanna Petersson och Family Office & Special Clients skräddarsyr individuella lösningar och team för sina kunder.

Något som också avspeglas i er åtminstone för bankvärlden rätt avslappnade klädkod, eller hur?

– Ha, ha, ja, det kan man väl säga. Hos oss är det smart casual som gäller – tröjor, jeans och sneakers – och inga klassiska bankkostymer. Men det är inte bara för att det är bekvämt, utan vi ser ett tydligt signalvärde i det. Vi klär oss som vi arbetar: modernt och inkluderande.

Slutligen, varför ska jag välja er?

– Vi kan erbjuda precis samma höga nivå, om inte ännu bättre, än vad de största och bästa internationella bankerna gör – och som våra kunder ofta jämför med. Därför finns det ingen anledning att söka sig utomlands. Vår lokala närvaro är tvärtom en stor fördel. Vi kan ta personliga möten med våra kunder, i bästa fall inom några minuter eller åtminstone inom några timmar. Och är det någonting som vi har lärt oss av pandemin så är det att Teams-möten är bra och effektiva, men det är också väldigt givande att träffas ansikte mot ansikte.

Text: Mårten Niléhn Foto: Peter Cederling

Publicerat 03.02.2021