Personligt

Ett hållbart liv

Han gör succé med en slitstark evighetsbyxa och revolutionerar juicebranschen med frukt som annars skulle ha kastats bort. Entreprenören Johan Wellander tänker ständigt utanför boxen.

Det var under en flygresa med svettigt skrynkliga kläder som Johan Wellander fick idén till funcional luxury.

I slutet av 1980-talet tar den nybakade ekonomen Johan Wellander till en ovanlig metod för att fixa drömjobbet. Han skriver en lång lista över företag han inte vill arbeta för.

– Inte många blev kvar, men till sist hittade min flickvän en intressant annons.

Det rörde sig om en tjänst på språkföretaget EF:s kontor i Boston, USA. Han sökte och fick jobbet, och byggde upp EF:s verksamhet i bland annat Latinamerika och Ryssland.

Johan Wellander

Ålder: 57 år.

Gör: Driver bland annat bolagen åäö och Rescued Fruits.

Familj: Fru och fyra barn.

När jag inte jobbar: Vänner, familj, Spanien och bågen, bågen, bågen!

Oväntad talang: Kan lägga foten bakom huvudet, iklädd The Pants.

Bank: Private Banking-kund sedan 2007.

– Jag fick vara verksam i ett företag med ett grymt entreprenörsdriv.  Jag älskade det, men sa till sist till mig själv: Antingen slutar du prata om det du egentligen borde göra i livet, eller så gör du det! Så jag sa upp mig och startade den svenska kaffekedjan Coffee cup.

Johan hade hittat en lukrativ nisch. Men efter att ha gjort en framgångsrik försäljning av kaffekedjan hamnade han i ett ”deppigt vakuum”. Och tog återigen till ett oortodoxt trick för att komma framåt. 

– Måndagen efter började jag plugga spanska på heltid för att döva hjärnan. Och så började jag skriva affärsplaner.

En avgörande utvecklingsinsats och partnerskap i bokaffärskedjan Pocket shop och delägarskap i kafferosteriet Johan & Nyström följde bland annat. Båda nu sålda med betydande vinst. Andra affärsaktiviteter tog vid. Tiden gick. Och efter en jobbigt svettig flygresa slog hans hittills häftigaste entreprenörsvision till.

– Du vet, du somnar i flygstolen och när du reser dig upp har de där dyra kläderna blivit skrynkliga och fula och de är inte ens sköna att sitta i. Då föddes idén till att skapa functional luxury.

För att testa sina evighetsbyxor åkte Johan Wellander båge över hela USA.

”Antingen slutar du prata om det du egentligen borde göra i livet, eller så gör du det! Så jag sa upp mig och startade den svenska kaffekedjan Coffee cup.”

Det handlar alltså om plagg som håller formen år efter år i vått och torrt och ”framförallt är snygga, för annars vill du inte ha dem på dig”.

Företagsnamnet blev det svenskklingande åäö. Kollektionens första plagg: The Pants. En byxa sydd av schweiziskt high-tech-tyg som ”både behåller värmen, ventilerar och släpper ut fukten”. En superslitstark stretchtextil, som kostar så där femton gånger mer än vanligt tyg att producera.

3 entreprenörstips från Johan Wellander

1. Välj bort. Gör färdigt. Gör bra. Att bestämma sig för vad man inte ska göra är oftast ännu viktigare. Och det du gör, gör det riktigt, riktigt bra. Kalkylerna, gör dem klara. Formuleringar du snickrar på, gör dem helt klara. Lösningar du kommer på, se till att de är helt testade och verkligen fungerar. Att bygga företag är just ett bygge. Varje sten ska tåla belastningen när du lägger på nästa lager. Med tiden har du byggt något fantastiskt och stabilt.

2. Hitta rätt människor att arbeta med. Rätt kompetens är förstås viktigt. Men det måste också vara roligt att jobba ihop! Tjäna pengar är ett verktyg och du måste göra det för att bygga vidare. Men få som verkligen lyckas har pengar som första drivkraft.

3. Ge aldrig upp. Fortsätt framåt. Ro din idé i hamn!

Runt 270 prototyper togs fram. De första sydde Johan upp själv. Dessutom testade han dem på en minst sagt äventyrlig tripp.

– Det var 2013 och jag skulle åka till USA med bågen. Körde tvärsöver landet, flög sedan till Spanien och så hem på motorcykeln. En resa på 13 000 kilometer, med ett par byxor! Och så peppad jag blev på vägen av alla kommentarer om hur snygga de var. Jag kom också på ett fantastiskt partytrick: ”Kolla, rödvinet bara rinner av”, och alla ropade: ”I want those pants!

Hemkommen jämförde han byxorna med ett par nya.

– De såg inte ens nötta ut! Nu har vi lanserat shorts med samma slittålighet. Och hållbarhetsregeln genomsyrar allt. Minimala belastningar på miljön. Människor som tillverkar våra produkter ska kunna leva på sin lön.

Och så var det där med den ratade frukten och de kasserade grönsakerna. Genom företaget Rescued fruit, har Johan Wellander hittat en egen nisch. 

– Trettio procent av allt grönt som odlas slängs, till exempel för att frukterna eller grönsakerna är ”fula”. Man blir galen när man tänker på slöseriet. Så vi byggde en liten fabrik i Helsingborg, där 90 procent av all frukt som ska vidare hamnar. Där gör vi juice och räddar det som annars skulle slängas.

– Hållbarhetstänket är självklart också här, men det ska också kunna mynna ut i ekonomisk lönsamhet. Än så länge går vi back men vi hoppas kunna komma till lönsamhet i år.

”Att bygga företag är just ett bygge. Varje sten ska tåla belastningen när du lägger på nästa lager.”

Men tillbaka till superbyxan. Johan Wellander berättar nämligen att de testar fram en ännu tåligare modell av sina superjeans.

– Tio gånger slitstarkare än The Pants, som redan klarar mer än alla andra! Den heter Indestructible och den här kan man verkligen ha i all evighet.

Några ord om Johan

Rådgivaren Peter Josefsson, Nordea Private Banking Stockholm, om Johan Wellander:

”Johan är en person med hög hög energinivå som smittar av sig på mig som rådgivare. Han är en verklig idéspruta med många strängar på sin lyra och det märks att han brinner för vad han gör. Dessutom är han en modern och ungdomlig person, som har förmåga att se tecken i tiden. Han kommer ofta med intressanta tips och spaningar och det är alltid lika spännande att höra om hans projekt.”

Text: Pontus Dahlman Foto: Emil Fagander

Publicerat 29.09.2019