En foodies bekännelser
Affärsmannen Peter Kjellberg har köpt sin dröm. Sedan ett drygt år äger han, tillsammans med sina partners Öjje Holt och Per Spångberg, restaurang-, kafé- och hotellsajten White Guide. ”Det är något som jag haft i bakhuvudet länge. I fjol blev det äntligen läge”, säger han.
Peter Kjellberg har en gedigen bakgrund som hög chef på ett flertal stora internationella koncerner. Bland annat har han varit VD på CDON, affärsområdesansvarig på Dometic Group och marknadsdirektör på Mercedes, Nibe och Thule. Jobb som kräver högt tempo – och massor av resande.
– Jag har i princip varit på resande fot sedan 90-talet med cirka 150 hotellnätter per år runtom i världen, vilket jag har stormtrivts med. När man är ute så mycket blir det väldigt många restaurangbesök. Jag har haft bra koll på restauranger i världen och ätit jättegott och jättemycket. Men förra året kom jag till en punkt när jag kände att jag ville ha det annorlunda. Man är aldrig hemma. Ett mynt har alltid två sidor.
När ödet stänger en dörr, öppnas en annan: Bara en kort tid efter att han beslutat sig för att sluta resa så mycket, dök möjligheten att förvärva White Guide upp. Ett starkt och respekterat varumärke som legat lite i träda under en tid.
– Nu är tanken är att vi ska bygga det till en nordisk produkt. Vi är i gång i Sverige och Danmark. Och i Danmark funkar det fantastiskt bra, där kör vi till exempel White Guide Gastronomy Award som är det största gastronomiska priset i Danmark. Vi delar ut priser till årets restaurang, årets rätt, årets nykomling och så vidare.
Hur ser affärsmodellen ut?
– På sikt är tanken att vi ska börja ta betalt för att få ta del av vårt innehåll. Visst, vi är en nischprodukt, men det är en ganska stor nisch och målgruppen är engagerad. Dessutom genom traditionella partnerskap, så klart. Och så annonser. Att föra över varumärket på fysiska produkter och jobba med licensiering är också en intressant tanke. Men först och främst ska vi vara den ledande guiden i Norden. I dag har vi ett par hundratusen följare och besökare. Och trenden just nu är väldigt positiv.
Dessutom, fortsätter han, är det av yttersta vikt att behålla trovärdigheten som pålitlig, oberoende testare.
– Grunden i det hela är att det ska vara en oberoende trovärdig testning. Du som konsument ska kunna lita på oss. I dag finns det ju otroligt många källor. Influencers, självutnämnda testare – som säkert är jätteduktiga. Men vi kör samma process hela tiden. Vi har stränga klassificeringar och poängbedömningar enligt en massa olika parametrar som vi följt sedan 2005. Vi har en nationell täckning och en kontinuitet som ingen annan har.
Vad är det konstigaste du ätit?
– Förra veckan åt jag fjäril, myror, hönshuvud och lammhjärna. Jag har ätit manet i Japan, orm i Australien, hela grodor i Kina. Och fårtestiklar i gelé på Island. Vid den middagen hade man bara två rätter: fermenterad haj och fårtestiklar. Och när fårtestiklarna i gelé är det godaste, på menyn fattar man hur sjukt äcklig fermenterad haj är.
Vilken sorts restauranggäst är du?
– Jag försöker vara trevlig, tillmötesgående och inte ställa orimliga krav. Nyckeln tycker jag är ömsesidig respekt, och jag vet att det är en rätt tuff miljö att arbeta i.
Tre svenska restaurangtips från Peter Kjellberg (och ett danskt)
Äng, Tvååker
Ett växthus på en äng vid en konstgjord sjö. Maten är superb, en totalupplevelse som är fantastisk. Ambitionen är att allt utom salt och peppar skall vara närproducerat. Hotellet i anslutning håller samma stil och nivå.
Stelor, Gotland
Lite bohemian chic. Väldigt enkelt, väldigt gott. Också väldigt mycket närproducerat – men framför allt gott.
Café Nizza, Stockholm
Jag kan få cravings efter deras cacio e pepe. Jag går och längtar efter den ganska ofta faktiskt. Så enkelt och så bra.
Alchemist, Köpenhamn
Kan ju inte låta bli att nämna att världens främsta restaurangupplevelse fås endast 30 minuter från Malmö! Alchemist är ”next level gastronomy” och en upplevelse som inte kan fås någon annanstans.
Makrotrenderna i krogvärlden
just nu enligt Peter Kjellberg
Närproducerat
”Närproducerat fortsätter att öka, vilket är jättebra. Vi har så fina råvaror i Sverige, så det är ju både onödigt och dumt att transportera sådant långa sträckor som kan fås nästgårds. Flera restauranger investerar till och med i egna odlingar för att kunna servera råvaror med kort hållbarhet och unikt ursprung.”
Mindre fine dining
”Jag tycker mig se en distansering till fine dining. Många restauratörer tar ett steg tillbaka i paketeringen och erbjuder något lite mer avslappnat än 15-rätters avsmakningsmeny med rök. En drivkraft bakom detta är att kunna ha en mer långsiktig balans mellan privatliv och yrkesliv.”
Alkoholfritt
”Allt fler vill minska sitt alkoholintag, men de vill fortfarande njuta av en förstklassig gastronomisk upplevelse. Fermentering, infusioner och örtextrakt har blivit populära alternativ, som både kan spegla och förstärka smakerna i maträtterna på ett innovativt sätt.”
Publicerat 27.10.2024