Elon Musks många sidor
Storbråk om twittrande, en fäbless för robottaxis, otrohetsaffärer och en ständig längtan ut i rymden. Har du svårt att hänga med i svängarna kring den kontroversielle superentreprenören Elon Musk? Och har du tänkt läsa Walter Isaacsons hyllade (men tjocka) biografi om miljardären, men inte hunnit? Här är en snabbguide till biografin som hela världen pratar om.
Under två år följde journalisten och professorn Walter Isaacson – känd för böcker om bland andra Steve Jobs, Henry Kissinger och Benjamin Franklin – Elon Musk i hasorna. Det var resor kors och tvärs, intima familjemiddagar och stormiga styrelsemöten.
En sak har vi förstått om Elon Musk – han gör aldrig något halvhjärtat. Så när han bestämde sig för att ge Walter Isaacson förtroendet att skriva en bok så öppnade han dörren till sitt liv på vid gavel. Resultatet Elon Musk är en fascinerande lunta på 688 sidor om vår tids kanske mest nyckfulle visionär, hans demoner och drivkrafter.
Så för dig som inte orkar ta dig igenom tegelstenen men ändå vill ändå hänga med i snacket runt middagsbordet – här är en kort sammanfattning av några av de viktigaste och för all del märkligaste delarna.
Lärde sig slå tillbaka
Elon Musks uppväxt i Pretoria i Sydafrika beskrivs som hård. Han mobbades i skolan och en särskilt våldsam händelse, då kan kickades nedför en betongtrappa, ledde till en veckolång sjukhusvistelse. Än värre var kanske den osunda relationen till pappa Errol, en skurkaktig men karismatisk ingenjör som plågade sin son mentalt.
Under uppväxten lärde sig Elon Musk att slå tillbaka på flera plan. Isaacson beskriver Musk som ett flyktigt ”vuxenbarn”, omogen och med en snabbt skiftande personlig natur. I intervjuer återkommer Musk själv till att han har svårt att uppfatta sociala mönster och diskuterar möjliga drag av Aspergers syndrom. Flera i hans närhet vittnar om en bristande förmåga att känna empati. Den vuxne Musk utmanas av nära relationer, samtidigt som han hyser något som liknar ett högre kall: Han vill hjälpa mänskligheten.
Mot stjärnorna
"En helt återanvändbar raket är skillnaden mellan en civilisation som lever på en planet och en civilisation som lever på flera planeter." Gång på gång, nästan maniskt, upprepar Elon Musk meningen för sin personal på rymdbolaget SpaceX.
Uttalandet vittnar om företagsledarens fixering vid tanken på att föra mänskligheten ut i rymden. Passionen för rymdresor har funnits där sedan barnsben då han slukade science fictionböcker som Douglas Adams klassiker Liftarens guide till galaxen.
Mot den bakgrunden är det kanske inte konstigt att Musk 2002 grundade SpaceX, ett kommersiellt rymdbolag som skickar upp bemannade raketer och har placerat ut snart femtusen satelliter med internetuppkoppling i omloppsbana.
Musks satellitkonstellation Starlink har kommit att spela en viktig roll för Ukrainas militära kommunikation i kriget mot Ryssland. Men i boken säger Musk att Starlink inte var tänkt för det ”utan för att folk ska kunna titta på Netflix, gå i skolan på distans och utföra goda handlingar”.
När Ukraina var på väg att attackera den ryska flottan vid Krim stängde Musk därför av internet via Starlink, vilket slog ut de ukrainska drönarna som var på väg. Enligt egen utsago agerade han för han fruktade ”ett mini-Pearl Harbor”. Detta är ett av scoopen i Walter Isaacsons biografi.
Svårövertalad visionär
Med elbilsföretaget Tesla har Elon Musk revolutionerat en hel bilindustri. 2022 levererade Tesla 1,3 miljoner fordon och under 2021 närmade sig bolagets värdering 1 000 miljarder dollar.
Men under fjolåret utbröt något av en konflikt mellan Musk och Teslas ledning. Isaacson beskriver hur Musk var benhårt fokuserad på att bygga en förarlös så kallad robotaxi, en självkörande bil utan pedaler och ratt. Ledningen skruvade på sig, de ville hellre bygga en billigare Tesla som kunde ta marknadsandelar men visste att Musk var svårövertalad. Lösningen blev något av en ”win-win”, då det visade sig att man på samma tekniska plattform kunde bygga både robotaxis och billigare Teslabilar. På köpet kom en affärsmässig framgång: Nyligen meddelade biltillverkarna Honda och General Motors att de ger upp sin gemensamma satsning på att bygga enklare elbilar i konkurrens med Tesla.
Många förknippar Elon Musk med Tesla, även om hans köp av X, tidigare Twitter, skapat stora rubriker det senaste året. Sammanlagt äger och leder Musk sex företag. I alla driver han sina anställda att kapa kostnader, ifrågasätta och effektivisera verksamheten. Det är att helhjärtat anamma det Musk kallar “algoritmen”.
Mannen Musk
Biografin tecknar ett intimt porträtt av Musks familjeliv, en källa till såväl glädje som smärta för entreprenören. Musk har gått igenom tre äktenskap och satt elva barn till världen (ett av dem avled dock tio veckor gammalt i plötslig spädbarnsdöd). Hans första fru, författaren Justine Wilson, berättar att äktenskapet efter åtta år spårade ur och att Musk då kunde säga saker som: ”Om du var en av mina anställda hade jag sparkat dig.”
Han har också varit gift två gånger med den brittiska skådespelaren Talulah Riley, haft ett uppmärksammat förhållande med den kanadensiska musikern Grimes (Claire Elise Boucher) samt varit involverad i ett antal otrohetsaffärer och faderskapstvister.
I boken berättas hur Grimes bistår surrogatmamman till parets andra barn på ett sjukhus i Austin 2021. Men hon är ovetande om att på samma sjukhus står en annan kvinna i begrepp att föda tvillingar, barn som också har Musk som far. Mamman till tvillingarna är Shivon Zilis, vd för det Muskägda företaget Neuralink, som blir mamma med hjälp av IVF och en spermadonation från Musk. Faderskapet offentliggörs först året därpå, i samband med en domstolstvist som syftar till att tvillingarna ska få bära efternamnet Musk.
Bisarr provokatör
Walter Isaacsons bok är fullspäckad av detaljer om Musks nycker, besatthet, emellanåt bisarra personlighet och unika sätt att se på världen. Här berättas att superentreprenören tampats med nacksmärtor i åratal efter att ha testat sumobrottning på sitt 42-årsparty, något som ledde till att han avböjde en fight med Metas vd Mark Zuckerberg. Den som undrar över varför världens nu rikaste man rökte marijuana när han gästade podden The Joe Rogan Experience – något som fick Teslas investerare att löpa amok – får också svar.
Publicerat 29.10.2023