Ekonomi

Efter succén: Lars Nittve startar ytterligare en konstfond

Fonden Arte Collectum har investerat i konst sedan 2022. Utvecklingen har varit så positiv att man nu öppnar för investeringar i en ny fond.
– Delar av konstmarknaden har fortsatt att gå upp oavsett vad som hänt på andra marknader, säger Lars Nittve, ordförande för fondens investeringskommitté.

Lars_Nittve
Lars Nittve är ordförande i Arte Collectums investeringskommitté och Sveriges kanske mest erfarna museichef.

För drygt två år sedan såg en ny slags fond dagens ljus i Sverige: Arte Collectum. Syftet med fonden var att investera i etablerad konst med stor ekonomisk potential. Ordförande för investeringskommittén som skulle köpa in verken blev Lars Nittve, Sveriges kanske mest erfarna museichef, och som bland annat varit chef för Louisiana i Danmark, Tate Modern i London och Moderna Museet i Stockholm. 

Investeringsstrategin var att köpa konstverk från etablerade konstnärer i prisklassen runt en halv miljon dollar per verk. Konstnärerna skulle helst vara kvinnor eller komma från etniska minoriteter. Anledningen är lika enkel som beklämmande: konstnärer med den bakgrunden är ofta undervärderade och därmed mer benägna att öka i pris. 

Lars_Nittve
Konstmarknaden är väldigt okänslig för konjunkturer, åtminstone i de prisklasser som Arte Collectum rör sig i.

Arte Collectum

Grundades: 2021.

Grundare: Jonas Höglund och Niklas Belenius

Antal inköpta konstverk: 44 stycken, som regelbundet lånas ut till gallerier och museum. Många av konstverken finns även återgivna i boken, som går att läsa digitalt: Arte Collectum I – Other Stories

Antal sålda konstverk: Ett verk i Arte Collectum I har sålts med en avkastning på 2,57 gånger investerat belopp inom 18 månader. Försäljningslikviden återinvesteras i enlighet med investeringsstrategin.

Här kan du köpa fondandelar i Arte Collectum: Via din rådgivare i Nordea Private Banking.

Så hur har det gått? Lars Nittve ler glatt i sin övernattningslägenhet i centrala Stockholm. För jodå, det har gått bra – trots lågkonjunktur, en orolig omvärld, höga räntor och inflation. 

– Det är häpnadsväckande små förändringar. Fram till första kvartalet i år har konstmarknaden fortsatt att gå upp, oavsett vad som hänt på andra marknader. Men senaste halvåret har det skett en ganska stor nedgång.

Men, förtydligar han, den nedgången betyder inte nödvändigtvis att priserna på konst har sjunkit – i alla fall inte i det prissegment där Arte Collectum verkar. 

– Snarare är det omsättningen som gått ned. På auktionshusen har den minskat med ungefär 30 procent. Det är helt enkelt färre verk som kommer ut på marknaden, men de sjunker inte nödvändigtvis i pris. Troligen beror det bland annat på rådande krig och att fastighetsmarknaden i Kina upplever en kris just nu. 

Öppnar upp mot Norden

Enligt auktionshuset Sotheby’s Mei Moses-index, som följer konstpriserna över tid, har konst i genomsnitt ökat med 8,5 procent per år sedan 1950. Spelar ingen roll om det är Kubakris, oljekris, Vietnamkrig, om Berlinmuren faller eller om världen drabbas av en pandemi: konstpriserna blir högre. Anledningen är att de som köper konst – och därmed håller priserna uppe – inte påverkas av konjunkturläget i lika hög grad. Räntor och inflation hindrar dem inte från att omsätta sitt konstintresse i pengar. 

Lars_Nittve
Den nya Arte Collectum-fonden har samma investeringsstrategi som den första – men nu erbjuds den även i våra nordiska grannländer.

Lars Nittve

Född: 1953 i Bromma, Stockholm.

Bor: Edsåsdalen, Jämtland och i Stockholm.

Familj: Gift med arkitekten Shideh Shaygan.

Gör: Ordförande i konstfonden Arte Collectums investeringskommitté.

Karriär i urval: Konstkritiker i Svenska Dagbladet. Byggde upp konstmuseet Rooseum i Malmö, blev direktör för Louisiana i danska Humlebaek, grundade Tate Modern i London, chef för Moderna Museet i Stockholm, grundade M+ i Hongkong.

– Om man till det lägger till att vi mest investerar i konstnärer som hittills varit undervärderade, kan vi sikta ännu högre. 

Nu lanserar Arte Collectum sin andra fond: Arte Collectum II. Investeringsstrategin är densamma och i allt väsentligt liknar den Arte Collectum I. Den största skillnaden är att den inte längre enbart är öppen för svenska investerare – nu är hela Norden inbjuden att investera. 

– Den har samma fokus och exakt samma inriktning. Den första fonden var både en premiär i konstvärlden och en generalrepetition. En fond är en rätt komplicerad apparat med olika finanstekniska delar och vi ville se att allting fungerade bra, vilket det gjort. Nu räknar vi med att den andra fonden blir betydligt större. Därför kommer den också att distribueras i hela Norden.


Notera att innehållet i denna artikel är menat som marknadsföringsmaterial och generell information. Innehållet ska inte tolkas som investeringsrådgivning eller investeringsrekommendation. Investeringar innebär risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i en investeringsprodukt kan innebära att investeraren förlorar hela beloppet.


Text: Kalle Dixelius Foto: Peter Cederling

Publicerat 02.10.2024