Factfulness

Dyrbart på väggarna

Krig, höga räntor och rekordinflation. Konstmarknaden verkar vara immun mot det mesta. I fjol såldes konst för hisnande 68 miljarder dollar. Hetast just nu är verk av en handfull unga, kvinnliga konstnärer.

Summertime av Anna Weyant
Fortsätter uppåt. Konst skänker inte bara glädje och eftertanke. Det kan dessutom vara en mycket god investering. Bild: Anna Weyants Summertime på Christie's. Foto: CHRISTIE'S

Konstmässan Art Basel och finansbolaget UBS publicerade nyligen sin gemensamma årliga rapport om den globala konstmarknaden för 2022. Häng med in bakom kulisserna!

Fortsatt ökning

Totalt ökade den globala konstförsäljningen med tre procent till uppskattningsvis 67,8 miljarder dollar. Det innebär att konstmarknaden nu omsätter mer än före covidpandemin. Ökningen 2022 var dock mindre än 2021, då den stora återhämtningen efter pandemin skedde och konstförsäljningen gick upp med hela 31 procent.

Amerikaner i topp

USA behöll sin topplacering, amerikanska konstköpare stod för 45 procent av den globala konsthandeln. Storbritannien följde efter med 18 procent, Kina hamnade på tredje plats med 17 procent och Frankrike intog fjärdeplatsen med sju procent.

Anna Weyant i studion och tavlan Falling Woman
Anna Weyant i hennes studio i New York, 2022. Foto: Anna Weyant / Gagosian. Till höger: Anna Weyants Falling Woman, 2020.

”Millennie-Botticellis” i ropet

Mer än hälften av den konst som såldes, sett till både pris och antal verk, fanns inom grupperna samtida konst eller efterkrigskonst. Intresset för unga konstnärer har ökat rejält och är en snackis i samlarkretsar. Notera verken Falling Woman, Loose Screw och Summertime av kanadensiska Anna Weyant, född 1995, som såldes för över 1.5 miljoner dollar vardera på auktion. Weyant, vars samtida målningar har referenser till de holländska mästarna, har i medier kallats en ”millennium-Botticelli”. Andra unga konstnärer (alla födda 1985 eller senare) vars verk betingar höga priser är amerikanska Lucy Bull, Avery Singer och Christina Quarles.

Digital shopping

Onlinehandeln backade något, i takt med att handlare, gallerier och auktionshus efter nedstängningar öppnade portarna för vernissager och visningar. Men ändå köptes konst för 11 miljarder dollar digitalt. Andelen är betydligt högre än före pandemin men något lägre än 2021, då konst för 13,3 miljarder dollar såldes via nätet. Under 2022 började begreppet disintermediation – avlägsnande av mellanhänder — diskuteras i konstkretsar.   


Några av de olika exemplen på avatarer i Cryptopunk NFT Collection
Några av de olika exemplen på avatarer ur Cryptopunk NFT Collection. Bild: Larva Labs

NFT:er – hänger kvar

Trodde du att handeln med non-fungible tokens, så kallade NFT:er, skulle avta när kryptomarknaden blev turbulent? Tänk om. Under fjolåret omsattes NFT:er (digitala certifikat som visar på ägandeskap av bland annat digitala konstverk) för nära 1,5 miljarder dollar. Det är förvisso betydligt mindre än toppen 2021, då NFT-försäljningen stod för nära 2,9 miljarder dollar, men samtidigt 70 (!) gånger högre än 2020. I början av fjolåret gick flera NFT-verk för tiotals miljoner dollar, bland dem Clock, Alien Crypto Punks och Dragon-Blue Vox.

Publicerat 26.04.2023