Diskret klassiker i tiden
Rolex, Breitling och Tag Heuer i all ära. Men ingenting kan egentligen konkurrera med Patek Philippe när det gäller exklusivitet och värde. Klockexperten Tony Frank förklarar storheten i det schweiziska prestigemärket.

Det finns klockor, exklusiva klockor, superexklusiva klockor – och så finns det Patek Philippe. Det schweiziska prestigemärket har varit sinnebilden för lyx och elegans i snart 200 år. Om man ser på listan över de dyraste klockorna som någonsin sålts på auktion så är nio av de tio dyraste uren från Patek Philippe.
– En förklaring är att de hållit sig utanför alla koncerner. De har varit familjeägda i snart 100 år. Ända sedan de grundades 1839 har de hållit sig lite utanför och gjort sin grej, säger han, säger klockexperten Tony Frank.

Allt började 1839 i Geneve i Schweiz, när polacken Antoni Patek och tjecken Franciszek Czapek slog sina påsar ihop och startade klocktillverkning. Deras företag blev emellertid ganska kortlivat och gick i graven 1845. Då träffade Antoni Patek den franske klockmakaren Adrien Philippe och några år senare registrerade de varumärket Patek Philippe.
Genombrottet kom 1851 när ingen mindre än den engelska drottningen Victoria köpte ett fickur som hade den revolutionerande egenskapen att det kunde dras upp utan nyckel. Det blev startskottet för framgångssagan Patek Philippe. Sedan dess har deras klockor varit alla klockintresserades dröm. Trots – eller tack vare – sin sparsmakade, stilrena design.

Patek Philippe
När: Grundades 1839.
Var: Huvudkontoret ligger fortfarande i Geneve i Schweiz.
Ägare: Ägs sedan 1932 av familjen Stern, som tog över bolaget under den ekonomiska krisen på 30-talet.
Mängd: Producerar cirka 70 000 klockor per år (Rolex gör årligen cirka 1,2 miljoner klockor.)
– Jag tycker bara att det är positivt. De som vet, de vet. Förstår du vad jag menar? Om jag ser dig i en bar med en Patek på handleden, då kan jag le lite och nicka. Jag fattar vad du har. Det är ju fler som känner igen en sportig Rolex, på gott och ont. Men jag tycker att det är trevligare att ha en lite diskretare Patek, som inte alla vet kostar 200 000 kronor.
Patek Philippes design är stram, enkel och utan krusiduller. De har aldrig givit vika för pressen att samarbeta med Hollywood eller andra aktörer. Inga Spiderman-editioner eller Formel 1-klockor här inte.
Gör inte det Patek Philippe lite tråkigt och förutsägbart?
– Det är ju insidan som räknas. De har otroligt avancerade urverk. Det är ju det klocksamlaren går igång på. Det är huvudsaken. Att de ser enkla ut tycker de flesta bara om.
Framtiden då? Hur kan ett nästan tvåhundraårigt varumärke utvecklas med en allt snabbare samtid och samtidigt undvika att begå våld på sig själv? Tony Frank har ett enkelt tips: fortsätt vara som förut.
– Jag tycker de ska vara försiktiga och inte gå i fällan och öka produktionen och sådana grejer. De ska hålla sig till sitt koncept. Det ska vara exklusivt och lite svårt att få tag på en klocka och de ska fortsätta göra avancerade, komplexa urverk.
Bilder och video: Patek Philippe
Publicerat 28.04.2025