Kultur

Det googlar vi på under pandemin

Om livet pågår nästan som vanligt ute på stan gör det inte det online. Hur vi googlar har nämligen förändrats rejält sedan början av året, skriver The Economist som undersökt saken. En undersökning som också ger en rätt bra inblick i hur nya intressen har bubblat upp i skuggan av pandemin.

Exempelvis verkar det ha blivit en världsomfattande trend att plötsligt börja baka bröd – sökningarna på ”jäst”, ”recept” och ”mixer” är 20 procent upp sedan i fjol. Och nu, i början av jobbhösten, rusar sökord som ”elcykel” (+42 procent) och ”ståbord” (+129 procent), vilket om inte annat är en indikation på att vi har tröttnat på att sitta ihopkrupna över datorn vid köksbordet. Nu ska det inredas för en riktig arbetsplats i hemmet.  

Riktigt träningssugna var vi i våras, då var sökningarna på ”hantlar” upp med 64 procent. Däremot har sökord som restaurang (-17 procent) och biljett (-58 procent) droppat rejält sedan början av året.

Mest oväntade sökordsuppsvinget? Vad sägs om ”frisörsax” – upp 58 procent.

Och själva ”coronaviruset” – jo, där har sökningarna online gått upp med 1 100 000 procent sedan i fjol.

Publicerat 30.09.2020