Kultur

Den galna julhandeln

Julen gör oss mer givmilda än vad vi kanske borde vara… Nittio procent glömmer nämligen omedelbart vad de fick i present och sex av tio räknar kallt med att de kommer få klappar som de inte vill ha.

Grupp av presenter. Presentförpackningar med origami rosetter. grå bakgrund.
Fel paket… Sex av tio får en julklapp de inte vill ha.

När det kommer till julhandeln är amerikaner värst – eller generösast. I år kommer de att lägga över 1 biljon dollar på sitt julfirande. Men att hitta rätt klapp är inte alltid så lätt. Enligt den amerikanska konsumentwebbplatsen finder.com så räknar hela 62 procent av alla amerikaner helt kallt med att öppna julklappar de inte önskat sig.

Att jämföra med Storbritannien, där har 90 procent redan en vecka efter julklappsutdelningen glömt vad de fick i present. Men det är ju som man brukar säga, tanken som räknas.

Klart är att den kollektiva julstressen drabbar de flesta av oss, och när dopparedagen nalkas kan även den mest ekonomiskt sinnade tappa huvudet för att hinna med julförberedelserna. På en fråga om vad de inhandlade julklapparna kostat, så var det bara 16 procent av britterna som kunde ge ett exakt svar på vad de hade lagt ut. Frågan ställdes tio minuter efter inköpen var gjorda…

Julhandel. En gammal engelsk Morris Minor-bil staplad högt med presenter parkerad utanför Covent Garden, London.

”På en fråga om vad de inhandlade julklapparna kostat, så var det bara 16 procent av britterna som kunde ge ett exakt svar på vad de hade lagt ut. Frågan ställdes tio minuter efter inköpen var gjorda…”

I en annan undersökning har Deloitte jämfört hur mycket pengar engelsmän kontra EU-medborgare spenderar till jul. Britter lägger i snitt 40 procent mer pengar på julklappar än övriga européer i genomsnitt. Högst upp på önskelistorna står choklad, kosmetika, parfymer, mat och dryck.

Hur ser det då ut i Norden?

I Danmark spenderar man mest pengar på julfirandet. Där går 19 procent av decemberlönen till julfirandet, följt av Norge (18%), Sverige (16%) och Finland (12%).

Så hur blir det under granen i år?

På shoppinghimlen är vädret lite slirigare än vanligt för tomterenarna.

Transport- och logistikkrisen gör att framför allt teknikprylar väntas få stå tillbaka för julklappar i form av upplevelser och tjänster.

Porträtt av en upphetsad ung man som bär många gåvor, isolerad på vit studiobakgrund

Julen i siffror

• Vilka julklappar är minst uppskattade? I topp på listan över julklappar som säljs vidare på marknadsplatsen Tradera hittade man i fjol: mode, leksaker, hushållsartiklar och inredning.

• 47 procent uppger att de brukar få julklappar de inte behöver

• Millennials, alltså personer födda mellan 1981 och 1996, är mer än benägna än andra att julhandla på nätet. Fler än hälften köper sina julklappar online.

• Av dem som köpte julklappar till ett totalt värde av mer än 15 000 kronor var nästan hälften 55 år eller äldre.

Beskuren bild av kvinnlig hand med röda polerade naglar som håller shoppingväskan full av julklappsförpackningar

• 11 procent av svenskarna köpte sin första julklapp redan i augusti visar en konsumentundersökning. 19 procent börjar handla redan på Black Friday i november.

• Trots att pandemin lade sordin på fjolårets julfirande så steg försäljningen i anslutning till julen med 8,3 procent.

Källor: Tradera, eMarketer, SCB, Deloitte Bilder: Shutterstock

Publicerat 30.11.2021