Personligt

Batteri­kungen!

Så vill Peter Carlsson, grundare av Europas största batterifabrik, ta världen in i en ny elektrisk era. Här berättar han om energiomställningen, miljarderna och hur det var att jobba för Elon Musk och Tesla.

Peter Carlsson
Peter Carlsson fotograferad på Northvolts huvudkontor i Stockholm.

Det var en lavinolycka under ett skidäventyr i Kanada 2017 som förändrade allt för Peter Carlsson. Han drogs med 120 meter och begravdes under snön. När han hittades andades han inte, utan räddningspersonal fick i gång honom med hjärt- och lungmassage.

Under den mödosamma rehabilitering som följde insåg han hur oerhört nära det var att hans liv tagit slut. Han bestämde sig för att han ville göra skillnad på riktigt, inte bara var en kugge i någon annans verksamhet.

Precis innan lavinolyckan hade Peter Carlsson sagt upp sig från Tesla, där han jobbade direkt mot Elon Musk, från hemmet i Kalifornien började han nu staka ut planerna för att bygga Europas största och grönaste batterifabrik.

Sedan dess har han haft intensiva dagar. Bara i den senaste finansieringsrundan i juni tog bolaget Northvolt in 23 miljarder kronor i nytt kapital.

– Det har såklart varit ett tufft år att genomföra ett sådant här stort internationellt projekt som är så beroende av många personer från olika håll, inget snack om den saken, och coronapandemin har också ställt till det lite med tidsplanen, säger Peter Carlsson.

Peter Carlsson
Peter Carlsson jobbade tidigare på Tesla tillsammans med Elon Musk.

Peter Carlsson

Uppväxt: Södertälje och

Mariefred.

Bor: Stockholm.

Familj: Tre barn.

Gör: Vd och grundare

av Northvolt.

Utbildning: Civilekonom.

Karriär: Sony Ericsson,

NXP, Tesla, Northvolt.

Kör: Audi e-tron Sportback.

Gör allra helst en ledig

dag: Idrottar.

Dold talang: Volleyboll.

– Vi har tvingats lära oss saker som vi normalt hade bett leverantörer göra. Vi har byggt egen kompetens på områden där vi annars inte hade gjort det. Och vi ligger i fas nu, vi har aldrig behövt stänga bygget i Skellefteå.

Jättefabriken Northvolt Ett, med en yta som 40 fotbollsplaner eller som hela Gamla stan i Stockholm, byggs i etapper och ska vara färdig under 2023. Nu är tanken att den ska bli ännu större, och på sätt och vis har covid-pandemin trots allt fört med sig några positiva saker – på ett större plan.

– Trycket från politiskt håll att efter detta dra igång hjulen igen i form av gröna investeringar har väldigt tydligt ökat. Från The Green Deal i EU och ned på företagsnivå drivs nu en snabb omställning. Vi har aldrig haft ett sådant intresse från kunderna, säger han.

Började hos Elon Musk

Men låt oss söka oss tillbaka i tiden för att få en förklaring till hur en åtminstone för allmänheten relativt okänd svensk har lyckats övertyga några av världens ledande företag – som Goldman Sachs, Scania och Volkswagen – att investera i en relativt ny och oprövad verksamhet, dessutom belägen i Skellefteå i norra Sverige långt från alla europeiska knutpunkter.

Direkt efter examen från Luleå tekniska universitet hamnade Peter Carlsson i mitten av 1990-talet i mobiltelefonbranschen och på Sony Ericsson, som då var i sin linda av digital utveckling. Det jobbet tog honom till Singapore och sedan vidare till Silicon Valley i Kalifornien. Där tackade han så småningom nej till en tjänst på Apple för att 2011 i stället börja hos Elon Musk på Tesla.

– Jag kan nog säga att jag har blivit något av en junkie på tillväxtbranscher, säger Peter Carlsson med ett skratt. Det här är min tredje resa, först mobiltelefoner, sedan Tesla och nu Northvolt. Men en del är bara slump, som att jag fick börja på Ericsson i Lund precis när utvecklingen av de digitala mobiltelefonerna tog fart, det var enormt roligt och gav mig en hunger efter att fortsätta jobba i branscher som växer, där det händer saker i snabbt expanderande bolag.

Peter Carlsson
Peter Carlsson gillar energin i tillväxtbolag, där det hela tiden är fokus på att utveckla verksamheten.

I tillväxtbolag skapas hela tiden möjligheter för alla som vill något, betonar Peter Carlsson. Det gör att man ägnar sig mindre åt politik och mer åt att lösa problem. Som i sig skapar en väldigt positiv miljö.

– Bolag med en stark vision och viljan att göra skillnad skapar en oerhörd drivkraft – det lockar till sig människor som vill ha något mer än en lönecheck, nämligen ett syfte. Den passionen skapar en enorm dynamik.

Framtiden är elektrisk

Peter Carlsson är visserligen ingen objektiv part i en energidiskussion, men han är helt övertygad om att batterierna kommer att ta över inom transportsektorn.

– Sedan kan jag vara positiv till bränsleceller också – där fins en högre densitet men å andra sidan också en högre kostnad – och det är ett spännande race mellan energislagen. Ett intressant exempel är en jätte som Bombardier. De flyttar nu kompetens från delar av Europa till Västerås i Sverige för att tillverka hybridtåg. Där man förut har behövt diesellok använder man nu batterier.

– Flygsidan behöver fördubbla kapaciteten ytterligare en gång för att det ska bli riktigt relevant med batterier på flyg – men ett bolag som svenska Heart Aerospace bygger ett 19-sitsigt plan som år 2025 ska ha en räckvidd på 50 mil. Då är det plötsligt ett rejält alternativ för inrikesflyget. Det här är lite av vad som är på gång nu, väldigt många transporter kommer snart att vara elektrifierade.

Andelen elbilar fortsätter också att växa, och det är främst batterier för just sådana som ska tillverkas utanför Skellefteå.

– Men jag tror att transportsektorn, främst i stadsmiljö som bussar, distributionslastbilar och sådant kommer att se en lika snabb omställning.

Peter Carlsson
Just nu färdigställer Northvolt den första fabriken i Skellefteå, som valdes för att man där har tillgång till grön el genom vattenkraften.

– För de tyngre transporterna tar det antagligen längre tid och det har att göra med sådant som hur dyr en eventuell bränslecellslösning kan bli. Men jag tror också att lastbilstillverkarna litegrann underskattar hur snabbt batteritekniken utvecklas – och deras kunder, eller primärt distributionsbolagens kunder som Ikea och H&M, tittar nu på sitt koldioxidfotavtryck och kommer att vara tunga kravställare. Tekniken och kundtrycket i kombination gör att det här kommer att bli massivt och gå fort nu.

Världen ställer om

Handen på hjärtat så är det ändå ett jobb som de flesta vill höra mer om. Tesla, förstås, där han chefade över distributionskedjan i fyra och ett halvt år.

– Jag fick frågan nyligen var jag hade varit i dag om jag inte hamnat på Tesla. Inte där jag är nu. Både insikten kring den här industriomställningen och vad som är möjligt och instinkten att våga sticka ut hakan och lösa enormt stora problem, det har jag fått med mig därifrån.

– Det är kul att se att de fortsätter på den aggressiva plan som vi skissade på när jag var där. Och att den håller. Sedan får man väl säga att som marknaden värderar Tesla nu så handlar det om att väldigt mycket kapital har fått nya investeringsdirektiv: bort från ”distressed assets” och in i nya, gröna tekniker, och där är ju Tesla en symbol som vinnare. Det är snarare det värderingen handlar om, än att Tesla ensamt skulle vara lika mycket värt som resten av hela bilindustrin.

Peter Carlsson och Elon Musk har en bra relation i dag även om de sällan hörs, berättar han. De båda bolagen för däremot vissa diskussioner.

Peter Carlsson
När Peter Carlsson måste ladda de egna batterierna åker han till sommarhuset i Blekinge på den sydsvenska östkusten.

– Vi delar ju samma större vision, vi är goda kolleger i omställningsbranschen. Men Elon Musk gör sina saker och jag gör mina. Sedan är det ofrånkomligt att kalla honom en av vår tids största entreprenörer. Jag kan ibland reflektera över jobbet med Northvolt och hur jag ska få tiden att räcka till – att som Musk då vid sidan om också bygga ett rymdbolag, det medicintekniska företaget Neuralink och en del annat smått och gott, det är ju helt otroligt att han håller ihop det.

Åker till Blekinge

Så vad gör Peter Carlsson själv för att slappna av och ladda de egna batterierna? Då lämnar han våningen i Stockholms innerstad för Blekinge, där familjen haft sitt sommarparadis sedan han var liten.

– Mormor och morfar byggde ett av de första sommarhusen på udden Tredenborg utanför Sölvesborg. Jag växte upp i Södertälje och Mariefred men tillbringade varje sommar där nere. Sedan har mina föräldrar köpt hus runtom. Speciellt under åren när vi bodde utomlands var det viktigt för barnen att komma hem till de svenska rötterna och varje gång vi kom dit kändes som att nu börjar sommaren.

Familjen byggde ett nytt hus för två år sedan. Energieffektivt, naturligtvis.

– Solceller, duschar som återvinner vatten, elbilsladdare, alltihop. Man kan säga att det är en riktigt energieffektiv sommarstuga – men med ett väldigt stort proppskåp, haha. Och där har du den här branschens dilemma på mikronivå: Samhällets energisystem kommer att ställas inför väldiga utmaningar i form av nätpeakar orsakade av alla elmotorer som behöver laddning.

Text: Niklas Wahllöf Foto: Mikael Sjöberg

Publicerat 20.09.2021