Innovation

Appen som går som en dans

Förra gången världen var i uppror över dansande ungdomar var när Beatles slog igenom på 1960-talet – då förfasades man över deras frisyrer och utmanande rörelser: Nu är det dags igen, men den här gången handlar det om spionanklagelser och stormaktskalabalik.

Vi pratar förstås om det sociala nätverket Tiktok, som ägs av det kinesiska företaget Bytedance, och oron över att uppgifter vidarebefordras till myndigheter i Kina. Många länder funderar därför på att införa ett förbud mot appen – eller har i likhet med Indien redan gjort det.

I sin förlängning är Tiktok därför ett lysande exempel på det nya medielandskapet i snabb förändring, som varken känner landsgränser eller språkbarriärer och med en förmåga att påverka långt mer än vad traditionella medier någonsin har klarat av.

Tiktok-appen, vars innehåll till stor del består av kortvideor på dansande ungdomar, är älskad av snart en miljard människor i över 150 länder, och har därmed också blivit en marknadsplats värd många miljarder.

Se bara hur det gick i fjol våras, när rullskridskoåkare började lägga upp drömmiga videor med sig själva på rullskridskor (klassikerna med fyra hjul, inte inlines) – på några veckor sålde de slut över hela USA. Det var precis den bitterljuva nostalgikick vuxna längtade efter under corona-karantänen. Och ungdomarna fick äntligen lära sig något nytt. Snacka om genomslag!

Drömmen för vilket bolag som helst är förstås att vara med i en #challenge som blir stor, och många skapar sina egna. Pepsi har #pepsicanbalance, Colgate #makemomsmile och Guess har #inmyjeanschallenge. Den som har budget till det kan också göra sin hashtagg ”shopable”. Godiset Mentos har blivit en jättegrej bland barn och unga tack vare Tiktok, men, som vanligt blir brandade utmaningar sällan lika stora som de som skapats av användarna själva.

Publicerat 04.01.2021