Personligt

Nätdrottning som vill stoppa hatet

År 2013 var Jenny Wolfram en nybakad, mycket ung jurist. Vägen på den framgångsrika byrån i Helsingfors såg utstakad ut. Då fick hon ögonen på ett fall som skulle förändra allt: Ett företag hade stämts för grova inlägg på sin Facebooksida.

Hur skyddar man sitt företag mot angrepp på sociala medier? Jenny Wolframs bolag BrandBastion arbetar över hela världen på 43 språk.

Det senaste decenniet har nästan alla företag, åtminstone i konsumentsegmentet, i allt högre utsträckning börjat kommunicera med sin omgivning snarare än bara satsa på envägs reklambudskap. På gott och ont, för det har inneburit att alla också måste förhålla sig till tusen och åter tusen omdömen, kommentarer, kampanjer eller desinformation som utomstående publicerar i dess kommunikationskanaler. Kommentarer som riskerar att smitta varumärket. Att hålla rent är ett både resurs- och rutinkrävande arbete som titt som tätt misslyckas. Precis som det nu stämda företaget.

Jenny Wolfram

Född: 1990.

Bor: ”I Kulosaari, Helsingfors, med min pojkvän, men tillbringar mycket tid i San Francisco och New York. När jag reser bor jag alltid på Airbnb.”

Hemlig talang: ”Jag har en riktigt bra förmåga att somna, särskilt på flygplan.”

Om fem år: ”Då leder jag fortfarande ett växande BrandBastion.”

Förebilder: ”Alla entreprenörer som investerat i BrandBastion, såsom Mårten Mickos, Risto Siilasmaa, John Wattin och Kaj Hed har många egenskaper som jag uppskattar mycket.”

Insikt: ”Tidigare var jag rädd för att jag inte nyttjar alla möjligheter tillräckligt mycket. Nu vet jag att när du arbetar hårt, kommer det alltid fler möjligheter.

Jenny Wolfram insåg att möjligheten att hjälpa företag att hålla koll på kommentarsfälten var en enorm affär. Och har man entreprenörsådran i sig så har man. Jenny Wolfram hoppade av juridiken och startade företaget BrandBastion.

– Ända sedan jag som femåring mosade bläbär och sålde som ansiktskräm på flaska till grannarna har jag haft en passion för entreprenörskap, säger Jenny Wolfram. Jag kände att jag ville ta tag i och utveckla en varumärkesskyddslösning direkt. Så jag satte ihop ett team med de smartaste människor jag kunde hitta och så var vi igång.

Och resten är, som det brukar heta, historia. Under de sex år som har gått har Jenny Wolfram listats på prestigefulla Forbes 30 under 30* och hennes skapelse, där hon också är vd, har växt rejält. I dag hanterar BrandBastion över 350 kommersiella sociala mediekonton i 150 länder, och tillhandahåller dygnet runt-support på 43 olika språk. Bland uppdragsgivarna finns varumärken som Netflix, Mac Cosmetics och DealDash, och Facebook är officiell samarbetspartner.

– Vår lösning, som baseras på både AI och mänskligt modererande av kommentarsfält, visade sig mycket populär för framför allt de företag som investerar stort i marknadsföring via sociala medier. Och de är många. Hat, hot, rasism och felaktig information är ett växande problem som påverkar både varumärken och miljontals privatpersoner, fortsätter Jenny Wolfram och berättar om hur en av BrandBastions första kunder – ett internationellt kosmetikamärke – formligen drunknade i en lavin av rasistiska kommentarer orsakade på grund av företagets val av modeller.

Men hur gör de? Jenny Wolfram berättar att alla kunder får sin skräddarsydda lösning, vilken rimligt nog är hemlig, men grundfilosofin är att utveckla system som upptäcker och döljer oönskade eller olagliga inlägg, snarare än raderar dem. En internationell grupp programmerare och språkforskare har skapat en programvara med kapaciteten att läsa och förstå miljontals kommentarer samtidigt och alltså få vissa dolda, och andra kanske svarade på.

Jenny Wolfram har listats av Forbes som en av världens mest talangfulla entreprenörer under 30 år.

– Att få inlägg raderade startar nästan alltid en motreaktion, i värsta fall en massiv kampanj, så vi förespråkar att de döljs. Med vår lösning innebär det att kommentaren syns för den som har skrivit den, men inte i någon annans vy. Det här en stor skillnad gentemot många andra i vår bransch, säger hon.

På motsatt sätt kan BrandBastions system upptäcka goda kommentarer, som produktberöm, och se till att dessa lyfts högre upp i flödet, blir mer synliga.

”Hat, hot, rasism och felaktig information är ett växande problem som påverkar både varumärken och miljontals privatpersoner.”

BrandBastions kunder är till sjuttio procent amerikanska. Det har sina marknadsmässiga orsaker. Jenny Wolfram berättar att hon tidigt bestämde sig för att satsa på USA-marknaden.– Jag upplever att det är lättare att få till ett möte där, att även större etablerade företag är beredda att sätta sig ned och lyssna även på ett start up-företags idéer, än vad man är i Europa. Det är inspirerande att arbeta tillsammans med amerikaner, helt enkelt. Dessutom känner jag att jurister är mer respekterade där, och som ung kvinna med juristbakgrund är det förstås bra.

Jenny Wolfram nämnde passion tidigare. Det är BrandBastions själva framgångsfaktor, menar hon: hennes mer än 50 medarbetare på olika platser i Europa är verkligen passionerat intresserade av att lösa detta för många varumärken avsevärda problem. Och så tillägger hon:

– Samt att jag haft vett att anlita personer som är smartare än jag.

Många vill i dag ha Jenny Wolframs tjänster, bland annat sitter hon i styrelsen för Rovio, spelföretaget som ligger bakom Angry Birds.

Det senare går förvisso åt två håll: andra har haft vett att anlita Jenny Wolfram. Förutom sitt engagemang i BrandBastion är hon bland annat styrelsedamot i Rovio, ett av världens mest framgångsrika spelföretag, som ligger bakom Angry Birds, vilket har laddats ned 3,5 miljarder gånger och vars animerade pusselspel från 2016 låg ett på topplistan i över 50 länder. (Angry Birds 2 kommer senare i augusti 2019.) Och så är det den där passionen. När Jenny Wolfram ska berätta vad det är som verkligen driver henne säger hon:

– Jag är verksam som företagare för att jag vill förändra världen. Jag uppskattar entreprenörer som verkligen vill åstadkomma förändring och jag är svag för berättelser där man tar sig igenom svårigheter och skapar vinst mot alla odds.


Text: Niklas Wahllöf och Anna Gustafsson
Foto: Jussi Ratilainen

Fotnot: Världens 30 största entreprenörstalanger under 30.

Publicerat 04.08.2019