Ekonomi

Med artisternas bästa för ögonen

Jesper Johansson är Private Bankingrådgivaren som specialiserat sig på musikbranschen, en kreativ kundgrupp där det stora behovet av flexibla lösningar gör att ingen arbetsdag är den andra lik på banken.

Jesper Johansson
Så mycket bättre! Jesper Johansson är Private Bankingrådgivare som specialiserat sig på musikbranschen. Ett erbjudande som blivit allt populärare.

Private Bankings erbjudande mot artister, idrottsstjärnor och andra kreativa utövare har funnits i flera år nu. När Jesper Johansson fick möjlighet att jobba med kundgruppen var det inte för att gå på premiärer och synas på kändispartyn. Tvärtom, han vill helst träffa sina kunder i deras vardagsmiljö för att lättare förstå vilka finansiella behov som behöver lösas.

Vilka kunder har du specialiserat dig på?

­– Jag jobbar till största delen med kunder som är relaterade till musikbranschen, allt ifrån artister och låtskrivare till producenter och musikbolag. Sedan har jag även andra innovativa entreprenörer bland mina kunder.

Hur ser Private Bankings erbjudande ut för din kundgrupp?

– Jag tycker vi har ett fantastiskt erbjudande där man som kund får tillgång till duktiga förvaltare, jurister och specialister. Alla kunder får en helhetslösning utifrån vad just de har behov av. Som rådgivare tycker jag det är viktigt att ha en tät dialog och ett stort intresse för kundernas verksamhet och det de skapar. Jag har ett begränsat antal kunder och kan därmed ägna tid och uppmärksamhet till var och en. När det gäller just min nisch är kunskap om musikbranschen bra att ha för den är lite speciell.

Jesper Johansson

Jesper Johansson

Gör i Nordea: Rådgivare på Nordea Private Banking med fokus på personer inom musikbranschen.

Bor: Uppväxt i Borås, bor numera på Lilla Essingen i Stockholm.

Familj: Sambon Rebecca.

Favoritlyssning: Thomas Stenström och Kent.

Senaste konserten: Thomas Stenström på Avicii Arena.

Gör helst på fritiden: Spelar golf och reser.

Dold talang: Försöker hålla DJ-drömmen levande och spelar lite ibland i kompiskretsen.

Vad kännetecknar din kundgrupp jämfört med andra privatkunder?

– Generellt så är mina kunder oftast väldigt upptagna och mitt uppe i sitt. De jobbar intensivt och reser större delen av året. Då gäller det för oss som bank att finnas där och vara tillgängliga när behovet verkligen finns. Jag besöker oftast kunderna på deras hemmaplan, i studion eller var de nu är. Det blir mer avspänt, jag förstår deras vardag bättre när jag ser miljön de jobbar i, och de uppskattar att inte behöva stressa för att åka in till banken. Sedan har vi ju digitala möten också, men det kan kännas lugnare att ses fysiskt.

– Något som är lite speciellt är att mina kunder ofta har rätt ojämna inkomster under året, det är ett helt annat mönster än för de flesta lönearbetare. Inkomsterna kan vara av helt olika slag, kanske intäkter från konserter och uppträdanden men också från royalties och andra musikrättigheter. Här är det viktigt att jag hjälper dem att planera och förvalta pengarna på längre sikt, så att det alltid finns en trygg bas.

Vad brukar dina kunder uppskatta extra mycket att få hjälp med?

– Få klara och tydliga råd hur de ska agera i alla typ av frågor. Alltifrån hur man bör placera sina pengar men också annat som man kanske inte alltid tänker på, lån till exempel. Inkomstsidan är mycket ojämn och för det mesta finns tillgångarna i bolag, så det kan bli rätt komplexa kreditupplägg. Private Banking har en mycket kunnig och erfaren kreditavdelning och det mesta går att ordna så att kunden blir nöjd.

– Diskretionär förvaltning är något som mina kunder brukar uppskatta. Att någon annan gör jobbet och fattar beslut om hur pengarna ska förvaltas passar de flesta och förenklar livet.

Private Banking Cross Border är också en avdelning som flera av mina kunder nyttjat. Många drömmer om ett semesterhus i utlandet och här kan de få hjälp med finansiering och annat praktiskt kring husköpet.    

Vilka andra experter i banken brukar du koppla in i teamet runt dina kunder? 

– Alla möjliga skulle jag säga. Förutom de jag redan nämnt är det framför allt våra affärs- och familjerättsjurister, aktie- och räntemäklare samt pensions- och försäkringsspecialister som kunderna träffar. Det är viktigt att planera för framtiden. Juridiska dokument, pensioner och sjukvårdsförsäkringar är exempel på vad som brukar komma upp.   

Jesper Johansson
Planerar för framtiden! Tillsammans med en rad experter på Nordea tar Jesper Johansson fram skräddarsydda lösningar för sina kunder.

Hur hittar kunderna till dig?

– Själva erbjudandet har funnits i ett antal år nu och det växer hela tiden. Jag skulle säga att det breda kontaktnät som vi har byggt upp är oerhört viktigt. Dels är det uppsökande verksamhet från min sida men framför allt ökar kundbasen genom vi rekommenderas av redan befintliga kunder. Det känns verkligen kul och är ett kvitto på att det funkar bra.

De senaste årens nedstängningar har varit besvärliga för nöjesbranschen. Märker du som rådgivare av att läget ljusnat?

– Ja, det måste jag säga och jag förstår verkligen att artisterna längtar efter att få komma ut och göra det som de älskar igen. Många har visserligen dragit nytta av pandemin och ägnat mer tid i studion eller åkt bort för att hitta inspiration, medan andra har slipat på sina golfhandicap. Men den här sommaren vill de mest av allt möta publiken.

– Jag träffade nyligen en artist som fick sitt stora genombrott under pandemiåren, nu skulle hen ut på turné för första gången – ögonen riktigt lyste!     

Det verkar som om du trivs bra med ditt jobb?

– Absolut, jag gläds åt mina kunders framgångar och uppskattar att de vill vara kunder i Private Banking. Ingen dag är den andra lik, det dyker upp nya frågeställningar hela tiden. Något som gör min rådgivarroll ännu roligare.   

Så det finns plats för fler artister och entreprenörer?

– Självklart finns det plats för fler. Jag ses mer än gärna över en kopp kaffe och pratar om vilka behov som finns och hur vi i Private Banking kan hjälpa till.

Vill du veta mer om Nordea Private Bankings erbjudande till musikbranschen? Ta kontakt med din rådgivare.

Är du ännu inte kund? Då är du välkommen att kontakta oss för mer information. 

Text: Ann-Sofie Hammarin Foto: Peter Cederling

Publicerat 23.07.2022