Hållbarhet

Svensk campingapp siktar mot Europa

Kändistät ägargrupp hakar på trenden med hållbar turism.

Stor husbil parkerad på grönt gräs nära en sjö
Den svenska appen Acamp siktar på att bli ett måste för europeiska campare. Foto: Shutterstock

Går det att resa kortare och mer hållbart – och ändå uppleva mer? Absolut, hävdar grundarna av Acamp, en digital tjänst som gör det möjligt för markägare att hyra ut ställplatser och sälja upplevelser till campare.

Nu siktar Acamp, som har en kändistät ägargrupp, på Europa.

Öjje Holt

Öjje Holt, campingentusiast och grundare av appen Acamp. 

Acamp grundades för två år sedan av bland annat Öjje Holt, som tidigare varit Nordenchef på Spotify samt medgrundare av poddbolaget Acast. Holt, som nu är kommersiell chef på Acamp, äger själv en husbil och har för nyhetssajten Breakit beskrivit upplevelsen att resa runt med den som ”ganska analog”.

Det var innan digitala Acamp såg dagens ljus.

Tjänsten knyter samman markägare med campare, både tältare och husbilsägare, via en karta och tar en viss kommission vid bokningar. Den gör det även lätt för värdar att sälja upplevelser – exempelvis hyra av familjens kanot, frukost med varma scones eller en tur i hönshuset.

Redan vid starten för två år sedan gick artisttrion Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Agnes Carlsson in och bidrog till grundpotten på 4,5 miljoner kronor. Och nyligen tog bolaget in ytterligare 25 miljoner kronor. Dessa användes bland annat till att köpa appen Ställplatser, med 100 000 aktiva användare både i och utanför Norden. Öjje Holt kallar det för ”ett perfekt nästa steg” för att kunna introducera sig för hela den nordiska marknaden och fortsätta resan mot Europa.

– Vår vision är att bli Europas bästa marknadsplats för hållbar turism, säger han till Dagens Industri.

Publicerat 30.03.2022