Innovation

App som gör livet lättare – och roligare

Entreprenören och funkoprenörspristagaren Christian Hedberg som grundat den digitala plattformen Faster Forward.

Han har spelat paraishockey i landslaget och grundat en snabbväxande livsstilsapp. Vi ringde upp entreprenören Christian Hedberg i Hedemora, vinnare av Nordeas Funkoprenörspris 2021.

Hej Christian, berätta om hur du fick idén till Faster Forward?

– Jag och familjen skulle gå på konsert i Stockholm, men när vi försökte boka biljetter visade det sig att vi inte kunde få platser bredvid varandra eftersom jag sitter i rullstol. ”Det här måste gå att göra något åt”, tänkte jag. Så jag pratade med mina vänner som producerade events och drev en digital conciergetjänst och vi slog våra kloka huvuden ihop.

Årets Funkoprenör

Nordea delar varje år ut ett pris till en entreprenör eller ett företag som genom sin verksamhet eller affärsidé bidrar till inkludering med utgångspunkt från funkisperspektivet.

Vill du nominera dig själv eller någon annan till att bli Årets Funkoprenör 2022?

Priset är på 50 000 kronor och Nordea bidrar även med rådgivning, nätverk och finansiell handledning, allt utifrån pristagarens önskemål och behov.

Här kan du läsa mer om priset.Sista ansökningdag är 28 februari.

För den oinsatte, vad är Faster Forward?

– En livsstilsapp, en digital plattform, för personer med funktionsnedsättning. Genom Faster Forward kan man hitta evenemang, upplevelser, sporter och annat för vår målgrupp. Vi samarbetar med ett antal arrangörer så att man kan boka biljetter till exempelvis konserter via oss. Men vi har också andra tips som videor genom vilka man lär sig olika saker, som att åka rulltrappa med rullstol. För livet är ju så mycket mer än konserter.

– Jag tänker på Faster Forward som ett smörgårdsbord av aktiviteter där allt vi tipsar om är testat, från ridning till wakeboard. Testningen är viktigt för kvalitetssäkringen och för att vi ska kunna jobba med detaljerade beskrivningar.

Det låter som att det blir en hel del resande.

– Ja. Än så länge finns vi bara i Sverige, som tur är… Vi åker omkring en hel del och försöker prova flera aktiviteter när vi är i ett område. Många kanske ser vårt jobb som semester och visst jobbar vi under semestern. Annars skulle det ju inte gå att testa upplevelser som familj. 

Hur många är ni som testar? Och ungefär hur många aktiviteter finns på plattformen?

– Främst jag själv och min kollega Max Gyllsten, som har gjort en underbensamputation. Sedan har vi flera andra som arbetar med oss – redaktionellt eller på andra sätt. Totalt är vi sju personer i bolaget. Och i nuläget skulle jag tro att vi har mellan 40 och 50 aktiviteter på plattformen. Antalet är avhängigt av covidrestriktioner och säsong, ingen seglar ju när isen ligger.

Hur tjänar ni pengar?

– Vi har en del annonser och vi gör samarbeten med bolag som vill synas i vår målgrupp, exempelvis taxibolag som hjälper oss så att den som ska gå på konsert får en helhetsupplevelse. Och användarna kan köpa ett premiumabonnemang, genom vilket de får tillgång till bland annat evenemang och förhandsvisningar. Vi har tagit in en del såddkapital och vi planerar att ta in mer kapital för att kunna växa ännu fortare.

Vad är din vision för Faster Forward?

– Att vi på sikt ska växa och bli internationella. Men vi måste få allt att funka i det lilla för att kunna ta oss an det stora.

Berätta lite om dig själv?

– Jag var nästan färdig gymnasielärare i geografi, historia och religion när jag 2006 bröt ryggen då jag föll ner från ett berg i Rällsjön, mellan Falun och Rättvik. Jag skulle visa min fru hur man klättrar när utrustningen brast. Jag föll tio meter och blev förlamad från naveln och nedåt. Ett liv slutade då, men ett nytt började. Till exempel hade jag aldrig spelat i landslaget i hockey om jag inte brutit ryggen.

Åh, få höra lite om hockeykarriären!

– Efter olyckan var jag tvungen att träna för att bli av med smärtan. Jag satte olika mål, som att cykla en mil och spela innebandy i landslaget. Men kälkhockeyn blev den riktiga utmaningen, den lär en så mycket om bland annat koordination. Jag gjorde mitt första Paralympics 2014 och min sista kvalturnering till Paralympics i höstas. Nu har jag lagt tävlandet på hyllan efter en schysst karriär, jag har ju fyllt 40 år. Men jag har inte koll på exakt vilka tävlingar vi vunnit. Jag har gett alla medaljer till mina barn att leka med, vissa av dem är säkert nedgrävda som skatter i trädgården. Fokus har hela tiden legat på nästa tävling eller utmaning.

Har du fler affärsidéer du vill utveckla?

– Hur många som helst, men några är säkert skräp. Man hittar på något man tycker är bra, som att bygga en friluftstoalett för personer som sitter i rullstol, bara för att inse att någon redan gjort det. Jag har också byggt ett slags kälke som på vintern hade skidor och skridskor som medar och på sommaren hjul. Den blev en okej prototyp, men jag hade behövt någon miljon till för att utveckla, producera och marknadsföra den.

Hur ser du på funktionshindrades ställning i Sverige i dag?

– Åh, det är svårt. Jag är glad över att frågan uppmärksammas mer för då lyfts även de faktiska orättvisor som existerar. Men det bli ofta så att debatten handlar om en viss sakfråga i stället för att fokusera på människovärde. ”Kan jag bosätta mig var jag vill eller finns det trappor där?” och ”kan jag ta vilken taxi jag vill?” är frågor jag aldrig ställde mig som gående. Men det finns också mycket som är bra och det försöker vi fokusera på och lyfta genom Faster Forward.

Har du något motto?

– Flera faktiskt. Ett är ”Hur svårt kan det vara, nu gör vi det här”. Ett annat är ”Ingen vill dricka kaffe med någon som är bitter”, så heter både min bok och min podd.

Hur gick det till slut med familjens konsertupplevelse?

– Bra. Vi gick på Melodifestivalen i stället, där vi alla fick vi alla sitta tillsammans. Det var första gången under mina då 14 år i rullstol som jag fick sitta med hela mitt sällskap.

Publicerat 01.02.2022