Ekonomi

Klockbranschens doldisar

Om man ser förbi de stora producenterna finns det en uppsjö av små och oberoende tillverkare vars klockor har blivit heta samlarobjekt. Tick, tack.

Philippe Dufour
Philippe Dufour

På senare år har konstmarknaden fullkomligen exploderat med allt högre priser och värderingar som vänt upp och ned på alla föreställningar om värderingar som branschen någonsin haft.

Men det är inte bara konst som drar till sig samlarnas intresse. Klockor har på sistone kommit alltmer i ropet. Det har visserligen länge varit populärt att samla på vintageklockor, och ofta från producenter som Patek Philippe och Rolex, men nu syns ett snabbt växande sug kring fristående producenter.

F.P Journe

F.P Journe

Fantastiska urmakare har via självtitulerade varumärken så som F.P Journe, Philippe Dufour och Laurent Ferrier plockat allt större marknadsandelar och i flera fall sålts för miljonbelopp när entusiaster och samlare letar alternativ bortom de ledande varumärkena. Upplagorna är små och exklusiva och kan variera från ett tiotal klockor per år till några tusen: att jämföra med till exempel Rolex, som producerar närmare en miljon klockor per år.

Och där nånstans finns kärnan i den nya trenden med mindre aktörer: Detta är inte klockor som man hittar på var och varannan handled i underhållningsindustrin eller i proffsfotbollen, tvärtom anser många att det är ett alldeles för artificiellt sammanhang, utan i stället är fokus på hantverket och det unika att ha något eget.

Men det handlar inte enbart om klockor i premiumsegmentet. Ett exempel på hur fenomenet letat sig ner på micronivå är det franska varumärket Baltic som nyligen lanserade klockan MR01 till det minst sagt konkurrenskraftiga priset 650 dollar. Responsen var överväldigande och inom någon vecka kunde man se klockorna på andrahandsmarknaden erbjudas till priser upp emot 2 000 dollar.

”Upplagorna är små och exklusiva och kan variera från ett tiotal klockor per år till några tusen: att jämföra med till exempel Rolex, som producerar närmare en miljon klockor per år.”

Baltic

Baltic

I ett helt annat prisläge finns Laurent Ferrier, en urmakare som efter 30 år hos Patek Philippe valde att starta sitt eget varumärke med en kompromisslös kvalitet och en produktion på cirka 150 klockor per år. Ett varumärke som snarare appellerar till kunder som älskar hantverket än de som vill få omedelbar igenkänning på stan.

En annan är Philippe Dufour. Mannen som startade sin karriär hos Jaeger-LeCoultre för att 1992 presentera sina första klockor under eget varumärke. Dufours kreationer är tillverkade helt för hand av grundaren som enligt många klassas som den främste i dag levande urmakaren i världen. Under 2020 såldes en specialutgåva av hans signaturmodell Simplicity, som då firade 20-årsjubileum, för 1.5 miljoner dollar på Phillips klockauktion i Geneve.

Precis som med allt samlande går det trender även i kockor, där specifika modeller, varumärken och storlekar varierar över tid. Endast framtiden kan utvisa om intresset för dessa fristående aktörer kommer fortsätta stiga men helt säkert är att klockor i dag är lika mycket en investeringsform som ett genuint intresse.

Laurent Ferrier
Laurent Ferrier

5 klockmakare att hålla ögonen på

Philippe Dufour – Världens kanske i dag främste urmakare som ligger bakom modeller som Simplicity och Duality som bägge sålts för över en miljon dollar på auktion de senaste åren.

Laurent Ferrier – Urmakaren som efter sin tid på Patek Philippe grundade det egna varumärket med samma namn 2009. Som kuriosa kan nämnas att han även kom på en tredjeplats i den prestigefyllda motorsportstävlingen Le Mans 1979, en placering bakom ingen mindre än Paul Newman.

Baltic – Det franska klockmärket Baltic fokuserar på prisvärda klockor i instegssegmentet med en estetik inspirerad av 1960-talets sportklockor och 1940-talets kostymklockor. Nyligen fick man mycket uppmärksamhet för sin medverkan i välgörenhetsauktionen Only Watch, där man auktionerade ut en unik klocka vars intäkter går till forskningen kring Duchennes muskeldystrofi (DMD).

Richard Mille – Mannen som beskrev sitt varumärke som ”Formula One of Watches” kan knappast klassas som en doldis längre. Numera bärs hans klockor av några av världens mest kända idrottsmän och artister, som Rafael Nadal och Jay Z. 

F.P Journe – Fransmannen Francois Paul Journe är den enda trefaldiga vinnaren av det prestigefyllda priset Aiguille d'Or och lanserade sitt eget varumärke 1999. Bland de mest uppskattade modellerna hittar vi Chronomètre Blue och Chronomètre a Resonance.


Text: Andreas Weinås

Publicerat 30.11.2021