Innovation

Nu lyfter elflyget

Rekordstort intresse för elflygplan som ska vara i luften senast 2026.

Om fem år ska ett svenskt elflygplan trafikera luftrummet i Norden. Det 19-sitsiga planet ES-19 utvecklas just nu av göteborgsbaserade Heart Aerospace.

Företaget startades av flygplansingenjören Anders Forslund 2018 med målet att revolutionera kortdistansflygningar. Arbetet går snabbt framåt: På bara två år har bolaget gått från två till 40 anställda. Och om ytterligare två år är det dags för den första provflygningen.

ES-19 Heart Aerospace

ES-19 drivs enbart av batterier och en elektrisk motor. Det gör att planet inte bara är klimatvänligt – det ska också vara billigare att bygga än fossildrivna flygplan.

85 procent av alla flygavgångar och 45 procent av allt utsläpp från flyget härrör från kortdistansflygningar. Där kan ES-19 bli ett intressant, kommersiellt alternativ.

– En elmotor är mindre komplex än en jetmotor, vilket innebär att vi kan få ner både kostnader och utsläpp, säger Anders Forslund.

Anders Forslund Heart Aerospace

Anders Forslund, grundare och vd på Heart Aerospace

Det stora intresset för projektet har gjort Anders Forslund till en av de mest omsusade entreprenörerna i Norden just nu.

För två år sedan deltog han i den amerikanska acceleratorn Y Combinator och i somras tog han in 300 miljoner kronor från en grupp investerare bestående av Breakthrough Energy Ventures, United Airlines Ventures och Mesa Air Group. Som en del av överenskommelsen ingår en beställning på 200 elplan med en option om en beställning på ytterligare 100.

Y Combinator har sitt ursprung i Harvard, Massachusetts och är en länk mellan investerare och bolag som behöver en inledande finansiering, så kallad ›seed funding‹.

– Jag kan inte föreställa mig en starkare koalition av partners… Vi har BEV – världens mest inflytelserika klimatfond, vi har United – ett av världens största flygbolag, redo att bli världsledande när det gäller att befria flyget från koldioxid, och vi har Mesa – den största operatören av 19-sitsiga flygplan. Denna kombination av kommersiell livskraft ihop med långsiktig klimatinvesteringsfilosofi är exakt vad vi behöver för att kunna förverkliga kommersiella elektriska flygresor.

Text: Tommy Jeppsson Bilder: Heart Aerospace

Publicerat 28.08.2021