Personligt

Helt elektriskt

För tre år sedan ägde inte Fredrik Hjelm sin egen bostad. Nu är Voi ett av Nordens mest framgångsrika startupbolag med en miljardvärdering – och elsparkcykeln har för alltid förändrat den moderna stadsbilden.

Fredrik Hjelm
Vilken är den största utmaningen för Voi? ”Det är framförallt komplexiteten i vår affärsmodell som innefattar hårdvara, alltså fordon, mjukvaran i mobilappen och sedan hela operationsdelen att ha ansvar för produkten ute i städerna”, säger Fredrik Hjelm.

Fredrik Hjelm har ett tydligt råd för framgång: släpp stadgar och gamla sanningar.
– Bygger du ett startupföretag med ambition att ta över världen så måste du slänga konventioner och regler åt sidan, säger grundaren av det svenska elscooter-företaget Voi. Allt handlar om att röra sig snabbt. Vi måste så klart förhålla oss till regler i samhället, men angripa dem på ett nytt sätt. När världen är redo för förändring och det ännu inte finns några etablerade spelregler är det aktören som kommer först som får störst del av kakan. 

Han lutar sig tillbaka och funderar.

– I början, när det gällde att få ut elsparkcyklar på gatorna i nya städer, räknades varje dag, varje timme, varje minut. Jag minns när vi lanserade i Tyskland och de två medarbetarna som var ansvariga kom tillbaka till verkstaden i Hamburg. Klockan var fyra på natten och det var ingen idé att åka hem, så de lade sig i en minibuss för att sova. Fem timmar senare vaknade de av att en mekaniker tagit bilen och kört ut i skogen för att hämta några elsparkcyklar, haha.

Det är en inställning som gjort Voi till ett av Nordens mest framgångsrika startupbolag. Företaget – som hyr ut elsparkcyklar via en mobilapp – finns i dag i 40 europeiska städer och är värderat till cirka 4 miljarder kr.

Fredrik Hjelm
Fredrik Hjelm har drivit på innovationsarbetet i Voi. Bland annat delar Voi data med städernas trafikledningar i realtid, så att det går att fatta snabba beslut som ökar säkerheten och livskvaliteten.

Fredrik Hjelm

Bor: Stockholm.

Född: 1991.

Gör: Vd och medgrundare Voi Technology

Karriär: Studier på Handelshögskolan, Uppsala universitet och Försvarets Tolkskola. Entreprenör, grundare av Guestit

Första jobbet: Plantera skog

Dold talang: Fridykning

Förebild: Den som aldrig ger upp

Bank: Nordea Private Banking i Stockholm

– Just nu fokuserar vi nästan helt på rekrytering. Att knyta till sig talanger är det enda sättet att klara sig. Ett bolag är produkten av människorna som jobbar där, du blir aldrig bättre än personerna som du anställt. Med en växande digitalisering ökar hävstången för bra talang, en duktig programmerare kan exempelvis skriva kod som används av miljoner människor. Så konkurrensen om topptalang har blivit hårdare.


Platt hierarki

Stockholm City, 07.00. I ett öde kontorslandskap ovanför Sheraton Hotel har Voi upprättat sin internationella bas. Blå heltäckningsmatta, lösa sladdar, släckta lysrör. Fredrik Hjelm släntrar in i mjukisshorts, nedtryckt keps och dagens tillhörigheter i en brun papperspåse. Han slår sig ned i en kontorsstol och beskriver en företagskultur som tycks handla mer om innehåll än yta.

– Det spelar ingen roll om du skriver ner företagets värderingar i en presentation: det är hur vi beter oss som personer som formar resten av företaget. Ett bolag blir ofta vad de första fem personerna bidrar med under starten. I dag har vi några hundra anställda och det är fortfarande samma synsätt som när vi började.

Fredrik Hjelm
Tidigare i somras publicerade Voi sin första Safety Report, som kommer bli årligen återkommande och bland annat innehåller förslag på förbättringar och åtgärder man själva vidtaget. ”Vi vill ha en dialog med städerna, men också andra aktörer, om hur Voi kan bidra till att göra vägarna säkrare”, säger Fredrik Hjelm.

Lokalerna är fjärran de hippa startupföretagens pingisbord, karaokerum och färgglada loungemöbler. Fredrik Hjelm räknar upp tre värdegrundspunkter på fingrarna.

– Den första är ”We ride together”. Alltså platt hierarki där alla dörrar står öppna, vem som helst kan komma till mig och bäst idé vinner. Den andra är att våga satsa högt utan att ha alla data på hand. Den tredje är att vara nyfiken och våga gräva efter nya lösningar, vi brukar säga att vi ser oss själva som forskare i startupvärlden.

Började i skogen

Fredrik Hjelm föddes i Östersund och inledde yrkesbanan som 13-åring när han planterade skog på Jämtlands kalhyggen. Lönesättningen var på ackord och tredje dagen hade han satt 5 000 plantor.

– Då såg jag kraften och korrelationen mellan insats och belöning. På ett av mina jobb, som var kommunalt, spelade det inte någon roll hur bra eller hur hårt du jobbade, alla fick samma lön. Jag lärde mig mycket som jag haft nytta av i arbetet med Voi. Framförallt det man på engelska kallar ”grit”, slit och hårt arbete. Jag var ute i skogen tio-tolv timmar per dag, från tidig morgon till sen kväll, och det är samma sak med att driva bolag. Man slutar aldrig och man ger aldrig upp.

Fredrik Hjelm
Talangjakten. Att knyta talanger till sitt bolag är enda sättet att klara sig, menar Fredrik Hjelm.

Rådgivaren Fredrik Hultin, Nordea Private Banking, om Fredrik Hjelm

”Fredrik är verkligen en sann entreprenör som alltid ser möjligheter, inte problem. Han har sedan många år tillbaka startat och drivit flertalet bolag. Ofta samtidigt. Hur han hittar tiden och drivet är frågan… Gissar på en omåttlig passion för att bygga upp saker! Fredrik är också en kund som gillar att bolla idéer och hitta lösningar. Jag uppskattar våra givande diskussioner, som oftast sker över telefon/skype eftersom många drar i honom.”

Efter gymnasiet studerade Fredrik Hjelm på Handelshögskolan i Stockholm följt av ryska studier på militära tolkskolan i Uppsala. Han tjänstgjorde tre år på svenska ambassaden i Moskva.

– Sedan insåg jag att statsförvaltningen inte riktigt var för mig och började jobba på techbolaget Avito, Rysslands motsvarighet till Blocket. Men det som jag framförallt drog lärdom av var studierna i ryska. Att lära sig ett nytt språk är som att gå uppför ett högt berg, du kan inte hoppa till toppen, i stället måste du ta ett litet steg i taget varje dag. Den påbyggnadseffekten gör att du kan åstadkomma vad som helst.

Lärde du dig något annat?

– Att allt är möjligt. Inget är omöjligt i Ryssland, ett nej är aldrig ett nej, det finns alltid genvägar, omvägar och kryphål. Det måste man lära sig för att orka leva i det ryska samhället och det tänket har kommit till nytta i arbetet med Voi.

Tillbaka i Sverige lanserade han bostadsförmedlingstjänsten Guestit 2015 och slutförde sina studier på Handelshögskolan. 2018 grundade han Voi tillsammans med Douglas Stark, Filip Lindvall och Adam Jafer. Samma år hade han deklarerad inkomst på 262 200 kronor och ägde varken bil eller bostad.

– Jag var i Los Angeles och testade elscootrar och fick samtidigt många frågor från turister via Guestit om hur man tar sig runt i Stockholm. Då fanns nästan bara cykeluthyrning och taxi för den som inte vill åka kommunalt. Vi märkte att det fanns ett stort behov att ta elsparkcyklarna till Europa.

Fredrik Hjelm
Fredrik Hjelm liknar elsparkcykeln vid ett lim i det redan existerande transportsystemet, och som kan binda ihop delar dit kollektivtrafiken inte når.

Elsparkcykeln kom att förändra den moderna stadsbilden: både sättet vi förflyttar oss och sättet vi interagerar med varandra. Det är en revolution att jämföra med första cykeln från 1817, bilen 1886, bussen 1895 och tunnelbanan 1904. 2021 är nästan varje metropol präglad av elscootern som färdmedel.

– Vår vision var att skapa fler ytor för gångare och cyklister och färre för tunga fordon så som bussar och bilar. Elscootern gör också något socialt med en stad, områden som inte täcks av kollektivtrafiken ökar exempelvis omsättningen på kaféer och butiker. Vi blir ett slags lim i det redan existerande transportsystemet.

Lever hälsosamt

2021 tycks techbolagschefen vara vår nya rockstjärna. Elon Musk dejtar supermodeller och pryder omslaget till Rolling Stone, Jeff Bezos köper lyxvillor i Hollywood Hills och Steve Jobs klädstil med pappajeans och joggingskor har inspirerat hur en hel generation klär sig.

– Jag tycker det är bra när en person som Elon Musk, som revolutionerar bil- och rymdbranschen, är högt på agendan i stället för en knarkande rockstjärna. I takt med att teknik och mjukvara tar allt större plats i våra liv tror jag att detta bara kommer öka.

Fredrik Hjelm
I Ryssland lärde sig Fredrik Hjelm att ingenting är omöjligt, något som han har haft stor nytta av när det gäller att bygga bolag.

Voi

• Grundades 2018 av Fredrik Hjelm, Douglas Stark, Filip Lindvall och Adam Jafer.

• Finns i mer än 40 städer i 11 länder.

• Mer än 6 miljoner användare.

• Totalt har elsparkcyklar från Voi använts vid över 50 miljoner resor.

• Voi finns i samtliga nordiska länder.

• 2018, första verksamhetsåret, omsatte Voi 1,2 miljoner euro. 2019 landade omsättningen på 31,7 miljoner euro, men med en förlust på hela 77 miljoner, vilket förklaras av den snabba expansionen.

Hur gör man för att uppmärksamheten inte ska stiga en åt huvudet?

– Jag tror det skiljer sig mellan olika människor. Jag ser vissa personer som hanterar det väldigt bra och vissa personer som hanterar det sämre. Personligen var det en kick i början när de första artiklarna skrevs, men jag gick väldigt snabbt tillbaka till att fokusera på bolagsbyggandet.

Fredrik Hjelm blickar ut över Riddarfjärden.

– Jag har alltid tränat och tar mig an detta på samma sätt som en idrottsman som ska gå in i ett mästerskap. Jag sover åtta timmar per natt, tränar regelbundet och dricker inte så mycket alkohol. Vill du lyckas som startup måste du gå in i det som ett världsmästerskap.

Vad har du offrat?

– I stort sett allt annat. Men detta är mitt största intresse och mitt syfte i livet. Jag är 30 år gammal och tänker att det kommer en tid för att bilda familj.

Att gå in fullständigt i ett projekt kan vara ett skönt sätt att slippa resten av livet.

– Jag håller med! Småsaker i vardagen får inte så stor betydelse. När man hittar det man brinner för så försvinner tid och rum.

Text: Victor Johansson Foto: Karl Nordlund

Publicerat 27.07.2021