Ekonomi

Hoppade av Apple – och gick miste om 2 000 miljarder

Det sägs att man inte ska ångra en utebliven affär, men en del beslut som vi tar i livet är nog lite mer svårsmälta än andra.

Som trummisen som tackade nej till Beatles eller förlagschefen som nobbade författarinnan Astrid Lindgren.

Men ingen kommer ändå i närheten, om vi talar i ekonomiska termer, av amerikanen Ronald G Waynes karriärval.

1976 grundades Apple av Steve Jobs, Steve Wozniak och Ronald G Wayne, som fick tio procent av företaget.

Men efter att ha funderat ett tag tyckte Ronald att 10 procent av bolaget var en alldeles för stor risk och strök sitt namn från kontraktet 12 dagar efter att det hade skickats in till det amerikanska bolagsverket. 2020 skulle hans andel ha varit värd 20 biljoner kronor, 2 000 miljarder.

Ronald G Wayne är i dag 86 år och kan se tillbaka på en karriär som it-entreprenör men också poet, författare och historiker. Han har aldrig tjänat några större summor och kommer alltid att vara mest berömd för att ha hoppat av världens mest framgångsrika företag.

– Jag har aldrig varit rik, men jag har heller aldrig varit hungrig, säger Ronald G Wayne i en tv-intervju från 2015. Och nej, innan ni frågar, jag har aldrig ångrat att jag strök mitt namn från kontraktet. Visserligen var jag den enda som hade pengar att förlora – Jobs och Wozniak var i 20-årsåldern, jag var 40 plus, de hade inga tillgångar, jag hade hus och lån. Men främst handlade det om att jag inte ville hamna i skuggan av dem och sitta och skyffla runt papper på ett undanskymt kontor de närmaste 20 åren.

Säga vad man vill, det hade så här i efterhand varit extremt välbetalda år.

Publicerat 27.05.2021