Personligt

Humorist i finansvärlden

Stefan Gasic är finansmannen på Nordea som dubbeljobbar som serietecknare – och som får oss att skratta hela vägen till banken… Nu har hans träffsäkra seriestrippar också väckt den världskända riskanalytikern och investeringsgurun Nassim Talebs intresse.

Stefan Gasic
Stefan Gasic gör hyllade serier vars torra humor ofta härstammar från en Private Banking- rådgivares vardag på Nordea.

På kvällen när barnen har gått och lagt sig startar Stefan Gasic datorn i sitt hem i Uleåborg i norra Finland och tar plats vid ritbordet. Bekanta figurer växer fram på skärmen: här har vi ekonomen som älskar beräkningar och prognoser, daytradern med det stora självförtroendet, bankiren och den godtrogna fågeln, som vanligen antar offerrollen i Gasics berättelser.

– Alla de andra är själviska och inte särskilt smarta, förklarar han.

Berättelserna härrör sig ofta från Gasics upplevelser på jobbet. Som rådgivare på Nordea Private Banking i Uleåborg har han ständig tillgång till såväl analyser som finanspublikationer, och som inte sällan är grogrund till humoristiska tankesprång.

Stefan Gasic
Bankkarriären började i Schweiz för Stefan Gasic. Språket var inga problem eftersom han är född i Tyskland och tyska är hans modersmål.

Stefan Gasic

Familj: Frun Sanna och sönerna Luka (16), Miro (13) och Max (6).

Karriär: M&A-praktikant på UBS i Zürich, institutionsmäklare och delägare i Nordea Markets i Helsingfors, chef för avdelningen för aktieanalys vid Privatbankiers Wegelin & Co i St. Gallen, samt som Chief Private Banker på Nordea i Uleåborg.

Utbildning: MBA vid Aalto-universitetet (Helsingin Kauppakorkeakoulu) Helsingfors), CEFA vid Hanken (Svenska Handelshögskolan) Helsingfors).

Bok på nattduksbordet: The Psychology of Money av Morgan Housel och Captain Underpants av Dav Pilkey.

Dold talang: Dansar parsalsa med sin fru.

Hemsida: gumroad.com/offshorecomic

– Så fort som jag kommer att tänka på något intressant antecknar jag det. Det känns direkt i maggropen om det är en idé som kommer att hålla. Därefter gäller det att ta i itu med själva hantverket och skapa ett levande innehåll.

Vanligen börjar en seriestripp med att Gasic frågar sig vilka karaktärer som passar bäst ihop med ämnet.

– Därefter förkortar jag replikerna, eftersom jag märkt att de kortaste texterna fungerar bäst.

Skatteflykt som ämne för serieteckning  

Stefan Gasic har ritat serien Offshore, som utspelar sig i bank- och finansvärlden, i sex års tid. Det blir minst en seriestripp varje vecka, ibland till och med tre.

Redan som barn började han rita, då inspirerades han av sina förebilder, särskilt av Flink & Fummel av Francisco Ibáñez. Som vuxen höll han sedan upp i flera år innan han greppade pennan igen.

– När jag återupptog serietecknandet upptäckte jag att jag gillar mer att skriva än att rita. Utan ett bra manus har man inget.

Stefan Gasic
För att skapa roliga historier krävs det att man tittar på världen genom komiska glasögon. Ofta kommer serieidéerna till Stefan Gasic när han läser ekonomiska analyser.

Den egna serien Offshore blev till 2014 efter att Gasic läst Nicholas Shaxsons bok Treasure Islands, som handlar om skatteflyktens historia.

– Jag har själv arbetat i Schweiz och jag är medveten om att landet är ett skatteparadis, men trots det var boken omskakande för mig. Boken gav mig idén att jag skulle börja rita en serie om ämnet, varefter de första karaktärerna kom till – ofta med typiska schweiziska namn som Reto och Urs.

Serien innehöll en hel del bankhumor till en början, men efter hand började Gasic skriva mer om trading, prognoser och ekonomi. Han delar alltid sina senaste alster på Twitter och Instagram, det var också så han fick kontakt med sin förebild Nassim Taleb. Det började med att den världsberömde investeraren och författaren fattade tycke för en av Gasics strippar och delade den.

– Sedan skickade jag honom ett meddelande där jag sade att han får använda strippen i sin nästa bok, trots att jag inte ens visste om han hade en bok på gång eller inte. Taleb blev intresserad och i nästa stund ritade jag en stripp utifrån hans önskemål.

Stefan Gasic
Karaktärerna i Gasics Offshore-serier har alla sina egna personligheter och lever sina egna liv. "Det är som att karaktärerna lever på riktigt och tar kontroll över händelserna, allt kan hända”, säger Stefan Gasic.

Det hela slutade med att Talebs senaste bok Statistical Consequences of Fat Tails innehåller sammanlagt sju strippar av Gasic.

Världen i fokus

På sitt arbete vid Nordea Private Banking i Ulåborg tar Stefan Gasic hand om kundernas tillgångar. Då gäller det att hålla sig ständigt uppdaterad med vad som händer på aktie- och räntemarknaderna liksom i världsekonomin.

De viktigaste placeringsråden är enligt Gasic lätta att sammanfatta med några få ord: diversifiera och kolla värderingarna. Även de bästa bolagen i världen är usla placeringar om man betalar för mycket för dem i förhållande till deras värde.

– Mitt arbete går inte ut på att förutspå vilket bolag som kommer att stiga mest nästa år. Däremot ska jag säkerställa att kundens portfölj inte går upp i rök oavsett vad som än händer, och att portföljen stiger i värde om marknaden stiger i värde.

Stefan Gasic

”Jag tror faktiskt att jag blivit en bättre investerare och kapitalförvaltare tack vare att jag ritar serier.”

Upptakten till coronakrisen utsatte alla investeringsportföljer för ett tufft test. Då aktiekurserna rasade med 30 procent på ett par veckor gick Stefans Gasics telefon het.

– Kunderna kan stå ut med att marknaden backar med 10 procent. Om den faller med 15 procent är jag själv också aktiv och hör av mig direkt till kunderna. Jag har aldrig tidigare upplevt en sådan kollaps som den under våren i fjol. Trots det som skedde kändes det bra att alla kunders portföljer klarade prövningen.

De bästa uppslagen kräver mycket tankearbete

Två faktorer har haft stor inverkan på Gasics tankar om kapitalförvaltning och placeringar. Den ena är Nassim Taleb och den andra är arbetet i Schweiz.

Gasic åkte till Zürich som utbytesstudent, men stannade kvar som aktieanalytiker vid Schweiz äldsta privata bank, där han snabbt befordrades. Bankerna i Schweiz är kända i hela världen, ändå anser Gasic att kunskapsnivån och färdigheterna i de nordiska bankerna håller minst samma nivå.

Stefan Gasic
Stefan Gasic släpper en ny serie minst en gång i veckan. Men det krävs en strikt planering för att hinna med arbete, familjeliv och hobbys. "Ju mindre tid jag har, desto mer tid får jag", konstaterar Gasic.

Det som gjorde arbetet i Schweiz särskilt lärorikt var att personalen växte från 200 till 600 personer under Gasics tid där. En tillväxt som gjorde det möjligt att pröva på många olika saker, vilket inte hade varit möjligt i ett väl inarbetat system.

– Om jag ville att något skulle värderas eller analyseras, så blev det så. På det viset lärde jag mig grunderna för att förstå vilka finansiella instrument som helst.

Nassim Talebs tankar kom han i kontakt med redan under studietiden. I boken Fooled by randomness skrev Taleb om hur stor inverkan turen har på många områden. Med andra ord tillskrivs färdigheter i allmänhet för stor betydelse.

Detta fångar Gasic träffsäkert upp i sina serier, och allra helst ska det redan i idéstadiet framkalla känslor hos honom – även om han erkänner att det kräver en hel del tankemöda att omforma ekonomiska ämnen till träffsäkra texter.

– Jag gör många strippar om sådant som Taleb lyfter fram. Materialet kräver att man först tänker igenom det tills man förstår det så bra att man kan förenkla. Talebs sätt att skriva skiljer sig från andras.

2019 bjöd Taleb in Gasic till en statistikkurs i New York. Den fem dagar långa kursen handlade bland annat om risker som sällan blir verklighet, och att minimera negativa effekter av oförutsägbara händelser. Gasic gjorde utifrån detta en omtalad minibok med 40 seriestrippar, där han använde kursmaterialet.

– Jag tror faktiskt att jag blivit en bättre investerare och kapitalförvaltare tack vare att jag ritar serier.

Text: Sanna Sevänen Foto: Maiju Pohjanheimo Illustration: Stefan Gasic

Publicerat 02.03.2021