Gränslös service
Har du funderat på att flytta utomlands?
Du är inte ensam – tvärtom, då tillhör du en allt större del av en äventyrslängtande befolkning.
– För ett år sedan gjorde Credit Suisse en global undersökning bland förmögna kunder som visade att en tredjedel av de tillfrågade kan tänka sig att pröva på att bo i ett annat land inom en snar framtid, berättar Otabek Akhunov, chef för Private Bankings nya cross border-enhet.
Med EU har gränser suddats ut och vi har fått en fri rörlighet mellan länder, visserligen med en högst ovälkommen gränsvakt i form av ett coronavirus det senaste halvåret, men på sikt är trenden tydlig. Allt fler längtar efter att maximera livet med nya upplevelser, möten, kulturer och erfarenheter.
– Något som också avspeglar sig i våra banktjänster. Private Banking ska finnas där våra kunder är och i alla skeenden i livet ska vi kunna bidra med service och kunskap, säger Otabek Akhunov.
Men en ökad rörlighet ska inte förväxlas med att det är helt problemfritt och utan utmaningar att flytta till ett nytt land, och det är där som den nya avdelningen kommer in i bilden.
Målsättningen med den internationella servicen är att bibehålla kundrelationen under hela cykeln, från det att kunden flyttar utomlands till dess att det är dags att komma tillbaka. Då återintroduceras man till det lokala erbjudandet. Man ska inte behöva lämna Nordea Private Banking bara för att man flyttar till ett annat land.
– Under ett drygt år har jag arbetat direkt mot Private Bankings ledning i Norden och tagit fram ett ram- och idéverk hur vi ska jobba med cross border-tjänster för våra existerande kunder. Nu har vi specialistteam på plats i Private Banking i de nordiska länderna. Genom dem kan vi skräddarsy paketlösningar för kunder som vill flytta till ett annat land. Men vi kan också bistå med hjälp under tiden utomlands eller om flyttlasset vänder hemåt igen.
Hur kan ett sådant skräddarsytt paket se ut?
– Först och främst utgår det så klart från individen. Precis som för våra kunder som bor i Norden kan vi hjälpa till med allt från skatteinformation till rådgivning kring olika tillgångsslag, men också pensionslösningar, försäkringsfrågor och juridik. Som till exempel när den nya bostaden ska inhandlas, något som kan vara nog så utmanande, och här har vi vässat oss och har tillgång till bra expertis.
Berätta!
– Vi har nyligen kommit i mål med ett samarbete med lokala juristfirmor i sex länder, bland annat i Frankrike och Spanien, dit majoriteten av alla nordiska utlandsflyttar går, om man bortser från Portugal. Eftersom regelverken skiljer sig åt, inte bara jämfört med hur det kan fungera i Norden utan ibland också från region till region, är det en stor fördel med lokal expertis. Kunden har direkttillgång till en jurist som hjälper till med allt från avtalsskrivning, köpeskilling och pantbrev vid husköp till upprättande av lokalt testamente. Vi kan även ordna bolån om ett sådant behövs för fastigheter i Spanien och Frankrike, med ett minimibelopp på 750 000 euro.
I vilka länder kan man bo för att få hjälp av er?
– I alla EU-länder, men också utvalda marknader som är populära för oss nordbor, exempelvis vissa länder i Asien som Thailand och Singapore. Förutsättningen för att få tillgång till vår service är att du är eller blir kund i Nordea Private Banking och har en personlig koppling till Norden.
Men om man hellre vill flytta till Florida, vad gäller då?
– USA har en väldigt tuff lagstiftning, så dit har vi en begränsad service. Vi får exempelvis inte bedriva någon investeringsrådgivning, inte ens om kunden är ”hemma” på semester i Norden.
Och hur fungerar det i andra länder?
– När det gäller investeringsrådgivning måste den inom EU baseras på de fondprodukter som finns i det aktuella landet. Här har vi dock en stor fördel. Nordea Asset Management har som en av Europas större kapitalförvaltare byggt upp försäljning och distribution av våra fondprodukter på lokala ”fondtorg”. En fantastisk service att kunna erbjuda våra kunder. Självklart kan våra internationella kunder handla andra typer av finansiella instrument också, som aktier, terminer och obligationer med mera.
Vad kan jag mer få hjälp med?
– Det beror på i vilket land du befinner dig i, men målsättningen är att du ska kunna få hjälp med det mesta, oavsett om det handlar om stora ekonomiska beslut som har med investeringar och dina företag att göra eller vardagstjänster, från ett nytt bankkort till kontakt med en jurist. Det är bara att testa oss, vi ska göra allt för att hjälpa dig med de frågor som kan uppstå. Det är ju precis det som private banking handlar om.
Text: Mårten Niléhn
Publicerat 23.10.2020