Smart vägval
En bilbana modell större – så beskriver Elonroads nya vd Karin Ebbinghaus affärsidén. Med el i vägbanan ska tung trafik och personbilar laddas i farten. Miljövänligt, billigt och smart.
– Sedan jag fick erbjudandet att börja på Elonroad har jag varit helt olidlig för omgivningen. Jag kan helt enkelt inte sluta prata om bolaget. Kanske är det David och Goliat-vinkeln, att vi som ett litet bolag ska ta oss an en stor utmaning som gör det extra lockande, säger Karin Ebbinghaus, som i vintras hoppade av som investment manager på Almi Investment Greentech.
I dag konkurrerar flera bolag om att lösa den ”gordiska knuten som fossilfria transporter är”, men Elonroad är det enda svenskägda. Med elvägar kan elfordonens batterier vara betydligt mindre och lättare.
När skulle detta kunna bli verklighet?
– Det skulle kunna vara på plats om fem år på de stora huvudlederna, Malmö–Göteborg– Stockholm. Jag är optimist så klart, men planeringen är igång.
Ni bygger en testbana i Lund?
– Ja, det är en busslinje som ska elektrifieras. Vi bygger en kilometer nu i vår, 500 meter i varje riktning. Vi vann upphandlingen mot flera internationella bolag.
Hur skiljer sig er teknik från konkurrenternas?
– Skenorna är uppkopplade så att man kan samla in data om energiåtgång och trafikflöden med inbyggda betalsystem.
– Vår teknik är också konduktiv: Något under bilen måste vidröra skenan. Flera bolag forskar på induktiv teknik, men det är nästintill omöjligt med den ström som krävs. Siemens har en toppmatad lösning och planerar långa stråk längs tyska motorvägar. De når bara tung trafik och kommer inte alla till godo.
När det är fullt utbyggt, hur stor del av vägnätet skulle vara elektrisk?
– Det skulle räcka med några få procent. En laddning från de stora vägarna ger ganska lång räckvidd. Våra rörelsemönster är någorlunda lika och det går därför att räkna ut var elskenorna kommer bäst till pass. På glesbygden är det kanske inte ekonomiskt motiverat, men det får vi räkna på.
Text Mari Janson Foto Peter Westrup
Publicerat 29.07.2020