Vad gäller när resan eller konserten bokats av?
I år har många evenemang och resor ställts in på grund av pandemin. Hur får man ersättning? Vi har sammanställt några praktiska tips för dig som är drabbad.
Många av oss väntar nog för närvarande på ersättning från olika leverantörer som fått ställa in sina konserter evenemang och resor. Det finns olika sätt att gå till väga för att begära ersättning, men du bör alltid börja med att kontakta leverantören för att ta reda på vad som gäller vid av- eller ombokning. Gör det helst skriftligt, så att du kan spara all kommunikation.
Läs på företagets hemsida och följ deras instruktioner för att få ersättning. Håll sedan koll på mejlboxen, även skräpposten, för att se vad de svarar. Kanske får du erbjudande om en ombokning eller en voucher att använda senare.
Om du får information om att du ska få ersättning, ha tålamod. Just nu har de flesta företag långa handläggningstider. Skulle du ändå inte få den ersättning ni kommit överens om har du möjlighet att göra en kortreklamation och få ärendet prövat av Nordea. Detta under förutsättning att du betalat med ditt kort.
På denna sida finns mer information om reklamationer och hur du går till väga.
Publicerat 27.05.2020