Personligt

Skyhöga ambitioner

Karina Bergstrøm Larsens bolag Satcom1 var först i världen med att möjliggöra mobilsamtal på flyget. Efter att ha tvingats bort från sitt eget företag vill hon nu hjälpa andra kvinnliga entreprenörer att nå framgång.

Tidigare hade Karina Bergstrøm Larsen upp mot 90 resdagar om året. Efter försäljningen av Satcom1 blir det mer tid i hemmet i Solrød utanför Köpenhamn.

– Mitt företag Satcom1 var som ett barn för mig. Känslan när jag tvingades att sälja går knappt att beskriva, en mardröm.

Det är precis 17 år sedan den danska superentreprenören Karina Bergstrøm Larsen, tillsammans med sin franske affärspartner Jean-Francois Gault, grundade Satcom1. Med Karina vid rodret utvecklades bolaget så småningom till världsledare inom satellitkommunikation, vilket naturligtvis också drog till sig en rad friare som var intresserade av att göra ett förvärv.

Fast när företaget till slut såldes i december 2015 till den amerikanska Honeywell-koncernen för ett tresiffrigt miljonbelopp var det verkligen inte med Karinas välsignelse, även om det gjorde henne stormrik: 

Karina Bergstrøm Larsens

Född: 1970.

Bostadsort: Solrød söder om Köpenhamn.

Familj: Bor tillsammans med Rasmus och dottern Freya, tio år.

Dold talang: Att identifiera andras talanger. ”Jag kan se hur långt en ny ingenjör kan nå innan han eller hon själv är medveten om det.”

Affärsförebild: Richard Branson – han älskar också allt inom luftfart, uppskattar mångfald, ny teknik och sätter en ära i att ta hand om sina medarbetare.

– Vissa bygger företag för att sälja dem. Men det har aldrig varit min tanke, jag har gjort det för att driva och utveckla en verksamhet. 

– Jag älskar entreprenörskapet, och kan verkligen förstå människor som blir serieentreprenörer. Under mina resor fick jag också massor med inspiration. Ta bara en sådan sak som när alla boklådor i Kalifornien även skulle fungera som kaféer. Sådana finns i dag över hela världen, det hade ju varit en idé som hade varit lätt att tidigt ta till Danmark ... Men samtidigt hade det varit för enkelt. Det skulle inte vara något jag brann för, säger Karina, som under de första åren med Satcom1 var tvungen att ställa ett larm på kontoret så hon skulle komma ihåg att gå hem för dagen.

Men så för fyra år sedan kom samtalet som vände upp och ned på hela tillvaron.

Karinas medgrundare, Jean-Francois Gault, berättade att han ville sälja.

Mellan 2010 och 2015 växte Satcom1:s årliga omsättning från 10 miljoner till 270 miljoner kronor.

Karina, utbildad exportingenjör, var den som ledde det dagliga arbetet och hade 80–90 resdagar om året (under de första åren långt mer), allt medan Jean Francois, som var stationerad i Paris, fungerade som teknisk chef, fast utan rapporterande medarbetare.

– Det var tufft när jag insåg att vi plötsligt befann oss på två olika platser i livet. På samma sätt som när vänner berättar att de ska skiljas gjorde det mig väldigt ledsen, säger Karina.      

Under åren 2010–2015 ökade Satcom1 omsättningen från 10 till 270 miljoner kronor och i takt med att man tog fram en rad innovativa kommunikationslösningar steg också antalet anställda från 6 till 37. Företaget blev exempelvis först i världen med att få mobiler att fungera på flygplan, vilket var ett beställningsjobb från den kinesiska regeringen i samband med OS 2008. Sedan följde bredbandsoptimering för livesända videokonferenser och när en ny generation satelliter med större bandbredd kom i omlopp 2015 innebar det en möjlighet att leverera lösningar med en datahastighet på 50 MB per sekund, vilket öppnade för hela flygmarknaden.

Satcom1 såldes för 700 miljoner kronor, men det var mot Karina Bergstrøm Larsens vilja.

– Jag tvivlade aldrig på att jag med de nya bandbredderna skulle kunna leda företaget till en tredubblad omsättning. Därför kändes det väldigt surt när jag inte fick chansen.

När försäljningen till Honeywell gick igenom så hade Karina ingen större lust att skåla i champagne, även om det naturligtvis fanns en privatekonomisk uppsida.

De kommande två åren satt hon kvar som vice president för Business Development i Honeywells Defense-division. Men därefter var det definitivt över, och Karina och hennes familj kunde njuta av sommarlovet, deras första ledighet tillsammans sedan dottern Freya föddes. 

Köpet av Satcom1 kostade Honeywell 80 miljoner euro, vilket för Karinas del innebar 15 miljoner euro i ersättning, plus ett hemligt belopp. 

Karina Bergstrøm Larsen menar att finanskrisen i början av 2000-talet faktiskt bidrog till att sätta fokus på entreprenörskapet i Danmark.

Och nu?

Karina har lovat Freyas pappa, ingenjörsofficeren Rasmus, att alla idéer som ligger och väntar ”i en databas i mitt huvud” ska sättas på paus i fem år. 

Framöver vill hon gärna ha några styrelseuppdrag. Men just nu ägnar Karina sin tid åt att vara mamma, föreläsa vid Danmarks tekniska universitet och vara mentor åt andra entreprenörer.

Ett favoritämne som engagerar henne djupt är miljön.

– Vid miljötoppmötena borde varje land bestämma vad de vill uppnå till nästa möte. Det är meningslöst att säga att alla borde ha samma mål. Det går inte, vissa länder har inte ens rinnande vatten.

– Dessutom måste vi lära oss att bättre använda tekniken i miljöarbetet. Det finns till exempel bojar i havet som via satellit berättar för sydamerikanska fiskare var tonfisken finns. På samma sätt skulle man kunna tänka runt plastavfall. Och sedan ger man fiskarna betalt för att fiska i tre dagar och samla in avfall i tre dagar, förutsatt att det finns tillräckligt med pengar i avfallet. Men det är vår uppgift att lösa, vi vet ju hur återvinning kan löna sig.  

Jämfört med 2003, hur tycker du att klimatet för kvinnliga entreprenörer har förändrats?

– Jag skulle gärna se att fler kvinnor, särskilt med teknisk bakgrund, vågade släppa taget och lita på sin yrkeskompetens. Förr i tiden var det så, att om en kvinna skulle starta eget eller ”bara” söka nytt jobb, ansåg hon att hon måste uppfylla åtta av tio krav som ställdes. I dag tror jag att det mer är ”om jag har koll på tre av sakerna som efterfrågas så kommer jag lära mig resten”. 

Finanskrisen var faktiskt en hjälp, menar Karina. Danmark var tvungen att ta sig upp ur hålet, lägga mer fokus på entreprenörskap, och det gynnade kvinnorna. Till skillnad från i början av 2000-talet har Danmark i dag en genuin entreprenörskultur.

Men det är fortfarande svårt för kvinnliga entreprenörer att hitta investerare. När de ska ut och söka pengar sitter det en panel av män och lyssnar. Och kvinnor som startar upp helt ensamma behöver ses och höras. Det är där som Karina kommer in och hjälper till. 

”Det var tufft när jag insåg att vi plötsligt befann oss på två olika platser i livet. På samma sätt som när vänner berättar att de ska skiljas gjorde det mig väldigt ledsen.”

– När de väl har kommit igång, när de fått sin första stora kund och ska till att bygga ett försäljningsnätverk, då behöver de en mentor. En fika, två-tre timmars sparring. Det är vår uppgift, vi som haft framgång, säger Karina.

Satcom1 hade knappast blivit en framgång 2006 om de tre grundarna inte fått hjälp av en affärsängel med egen erfarenhet av telekommunikation och flyg. Dansken Svend Møller Nielsen gick in med sex miljoner kronor när dotterbolaget skulle etableras i Le Bourget utanför Paris.

Karina påpekar att antalet företagsänglar blir fler, och det är positivt eftersom entreprenörer i alla branscher behöver dem. Och inte bara deras pengar.

– På det hela taget får investerare gärna ha lite hjärta med i det de gör. Göra saker för att det intresserar dem och inte bara för pengarna. Om entreprenörer måste samla in pengar vartannat år blir det inte mycket tid över att fokusera på verksamheten och tillväxten. Därför är det också viktigt med ett bra mentorskap.

Foto: Peter Westrup

Publicerat 16.12.2019