Ekonomi

Förändra – eller gå under!

»Det vi vill ska bestå, det måste vi förändra«, lär USA:s förre president Bill Clinton ha sagt. 

I en tid när den digitala utvecklingen går i en rasande fart är detta ett påstående som är mer aktuellt än någonsin, inte minst i näringslivet. Men vilka är egentligen de mest förändringsbenägna företagen i världen? Vilka har mot alla odds bäst klarat att uppdatera såväl affärsplan som sitt erbjudande? 

Varje år rankar det amerikanska strategi- och undersökningsföretaget Innosight de mest lyckade förändringsresorna, alltså företag som lyckats ställa om och anpassa sig till en ny verklighet.

På listan – The Transformation 20 – som för övrigt toppas av Netflix, återfinns i år två nordiska bolag, där danska Ørsted kvalar in på 7:e plats.

Tre mått på förändring

Företagen på Transformation 20 mäts och värderas enligt följande parametrar.

1. Ny tillväxt

Hur framgångsrikt har företaget varit med att skapa nya produkter, tjänster, nya marknader och nya affärsmodeller?

2. Ompositionering av kärnverksamhet

Hur effektivt har företaget anpassat sin traditionella kärnverksamhet till förändringar eller störningar på sina marknader?

3. Ekonomi

Har företaget haft starka finansiella resultat eller har det vänt sin verksamhet från förluster för att komma tillbaka på rätt spår?

Ørsted, som tidigare hette Dong Energy, är ett briljant exempel på att utvecklas med sin tid. När priset på naturgas 2012 föll med 30 procent hamnade statsägda olje- och gasbolaget Dong Energy i en finansiell kris som var så djup att den även kom att spräcka den danska regeringen.

Vad som sedan följde är en av dansk industris största framgångshistorier.

Henrik Poulsen, tidigare chef på Lego, tillträdde som vd, men i stället för att göra nya hål i livremmen och hänge sig åt klassisk krishantering – personalnedskärningar i väntan på att priset skulle stiga igen – la han fundamentet för ett helt nytt företag. 

2010 eldade 70 procent av Dong Energys kraftverk med kol, gas eller olja.

För två år sedan var förhållandet det omvända: Över 70 procent av Ørsteds kraftleverans kom då från förnyelsebar energi och det var också då som namnbytet genomfördes. (Ørstedt är en hyllning till den danske vetenskapsmannen som 1820 upptäckte sambandet mellan elektricitet och magnetism.)

Det andra nordiska bolaget på listan är inte oväntat finska Neste, oljebolaget vars förnybara diesel ger upp till 90 procent lägre koldioxidutsläpp än fossil diesel. Neste, som fått mycket uppmärksamhet för sitt innovativa arbete, kvalar in på 12:e plats. 

En sak som förenar nästan alla företag på Transformation 20-listan är att de inte bara formulerat nya affärsidéer utan också nya syften med sin verksamhet. 

10 fantastiska förändringsresor enligt Innosight

01. Netflix
Från att skicka DVD:s med posten till att bli den ledande strömningstjänsten.

02. Adobe
Bäst på programvara i molnet.

03. Amazon
Bokhandeln som blev världens största varuhus.

04. Tencent
Videospelstillverkaren som i dag levererar allt från underhållning till moln- och finansiella tjänster.

05. Microsoft
Utvecklats från att vara ett företag som levde på att sälja produkter till dagens molnbaserade plattform.

06. Alibaba
E-handlaren som blivit ett snabbväxande it-konglomerat av innovativa företag.

07. Ørsted
Från olja och gas till förnybara energikällor och världsledande inom vindkraft (offshore). 

08. Intuit
Har flyttat bokföringstjänsterna ut på nätet för små och mellanstora företag.

09. Ping An
Började som ett försäkringsbolag – för att i dag ge läkarråd på nätet, plus finansiella tjänster.

10. DBS
Från traditionell bank med huvudkontor i Singapore till en global, digital plattform. 

Publicerat 09.12.2019