Livet i maxfart
Sommaren 2025 var hektisk för Christian von Koenigsegg. Han lanserade en ny hyperbil, såg en av sina modeller slå nytt världsrekord i acceleration och så hann han även lämna in en patentansökan för en ny typ av flygplan – plus sköta om den nya vingården.

När Christian von Koenigsegg tog tillbaka det absoluta världsrekordet för bilar i grenen 0–400–0 km/h med tiden 25,21 sekunder var det en självklar konsekvens av hans livsfilosofi.
”Vem som helst kan göra vad som helst, om man är villig att satsa in absurdum”, som han uttryckte det i sommarens Söndagsintervju i P1.
Det var med den inställningen som han för drygt 30 år sedan bestämde sig för att bygga världens snabbaste bil. Det fanns ingen affärsplan, utan bara en ungdomsdröm hos en 22-åring, som nu växt till ett företag som är värderat till över 9 miljarder.
På vägen dit utvecklades också livsfilosofin att det är bra för samhället att visa att allt är möjligt:
– För då vågar fler göra mer än vad de gör, jag tror inte att det handlar om DNA utan om övertygelsen.”
Världsrekordskampen mellan Koenigsegg och elbilstillverkaren Rimac har pågått i flera år och Christian och Mate Rimac gratulerar alltid varandra – och lovar att komma tillbaka med något ännu vassare.

Unik lösning
Rent tekniskt är rekordbilen Jesko Absolut helt i linje med Christians filosofi – att göra något som hitintills inte har varit möjligt. Följdriktigt tog Koenigsegg fram en mjukvara som kan kontrollera en förbränningsmotor minst lika effektivt som om det vore en elmotor – vilket alltså ingen biltillverkare tidigare har lyckats med.
Inget hjulspinn, utan alltid exakt så mycket kraft till drivhjulen som de kan hantera och extremt snabba växlingar.
Christian kallar tekniken för Absolut Overdrive.
Att Jesko ”bara” har 1 600 hk och är bakhjulsdriven, jämfört med eldrivna Rimac Nevera R med 2 107 hk och fyrhjulsdrift, visar på vilken nivå Koenigsegg teknik ligger.

Lägre effekt, men mycket bättre kontroll – teknikens seger över den råa kraften.
Christians driv har alltid handlat om att utforska nya teknologier, att ta utvecklingen vidare, att ställa frågor till sig själv – och ibland tror han att svaren kommer från Universum.
– Det låter lite flummigt, men jag tror att allt kan vara sammankopplat, vi vet så lite … Ibland går jag och lägger mig med en fundering och klockan fyra på natten vaknar jag, med svaret!
När jag frågar Christian om hur det är i hans huvud svarar han, förmodligen helt sanningsenligt:
– Du skulle inte vilja vara där, tankarna stannar aldrig …
Formella utbildningar är inte något som Christian ser som ett måste, självlärd som han är.
– Internet och mycket nyfikenhet slår korvstoppning enligt en mall.

Men tro inte att det räcker med att bygga världens mest exklusiva – och snabbaste – sportbilar. Som ett ”hobbyprojekt” har han och hustrun Halldora startat en vinodling på Bjärehalvön och drömmen är att skapa ett intressant vin.
Man kan gissa att druvblandningar och odlingsteorier kommer att testas in absurdum i jakten på att skapa något unikt…
Hos patentverket finns också godkända ritningar på en ny typ av flygplan där den traditionella vingen fortsätter bakåt till flygplanets stjärtfena – för mycket lägre luftmotstånd och möjlighet att variera lyftkraften, vilket givetvis skulle minska energiförbrukning och utsläpp.
Tanken är att de tekniska spjutspetslösningarna som tas fram till Koenigsegg ska fortsätta vidare till andra bilar, båtar, flygplan eller något annat – och göra skillnad för utsläpp och energieffektivitet, samt företagets inkomster, inte bara sitta i världens snabbaste bilar.

Just nu tillverkar Koenigsegg tre olika bilmodeller och i fjol passerade man en milstolpe med en omsättning på över en miljard svenska kronor, och med en rörelsevinst på 35 miljoner och en bruttomarginal på 28 procent.
Men kanske är det ännu mer lönsamt att vara kund? Eftersom det finns så få bilar (cirka 300) är efterfrågan större än tillgången, och för exempelvis en Agera RS som kostade runt 30 miljoner ny begärs det nu runt 100 miljoner kronor.
Döpt efter en tävlingshäst
Vem vet om det till och med blir en ännu bättre affär för de som beställt Koenigseggs senaste skapelse Sadairs Spear – namngiven efter Christians far Jeskos älsklingstävlingshäst – som han tävlade med i sitt sista hästlopp 1976. Pappa Jesko satsade alla pengar han hade för att stötta Christian innan företaget tog fart.

Bilen ska endast tillverkas i 30 exemplar och är en ytterligare förfinad version av Koenigsegg Jesko, konstruerad efter devisen att allt spelar roll, varje bantat kilo, varje extra hästkraft – prestanda utan kompromisser. Bilen har bland annat en ny bakvinge för ännu bättre grepp i lite lägre hastigheter – allt är relativt – och andra aerodynamiska förbättringar.
Antalet hästkrafter är 1 625 och bilen väger endast 1 385 kg. Den bruna lacken på det första exemplaret som gjorde debut på årets upplaga av The Aurora – en fantastisk bilutställning på högsta internationella nivå vid Norrvikens Trädgårdar – har ett magiskt djup som får bilen att skimra som en svettig mörkbrun häst beroende på hur solens strålar träffar lacken. Pricken över i är självklart den vita bläs på bilens front som gör hästkopplingen ännu självklarare.
Att bilen är minst lika snabb som vacker bevisades på årets Goodwood Festival of Speed där Sadairs Spear slog banrekordet för gatlegala bilar med tiden 47,14 – vilket är 2,18 sekunder snabbare än en viss Rimac Nevera.

I Söndagsintervjun i P1 berättade Christian också om hur nära det var att Saab hade kunnat bli ett svenskt Tesla.
”Jag var med i ett konsortium som lade fram en affärsplan för hur Saab skulle tillverka elbilar. Vi vann upphandlingen hos GM. Det här var 2008, och Saab hade 100 gånger bättre förutsättningar än Tesla, så med min erfarenhet och Saabs resurser och kunnande så …”
Men det hela stöp på att Riksgälden inte ville låna ut pengar utan krav på att kontrollera affärsplanen – och då backade Christians kompanjoner, vilket fortfarande smärtar honom.
”Jag tror verkligen att det hade kunnat fungera. Min livsfilosofi är att det inte finns något att förlora på att satsa allt. Förr eller senare ligger man där, och då är det över. Att bara vara här, vad är vitsen med det?”
5 samlarbilar
Hyperbilar nämns ofta som potentiella investeringsobjekt – alltså modeller som byggs i få exemplar av ett starkt varumärke. Vi har valt ut de fem hetaste bilarna just nu.

1. Ferrari LaFerrari (2013–2016)
Totalt tillverkades bara runt 700 bilar med hybridteknologi (V12 samt el), som då var banbrytande för Ferrari. Pris: Från 3 till 10 miljoner euro.
2. McLaren P1 (2013–2015)
McLaren gör sällan begränsade upplagor, men P1 var ett undantag och tillverkades endast i 375 exemplar. Pris: Från 1,5 till 3 miljoner euro.
3. Porsche 918 Spyder (2013–2015)
Detta var den första laddhybriden bland hyperbilar – en milstolpe i bilhistorien. Totalt tillverkades 918 exemplar. Pris: Från 1,2 till 2,2 miljoner euro.
4. Bugatti Chiron (2016–2022)
Chiron anses vara slutet på en era med enorma W16-motorer. Bara 500 exemplar lämnade fabriken. Pris: Från 3 till 10 miljoner euro.
5. Koenigsegg Jesko (2021–)
Upplagan kommer begränsas till under 125 bilar. Koenigseggs innovationer lockar långsiktiga samlare. Pris: Från 3 till 12 miljoner euro.
Publicerad 26.08.2025