Personligt

Rullar mot nya mål

Cykelentreprenören Jimmy Östholm drivs av att skapa en ny balans i livet – och i sadeln. Med nya företaget Vélosophy har han hittat ett alldeles eget sätt att göra skillnad för en lite bättre värld.

Jimmy Östholm är varumärkeskonsulten som sadlade om – och startade cykelföretaget Vélosophy.

Även till synes banala händelser kan sätta stora avtryck. Den första kyssen. Den första skoldagen. Eller den där gången då mamma eller pappa plötsligt släppte greppet om pakethållaren och vi för första gången cyklade av egen kraft och för egen balans. 

De oändliga möjligheter som öppnade sig var nästan svindlande. 

– Jag kommer aldrig glömma frihetskänslan, säger Jimmy Östholm. 

– Fortfarande när jag hoppar upp på en cykel kan samma eufori komma över mig. Det är få saker som är en sådan känslomässig bro tillbaka till barndomen … det är vaniljglass, jordgubbar och så cykeln, då.

I dag driver Jimmy Östholm Vélosophy – ett cykelmärke som inte är riktigt som andra. För varje cykel han säljer donerar han en cykel till en skolflicka i ett utvecklingsland så att hon enklare ska kunna ta sig till skolan.

Jimmy Östholm

Ålder: 49 år.

Bor: Södra Ängby, Bromma.

Utbildning: Lunds universitet, Berghs School of Communication.

Gör: Driver Vélosophy.

Omsättning: 7–8 MSEK (2019).

Antal anställda: Två på heltid och fyra på deltid.

Läser: Shoe Dog av Phil Knight, som startade Nike.

Dold talang: Jag är faktiskt riktigt bra på att sy.

Lagar helst: Ramen. Ju enklare rätt, desto större krav ställs det på råvarorna. Eller Osso buco.

Film: The Big Lebowski.

Stad: Milano.

– Att vi är födda i Sverige är en lycklig slump. Det handlar inte om mina eller dina förmågor. Med den insikten följer ett enormt ansvar, att se till att de som inte har haft samma tur ges bättre förutsättningar. 

Jimmy Östholm är uppvuxen i Karlstad men hann bo i både Kiruna och Lund, och arbetade en tid på Ikea innan han hamnade på Berghs reklamskola i Stockholm vid millennieskiftet. Efter det startade han en egen kommunikations- och varumärkesbyrå i Stockholm. 

– När jag jobbade som konsult för varumärken började jag efter ett tag känna en saknad efter det handfasta med en fysisk produkt. Det är något annat och något mer än att bara ta fram en strategi eller göra en logotyp. Jag längtade efter något substantiellt, och det skulle helst gå att förena med min passion för cykling. Det var då bitarna föll på plats.

Som entreprenör får han utlopp för allt detta, och då pratar vi inte bara om den egna utvecklingen utan också om var samhället i stort är på väg, hur vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte som på sikt kommer böja gamla tankebanor till något nytt och bättre.

Ett lysande exempel på detta är från i somras då vd:arna i 181 av USA:s största bolag (Business Roundtable) samlades i ett gemensamt uttalande där de förmedlade en moderniserad syn på vad som är ett företags uppgift: ”Ett företag måste se bortom ägarnas intressen och ta större hänsyn och omsorg om anställda, miljö och underleverantörer.” En tanke som går på tvärs med Milton Friedmans idéer om att ett företag ska sätta aktieägarnas intressen främst.

För varje cykel som Vélosophy säljer så donerar Jimmy Östholm en cykel till en skolflicka i ett utvecklingsland.

– Nu är jag ju en liten spelare i det stora hela, men när det gäller hållbarhet är min övertygelse att vi inte kan fortsätta överkonsumera billiga och dåliga produkter, det kan omöjligt vara framtiden. Och har man startat bolag på 2000-talet är det viktigt att ta in det. Den känslan tror jag att jag delar med de flesta företagare och entreprenörer som tar del av samhällsdebatten. Man får bidra efter förmåga.

Till vårt avtalade möte kommer han förstås cyklande på en spegelblank Vélosophy Sport.

– Jag har växt upp med cykel. Med två arbetande föräldrar var jag hänvisad till cykeln när jag som barn i Karlstad skulle på träning eller i väg på någon aktivitet. Sak samma på universitetet. Man cyklade om man skulle någonstans. Cyklar du så blir du gladare. Det finns forskning som visar det. Det finns inget bättre sätt att ta sig fram på.

Jimmys cykel – tillverkad av återvunnet aluminium och med skivbromsar och växlar från Shimano och en sadel gjord av ”veganläder” – gnistrar i höstmörkret. Det är perfektion in i minsta detalj.

– Vi har valt komponenter för att den ska kunna användas i vardagen under lång tid med minimalt servicebehov. Och när den behöver servas ska vilken cykelhandlare som helst kunna fixa servicen. Sett till kvaliteten hos komponenterna skulle cykeln lätt ha kunnat landa på 20 000 kronor, men nu kostar den ungefär hälften.

För att kunna hålla nere priset har Jimmy valt att inte jobba med de stora sportkedjorna. Cykeln säljs bara online och i pop up-butiker. 

”Jag ringde personligen alla kunder och förklarade vad som hänt. Det var ångestfyllt men hade jag inte gjort det, då hade jag inte suttit här i dag. Jag möttes av en otrolig värme och förståelse.”

Men som med alla entreprenörsresor har det också funnits besvärliga fartgupp på vägen.  Allra jobbigast blev det när Jimmy precis i bolagsstarten tvingades återkalla 500 cyklar sedan ramen gått sönder på några av dem. Företaget i Kina som producerade cyklarna skickade en fullgod produkt till Jimmy för test. Men när det var dags för produktion hade de bytt legering. Det ledde till att ramen sprack på flera cyklar. 

– Jag ringde personligen alla kunder och förklarade vad som hänt. Det var ångestfyllt men hade jag inte gjort det, då hade jag inte suttit här i dag. Jag möttes av en otrolig värme och förståelse.

I dag är cykeln förfinad och utvecklad – men också själva processen runt den.

– Vi använder hållbara material och verkar i en mer cirkulär ekonomi. Vi försöker få fart på hjulen i de länder vi är aktiva. Vi utbildar till och med mekaniker som kan underhålla cyklarna. Och alla cyklar monteras lokalt för att skapa arbetstillfällen. Det är en större mission än att bara donera en cykel, säger Jimmy.

För att hålla nere priserna säljs cykeln bara online och i pop up-butiker.

– En del av hemligheten att det har gått bra för oss är att jag har en naiv tro på min egen förmåga. Det handlar inte alls om vad jag formellt kan. Jag är glad för det, att jag fortfarande har den inställningen. Rent generellt tror jag att vi människor har lätt för att begränsa oss. 

Sedan starten 2016 har Vélosophy sålt respektive donerat 1 700 cyklar. Den stora tillväxten har kommit i år då man landar på 1 100 cyklar. 

– Det är inget självändamål att växa snabbt, i det här bolaget mäter vi andra värden, säger Jimmy som menar att det ändå är viktigt att bolaget kan hävda sig på kommersiella grunder.

För det finns inget motsatsförhållande mellan ett gott syfte och ett bra resultat. Tvärtom.

– Det är helt avgörande att vi tjänar pengar. Annars är det ju omöjligt att göra skillnad. 

Text: Tommy Jeppsson Foto: Peter Cederling

Publicerat 25.11.2019