Kultur

Vov! Vad sa du?

Önskar du att du skulle kunna prata med din jycke under kvällspromenaden? Det är en uråldrig dröm som det nu pågår en intensiv forskning runt. Även om det är befogat med en viss skepsis hur meningsfull konversationen skulle bli, så visar en ny studie på förbluffande resultat.

hund med en megafon
Hur många hundägare har inte velat ha en översättningsmaskin från hundspråk till människospråk? Nu kan det bli verklighet. Bild: K AI.

Alla som tittat in i sin hunds ögon har väl önskat att man kunnat växla några ord med honom eller henne. Hur mår du i dag? Visst var det kul när vi kastade boll i parken? Ska vi svänga förbi zooaffären lite senare?

Forskare har försökt bli bättre på att kommunicera med djur. Länge riktade man in sig på våra närmaste släktingar, schimpanser. I många projekt lyckades man lära vissa individer mänskligt teckenspråk. Men priset blev högt: schimpanserna var tvungna att träna dagligen i ensamhet och till slut kunde man konstatera att de inte alls verkade bli glada av det. Tvärtom, faktiskt. Vissa visade till och med tecken på depression och ångest. Sedan dess har forskningsvärlden varit skeptisk till liknande upplägg och har mer fokuserat på hur djur kommunicerar i sin naturliga miljö. Men i en ny studie har man nu tittat närmare på de djur som faktiskt lever nära oss, och inte vill göra annat: hundar.

Fler och fler hundägare använder nu så kallad ”augmentativ alternativ kommunikation”. Alltså hundanpassade knappar som hunden kan trycka på, med ett ord per knapp. De finns att köpa i de flesta djuraffärer, framför allt på nätet, och behöver inte kosta mer än några hundralappar.

I en stor forskningsstudie i USA har man analyserat över 2 000 hundar från 47 länder. Resultatet är både överraskande och väntat.

hunden Bunny på TikTok
Hunden Bunny blev viral när han med hjälp av knappar berättade för sin ägare att han hade en tagg i tassen. Bildkälla: @Inside Edition/TikTok.

I tidningen The Economist berättas det till exempel om hunden Bunny. Han blev viral för fem år sedan på TikTok i en video där han tryckte på knappen som sa ”arg”.

”Varför arg?” frågade hans ägare.

Bunny tryckte omedelbart på knappen som sa ”aj”.

”Var är det aj?” frågade ägaren.

Bunny tryckte då på knappen för ”tass” och sedan på knappen för ”främling”. När ägaren kontrollerade tassen, upptäckte hon en stor tagg mellan trampdynorna.

Kombinerar ord

Men det som verkligen fått forskarna att höja på ögonbrynen är det faktum att hundar verkar kunna abstrahera mycket mer än man tidigare trott. Till exempel kan de – som i exemplet med Bunny här ovan – sätta ihop två ord för att bilda en ny mening: ”tass” och ”främling”. Det fanns ingen knapp för ”tagg”, men Bunny löste det ändå.

Dessutom verkar de kunna relatera till både förfluten tid och kommande händelser på ett sätt som överraskat forskarna. Ta golden retrievern Cache till exempel. I forskningsstudien beskrivs hur Cache en dag fick massor av kardborrar i pälsen, vilket det tog hans ägare flera timmar att reda ut. I flera dagar efteråt tryckte sedan Cache på knappen för ”promenad” och ”orolig”. Han nojade helt enkelt för att det skulle hända igen, och han ville berätta det.

– Jag är vetenskapsman. Jag är fortfarande skeptisk. Jag tror inte att de kommunicerar som vuxna människor. Men jag har sett vissa saker som gör mig övertygad om att hundar är mycket mer avancerade än vi hittills trott, säger Federico Rossano, komparativ psykolog vid universitetet i San Diego och huvudansvarig för studien.

katt med en gammal telefon
Kattens kommunikation med människor består mestadels av ett ständigt påminnande om deras existens: glöm inte mig! Bild: K AI.

Katter då? Med risk för att göra kattmänniskorna besvikna så är slutsatsen tydlig: katter är inte på långa vägar lika kommunikativa som hundar. Javier Sanchez, kattälskande ingenjör från USA, utvecklade en app för att tolka katters jamanden. Till sin hjälp hade han forskare från bland annat Sverige. De kom fram till att katter oftast säger ”glöm mig inte! Klappa mig!”

– Du kommer helt enkelt inte att få komplexa meningar, och du kommer inte kunna få en konversation med dem. Det finns helt enkelt i dem, säger han.

Nej, riktiga konversationer blir svårt, vare sig man är katt- eller hundmänniska. Om katter är små primadonnor som mest vill ha uppmärksamhet, är hundar kravmaskiner. Mestadels handlar deras kommunikation om saker de vill ha, göra eller äta.

Kanske är det bäst att låta våra djur vara små fyrbenta gåtor.

Text: Kalle Dixelius (stolt ägare till cavapoon Maggie, som gärna följer med till kontoret)

Publicerat 27.01.2025