Visionären som hittade hem
Brian Chesky började med att hyra ut luftmadrasser på golvet i sin lägenhet i San Francisco. Nu finns Airbnb i 34 000 städer över hela världen. Och luftmadrasserna på golvet har vuxit till en av delningsekonomins giganter – bolaget värderas till 30 miljarder dollar och står inför en börsintroduktion.
När Brian Chesky saknade pengar till hyran köpte han tre billiga luftmadrasser som han la på golvet i den lägenhet han delade med kompisarna Joe Gebbia och Nathan Blecharcyzk.
De första kunderna blev en 30-årig man från Indien, en 35-årig kvinna från Boston och en 45-årig kvinna från Utah, som var och en betalade 80 dollar per natt.
Därmed var Air Bed and Breakfast fött – en affärsidé som så småningom skulle accelerera i samma hisnande fart som den digitala revolutionen svepte över oss och förändrade gamla affärsstrukturer i grunden: Nu för tiden åker vi taxi i främlingars privata bilar, swajpar höger när vi vill dejta och betalar för att sova i någons lediga vardagsrum, en uppfinningsrikedom som onekligen är ett tecken i tiden: Studerar man bolagen på Fortune 500 är den genomsnittliga åldern på företagen nu för tiden 16 år. För 50 år sedan var snittåldern 60 år.
Men även om Airbnb har utvecklats snabbt så var succén inte alldeles självklar.
Det berodde inte bara på att Airbnb lanserades i kölvattnet av en global finanskris. Det var också affärsidén i sig. Folk trodde inte på den. Hyra ut rum till främlingar på internet?
Motståndet var så starkt att de fick starta bolaget tre gånger.
– Ingen märkte när vi startade de två första gångerna så vi fick göra om det, berättar Brian Chesky.
Efter ett år låg man på mellan 10 och 20 bokningar om dagen.
2007 kontaktade de 20 potentiella investerare. 15 svarade inte. Under ett av de möten de lyckades få till, reste sig den tilltänkte investeraren och gick – utan ett ord – efter att ha druckit en halv kopp kaffe.
I juni 2008 skrev man till sju affärsänglar och bad om 150 000 dollar mot 10 procent av bolaget.
Fem sa nej, två svarade inte ens.
I dag hade 10 procent av bolaget varit värt cirka 3 miljarder.
Brian, Joe och Nathan insåg att de var tvungna att dra in sina pengar på annat sätt.
Det gjorde de genom att inför det amerikanska presidentvalet sälja frukostflingor med Barack Obama och John McCain som tecknade seriefigurer på paketeten.
Brian Chesky har beskrivit den här åtgärden som ett lågvattenmärke i hans karriär.
Men de drog in 300 000 kronor på flingorna. Sedan vände de sig till Paul Graham på Y Combinator, en företagskuvös som två gånger om året delar ut bidrag till start-ups.
Graham var skeptisk.
– Gör folk verkligen detta? Bor hos varandra?
Ja, försäkrade trion.
– Vad är det för fel på folk? sa Graham. Som tillade:
– Men, visst, om ni kan få folk att betala 400 kronor för ett flingpaket som är värt 40, då kanske ni också kan få folk att bo i andra människors hus.
De fick 200 000 kronor. Det banade väg. Plötsligt kom pengar från flera håll, bland annat skådespelaren Ashton Kutcher. Investeringarna som följde därefter var av betydligt grövre kaliber.
Redan 2012 passerade man en milstolpe: 10 miljoner bokningar. Sedan gick det ännu snabbare.
I dag har man helt förändrat hotellmarknaden. Ta Lofoten, till exempel, där har Airbnb 55 procent av de övernattande kunderna.
Egentligen är det kanske varken konstigt eller nytt. Före de stora hotellkedjornas tid bodde resenärer ofta hemma hos folk som drev pensionatsliknande rörelser.
– Vi är en del av den nya delningsekonomin, och det är den som kommer att ta över efter massproduktionens era, säger Brian Chesky.
Han verkar få rätt.
Mellan 2016 och 2018 växte värderingen av företaget till 30 miljarder dollar.
Nästa år väntar börsen.
Text: Tommy Jeppsson
Källor: Business Insider, Washington Post
Publicerat 18.11.2019