Personligt

Talangjakten

Matilda Hannäs lämnade Spotify och grundade Skillbreak med målsättningen att skapa en ny global rörelse för folkbildning på nätet.

Skillbreak är en digital plattform med hundratals unika läroupplevelser.

Skillbreaks vd och grundare lever som hon lär. De senaste åren har Matilda Hannäs deltagit i över trettio workshopar och intensivkurser. Senast var det drejning i en ateljé på Söder som stod på schemat, dessförinnan en eftermiddag om ätbara vilda växter på Djurgården och improvisationsteater i en studio i Vasastan. Att konsumera kunskap, upplevelser och intryck är något hon själv gör och vill få andra att göra i högre utsträckning.

– Jag har alltid varit nyfiken och älskar att lära mig nya saker. Jag växte upp med två föräldrar som är konstnärer och vet hur stimulerande det är att få jobba med händerna och få utlopp för sin kreativitet, säger Matilda Hannäs.

Talangjakten. Redan två år efter starten har Matilda Hannäs knutit 300 experter till Skillbreak.

Ur nyfikenheten och tron på det livslånga lärandet föddes en affärsidé. Tänk om man skulle kunna kommersialisera den stressade storstadsmänniskans hunger efter nya upplevelser och samtidigt skapa en kontaktyta mellan de som vill lära sig något nytt och de som sitter på en specialistkunskap med begränsade möjligheter att nå ut. 

Matilda Hannäs är utbildad systemvetare och ekonom med ett imponerande cv. Hon har jobbat med marknadsföring och affärsutveckling på bland annat Microsoft, Telenor och Spotify. Efter tre år på Spotitfy var det så dags att prova vingarna som entreprenör. Vintern 2017 grundade hon tillsammans med Lina Lennartsson Skillbreak och året därpå lanserade de tjänsten som sedan dess fungerat som en slags marknad för intensivkurser och workshopar.

Matilda Hannäs

Gör: Vd för Skillbreak.
Ålder: 38 år.
Utbildning: Magisterexamen i systemvetenskap och ekonomi.
Karriär: Morgan Stanley, Microsoft, Bredbandsbolaget, Telenor, Spotify och Skillbreak.
Fritid: Skidåkning, bergsklättning, triathlon och rodd.
Meriter: Har gjort tre Ironman och bestigit Matterhorn, Mont Blanc och Kilimanjaro.
Bank: Nybliven kund i Nordea Private Banking Sverige.

– Skillbreak är ingen vanlig start up. Vi har inte tagit in riskkapital för att bygga en snabbväxande app som trendar i appstore och sedan försvinner. Vi vill bygga något långsiktigt stort och hållbart och är här för att skapa en ny global rörelse kring folkbildning. Vi har startat i liten skala, vuxit organiskt och hittills inte investerat en krona i traditionell marknadsföring, säger Matilda Hannäs.

I dag erbjuder Skillbreak hundratals unika läroupplevelser som vem som helst kan anmäla sig till. Mönsterformgivaren Malin Björklund håller en tretimmarskurs i tuschmåleri i sin ateljé på Södermalm, bagarmästaren Manfred Enoksson undervisar i surdegsbakning vid brödugnarna på Saltå kvarn och odlingsexperten Jessica Lyon har en halvdagsworkshop om självhushållning i trädgården hemma i Vendelsö. Skillbreak paketerar, förmedlar och tar en andel av deltagaravgiften – men det är kursarrangören, eller influncern, som säljer och marknadsför själva tjänsten. Flera av Skillbreaks experter är etablerade namn inom sitt specialområde med en hängiven publik på Youtube, Instagram och tv.

– Försäljningen är digital, men produkten är analog, modellen för flera andra tjänster inom delningsekonomin. Det är det fysiska mötet människor emellan som är det centrala. Den stimulerar våra hjärnor, sätter fart på inspirationen och väcker kreativiteten till liv, säger Matilda Hannäs.

Hållbarheten går som en röd tråd genom allt som Skillbreak gör. För det första så skapar man nya arbetstillfällen när egenanställda konstnärer och kreatörer får en ny sidoinkomst. För det andra så har den stora majoriteten av Skillbreaks workshops och kurser en tydlig inriktning mot en mer miljövänlig och hållbar livsstil. Sist men inte minst är det betydligt hållbarare att lägga sin konsumtion på nya upplevelser och kompetenser än nya prylar och långa resor.

Kreativt liv! Matilda Hannäs föräldrar var bägge konstnärer.

”Vi vill bygga något långsiktigt stort och hållbart och är här för att skapa en ny global rörelse kring folkbildning. Vi har startat i liten skala, vuxit organiskt och hittills inte investerat en krona i traditionell marknadsföring.”

– Ju mer uppkopplade och stressade vi blir i vårt arbetsliv, desto större är vårt behov av nya intryck och fysiska möten. Det här är en trend som är tydlig bland till exempel millennials som lägger betydligt mer pengar på upplevelser och aktiviteter än konsumtionsvaror.

I USA har företeelsen med workshopar och kurser i miniformat där privatpersoner betalar för att tillsammans med andra få lära sig nya saker utan någon som helst koppling till sitt dagliga yrkesliv förekommit länge. I Sverige har vi samtidigt en stolt tradition av folkrörelsedrivna kursverksamheter och studiecirklar – varje år deltar 700 000 svenskar i kurser som hålls av ABF, TBV, Folkuniversitet, Studiefrämjandet eller något annat studieförbund. Skillbreak är ett modernt och personligt alternativ till dessa, där tröskeln in till nya kunskaper, upplevelser och möten är lägre. Du behöver inte binda upp dig varje tisdagskväll klockan 19:30 under en hel termin bara för att du är intresserad av krokiteckning eller koreansk mat eller smyckesdesign.

Många av Skillbreaks kurser har ett tydligt fokus mot miljö och hållbarhet.

Två och ett halvt år efter att Matilda Hannäs och Lina Lennartsson registrerade bolaget och skrev en affärsplan har Skillbreak sålt över 700 workshopar, har fem anställda, över 300 anslutna experter och en hängiven kundkrets. En stor del av dem som någon gång deltagit kommer nämligen tillbaka, anmäler sig till en ny kurs och tipsar sina vänner. Nyfikenheten är både beroendeframkallande och smittsam. Nu siktar de även på företagsmarknaden och vill erbjuda Skillbreak som en förmånsportal för moderna arbetsgivare med drivna och kunskapstörstande anställda. 

Var befinner sig då Skillbreak om fem år? Matilda Hannäs behöver inte fundera många sekunder på svaret.

– Då har vi vuxit till ett stort och lönsamt bolag i Sverige och etablerat oss i USA.

Text: Jonas Malmborg Foto:  Peter Cederling

Publicerat 03.11.2019