Kultur

Klockren framgång

En svensk klocksuccé hör inte till vanligheterna, men Kungsbackabröderna Christenssons klock- och smyckesvarumärke Waldor & Co ligger helt rätt i tiden. Nu siktar de ännu högre.

bröderna Christensson
Bröderna Andreas, Mikael och Johan Christensson har lyckats med något ovanligt: hålla sams och göra sitt företag både lönsamt och långlivat.

Waldor & Co är en klassisk entreprenörssaga – men ändå inte. Här finns begynnelsens garage i Kungsbacka, där bröderna Christensson drog upp riktlinjerna. Här finns också berättelsen om de första, slitiga åren, när de arbetade hårt med pressad ekonomi och byggde grunden för framgången.

Men många klassiska ingredienser saknas: Inget riskkapital har tagits in i bolaget. Man har gått med stabil vinst sedan starten. Det finns inga planer på någon exit och de tre bröderna har hittills hållit en låg profil i media.

– Vår produktutveckling, vår affärsstrategi och vårt sätt att jobba i Waldor & Co är väldigt långsiktigt. Vi har inte riktigt sett behovet av att synas, vi har bara kört på, säger Mikael Christensson, en av de tre bröderna.

Produkterna, som bara kan köpas via deras webbshop, rör sig i segmentet ”affordable luxury”. Inte lågpris och inte premium, utan något däremellan. Den dyraste klockan kostar knappt 6 000 kronor.

Diptyk. Kvinnoklocka och Kvinna i Saint tropez
Waldor & Co fokuserar på segmentet ”affordable luxury”. Lyxigt och exklusivt – men till överkomliga priser.

Allt började med att Johan och Andreas, startade snowboardmärket Dope Snow, som de sedan sålde till Ridestore. De tre bröderna drev sedan underklädesåterförsäljaren Gasello, som de sålde 2015, men parallellt startade de Waldor & Co redan 2012.

– Vi gillar att bygga brands, inte att sälja andra varumärken. Vi insåg att det är det här vi vill göra: jobba med produktutveckling, bygga en känsla och en upplevelse. Vi har alltid haft ett stort intresse av just stil och mode så det var naturligt att börja med klockor och smycken. För att lyckas med ett varumärke måste du ha orken att peta i mikrodetaljer, och den får man bara om man är passionerat intresserad av det man gör. 

Förra året omsatte Waldor & Co 51 miljoner och gjorde en vinst på sju miljoner.  Hittills har 2024 startat ”väldigt bra” säger Mikael Christensson – trots att klockor och smycken borde vara känsligt i en global lågkonjunktur där många får dra åt svångremmen.

Diptyk, bröderna Christensson och saint tropez
Att redan från början tänka globalt har varit en av framgångsfaktorerna för brödratrion från Kungsbacka. Cirka 90 procent av försäljningen sker utanför Sverige.

– En fördel är att vi är väldigt globala i vår försäljning. Vi säljer stora volymer till USA, Storbritannien, Australien, Europa och många delar av världen. Lågkonjunkturen tar sig olika skepnader beroende på marknad. Vi har kunnat styra vår marknadsföring efter hur länderna levererar. Så hittills har vi haft en jättefin start på året.

Av Waldor & Cos totala försäljning är det bara ungefär tio procent som skeppas till Sverige. Redan från början har fokus legat på den internationella marknaden, vilket nu betalar sig, menar Mikael Christensson.

– Det är en skillnad mot hur många andra varumärken resonerar. Ofta börjar man i Sverige, sedan går man till Norge, Danmark, Finland och sedan Tyskland, därefter kanske Holland och så vidare. Först efter det går man till USA. Vi har gjort tvärtom.

Nu koncentrerar man sig på att ytterligare bygga en stark ekonomi i företaget. Personalstyrkan ska bli större och man letar aktivt efter rekryteringar.

Diptyk. Skärgårdsvy och en klocka
Efter ett 2023 med sju miljoner i vinst, är nu siktet inställt på att göra 2024 minst lika framgångsrikt. ”2024 har startat oerhört bra”, säger Mikael Christensson.

– 2024 har startat oerhört bra och vi ser en stark tillväxtkurva med enorma möjligheter att fortsätta utvecklas inom de produktvertikaler där vi verkar i dag.

Hur påverkar det verksamheten att ni är tre bröder som driver företaget?

– Jag tror att vi har lättare att hantera problem och lösa dem tillsammans. Nu blir vi fler och fler anställda och då vi måste vara professionella. Vi vill bygga ett grymt bolag för de skarpaste människorna, få dem att stanna och tycka att det är jättekul. Därför gäller det att hålla en hög nivå som arbetsgivare. Som tur var så fungerar allt bra mellan oss bröder. 


Bilder: Waldor & Co.

Publicerat 25.06.2024